Co wybrać kufry motocyklowe czy sakwy motocyklowe ?

Co wybrać kufry czy sakwy motocyklowe? Odpowiedź jest niejednoznaczna, ale – co więcej – rodzi dalsze pytania. Jakie kufry? Jakie sakwy? Znalazłem odpowiedź przynajmniej na część z nich.

W co się spakować? Akcja wakacje Kufry Sakwy Shad

Od czego zacząć? Pomyśl i odpowiedz sobie na trzy proste pytania

1. Ile kasy chcę/mogę wydać?
2. Jaki mam motocykl?
3. Gdzie i jak często będę jeździł (asfalt, czy off-road; raz w roku, czy częściej)?

Najważniejsze, o czym musisz pamiętać, zanim zdecydujesz się albo na kufry motocyklowe, albo na sakwy motocyklowe: załadowany bike prowadzi się trochę inaczej. Ponadto zmienia się jego aerodynamika, przyspieszenia (im mniejszy silnik, tym większy wpływ ma obciążenie) oraz wydłuża się droga hamowania. Dlatego przed wyjazdem skontroluj stan opon i koniecznie ustaw zalecane ciśnienie – to niby pierdoła, ale jazda ze zbyt małym przyspiesza zużycie, więc możesz się zdziwić na liczącej kilka tysięcy kilometrów trasie. Sprawdź stan tarcz i grubość okładzin klocków hamulcowych oraz rzuć okiem na zestaw napędowy. W dobrym tonie by było ustawienie wysokości świateł oraz utwardzenie sprężyny amortyzatora (podkręć jej wstępne napięcie).

 

Zobacz również: jazda z bagażami potrafi diametralnie zmienić charakter motocykla. Bez względu czy wybierasz się na weekend w góry, czy w podróż do Mongolii, podpowiadamy na co zwrócić uwagę w motocyklu załadowanym niczym wielbłąd. 

 

 

KUFRY

Kufry plastikowe czy aluminiowe?

Kufry dzielą się na wykonane z tworzywa oraz aluminiowe. Wiele motocykli turystycznych ma fabrycznie montowane kufry, które często są zintegrowane z sylwetką (np. Honda Pan European, Gold Wing czy BMW K 1600). Wśród motocyklistów najpopularniejsze są centralne kufry. Niestety wielu zapomina, że podnoszą one środek ciężkości motocykla, co wyraźnie pogarsza prowadzenie. Tym bardziej jeśli jest to wielka skrzynka o pojemności 48 litrów.

Właściciele motocykli sportowych, nakedów czy turystyków najczęściej stawiają na kufry z tworzywa, a ujeżdżający turystyczne enduro na mniej opływowe, ale trwalsze skrzynki wykonane z aluminium.

WADY KUFRÓW MOTOCYKLOWYCH

 minus wymagają specjalnych stelaży
 minus wysoka cena
 minus spora masa
 minus najczęściej mocne poszerzenie motocykla

ZALETY KUFRÓW MOTOCYKLOWYCH

 minus łatwość każdorazowego mocowania na motocyklu
 minus duża pojemność
 minus łatwość wyjmowania rzeczy w czasie podróży
 minus ochrona zawartości przed kradzieżą
 minus możliwość zamocowania oparcia pasażera (większy komfort)
 minus duża trwałość
 minus możliwość dopięcia dodatkowych toreb i akcesoriów (kufry aluminiowe)
 minus możliwość użycia jako stolika/taboretu (kufry aluminiowe)

 

 

DODATKOWY BAGAŻNIK NA KUFRZE MOTOCYKLOWYM

Niezłym pomysłem jest kupienie dodatkowego uchwytu/bagażnika montowanego na kufrze – można do niego przytroczyć dodatkową torbę i przewieźć lekkie przedmioty zajmujące sporo miejsca, jak np. maty do spania czy śpiwory.

