Kask przede wszystkim chroni głowę przed skutkami uderzenia, a przy okazji wycisza hałas pędu powietrza i chroni oczy. Oprócz tego powinien dobrze wyglądać. Zanim wybierzesz się na zakupy, zmierz sobie obwód głowy. Najlepiej centymetrem krawieckim (możesz go zastąpić grubszym sznurkiem i linijką czy calówką). Operację zaczynasz od przyłożenia miarki/sznurka do czoła (ok. 1 cm nad brwiami), po czym prowadzisz ją/go nad uszami. Tabelę rozmiarów znajdziesz na www.motocykl-online.pl/tabela-rozmiarow. Odradzam kupowanie przez internet, bo wtedy nie masz szans na przymiarkę.
Najlepiej przymierz w sklepie upatrzony kask (nie może być żadnych luzów wewnątrz) i pochodź w nim ok. 20 minut. Jeśli po tym czasie poczujesz, że coś uciska czy uwiera, zmień rozmiar lub model. Dobrym pomysłem jest przetestowanie kasku (np. Shoei, Schuberth, Caberg) podczas przejażdżki. Czy to podczas jazdy, czy „na sucho” zwróć uwagę, czy pasek nie uwiera cię w grdykę, czy w kasku przewidziano miejsce na okulary (jeśli je nosisz), czy mechanizm szyby wygląda solidnie i czy jej wymiana jest łatwa, czy w zestawie jest nieparująca wkładka pinlock (czy w ogóle są uchwyty na nią), czy wyściółkę można wypiąć do prania i czy jest ona miła w dotyku.
![]() |
Awaryjne wyjmowanie cheekpadów jest na wagę złota. W razie wypadku ułatwia zdjęcie kasku, co może uchronić przed urazami kręgosłupa lub je zmniejszyć. Jak to działa? |