Jeśli nie jesteś zapamiętałym podróżnikiem, tzn. wyjeżdżasz oka­zjonalnie, a do tego z natury jesteś oszczędny, to lepszym rozwiązaniem będą sakwy motocyklowe. Ich ceny oscylują w granicach od 200 do niemal 2000 zł, co oznacza, że są sporo tańsze od kufrów (boczne plastikowe to wydatek od ponad 1000 zł w górę, a aluminiowe od 2500 zł wzwyż plus mocowania). Sakwy lepiej się sprawdzą w przypadku fanów upalania w ciężkim terenie (m.in. dlatego, że są miękkie, więc minimalizują ryzyko uszkodzenia motocykla w czasie gleby).

 

W co się spakować? Akcja wakacje Kufry SakwyShad

W przypadku sakw kluczem do sukcesu jest wybranie stuprocentowo wodoszczelnych.

 

Zobacz również: W podbramkowej sytuacji ważny jest każdy metr! Podpowiadamy jak pewnie i efektywnie wyhamować motocykl oraz jak prawidłowo wyregulować układ hamulcowy.

 

 

SAKWY MOTOCYKLOWE

Sakwy mają wiele kształtów, mogą być utwardzone lub całkiem miękkie. Zanim kupisz zestaw, który uznasz za najlepszy, sprawdź, ile masz miejsca na motocyklu i jak jest poprowadzony wydech. W niektórych przypadkach nie obejdzie się bez stelaży. Jeśli twój motocykl ich nie potrzebuje, to zanim przypniesz sakwy oklej zadupek (w miejscu styku z nimi) przezroczystą folią – to uchroni lakier przed przetarciami.

Najważniejsze dla mnie kryterium w przypadku sakw to wodoszczelność, dlatego ważny jest materiał zewnętrzny oraz rodzaj zapięcia. Tu bezkonkurencyjny jest rollbag – kilkakrotnie zwijasz materiał i spinasz klamrą.

Ceniący styl cruiserowi podróżnicy mogą wybierać wśród skórzanych sakw. Najczęściej są one usztywniane, dzięki czemu utrzymują kształt. Wodoodporność mają zapewnić dodatkowe pokrowce zakładane w razie potrzeby.

WADY SAKW MOTOCYKLOWYCH 

 minus łatwy dostęp do wnętrza przez osoby trzecie
 minus niektóre modele nie zapewniają wodoodporności
 minus bardziej czasochłonne mocowanie na motocyklu w porównaniu z kuframi
 minus kłopotliwy dostęp do rzeczy w środku
 minus łatwo je uszkodzić o rozgrzany wydech
 minus mniejsza trwałość w porównaniu do kufrów

ZALETY SAKW MOTOCYKLOWYCH

 minus tańsze niż kufry
 minus bardziej uniwersalne
 minus można je skompresować, kiedy nie są załadowane do pełna (nie poszerzają tyłu motocykla tak bardzo, jak kufry)
 minus chronią motocykl przed uszkodzeniem w razie gleby

 

OPCJE DODATKOWE: TANKBAG I ROGAL

Torba na zbiornik paliwa zapewni trochę dodatkowej przestrzeni na rzeczy, które chcesz mieć pod ręką. Można ją zamocować na magnesy, paskami lub na pierścień mocowany do wlewu paliwa (tank­lock). Pojemności tankbagów zaczynają się od 1 litra, a kończą na ok. 35 litrach. Często jest to regulowane za pomocą zamka.

Jeśli wybierasz się na wyjazd solo, to możesz zagospodarować tylną kanapę – przypiąć tam torbę do ok. 40 litrów pojemności, rollbag (od 40 do nawet 120 l) lub tzw. rogala (25–60 l) popularnego w turystycznych enduro. Torba ma kształt litery U, a jej końce wychodzą na boki motocykla. Umiejętnie spakowana, obniży środek ciężkości.

Jeśli jeździsz więcej i cenisz sobie komfort, łatwość obsługi oraz wodoodporność, to postaw na kufry. Mają one jeszcze jedną zaletę – ich zamki lepiej chronią zawartość niż sakwy, a do topcase’a często można zmieścić dwa kaski, co docenisz np. podczas zwiedzania zamku czy spaceru po mieście. Oczywiście oba systemy można miksować, np. topcase i boczne sakwy. Wszystko wedle fantazji i własnych potrzeb.

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA