Jak obniżyć motocykl? Polecamy 5 sposobów

Nieważne, czy stawiasz na osiągi, czy najwyżej cenisz wygląd i klimat motocykla, czy też szukasz przygód. W każdym przypadku będziesz musiał zmierzyć się z wysokością kanapy.

Ludzie  z Triumpha twierdzą, że fabrycznie obniżone wersje wybiera 5% ich polskich klientów.

Co zrobić, jeśli twoje nogi są nieco za krótkie i siedząc na wymarzonym motocyklu niczym baletnica podpierasz się czubkami palców? W czasie jazdy to nie ma znaczenia, ale manewry parkingowe czy jazda w mieście (stanie na światłach) mogą być wyzwaniem. Wysokość kanapy w motocyklach waha się między 643 (Indian Scout Sixty), a 975 mm (Yamaha YZ 125). Masz dwa wyjścia: albo szukasz niskiego motocykla, albo dostosowujesz go do swoich potrzeb.

Zacznijmy od najprostszych rozwiązań, minimalnie ingerujących w konstrukcję motocykla. Dla inżynierów wysokość kanapy jest wypadkową kilku czynników (środek ciężkości, własności prowadzenia, skok zawieszenia itd.). Możliwością nr 1 jest zakup podwyższanych butów. Można dzięki nim uzyskać nawet 6 cm, więc całkiem sporo.
Po drugie można zająć się obniżeniem (a często również zwężeniem) kanapy. Wiele motocykli ma fabryczną regulację jej wysokości w zakresie 15–40 mm. Jeśli tego nie ma, albo oddajesz kanapę do tapicera, albo – co jest lepszym pomysłem – z oferty akcesoriów wybierasz fabrycznie obniżoną wersję.

Zobacz również: jak dbać o akumulator motocyklowy?

Po trzecie sprawdź rynek – wielu producentów wypuszcza(-ło) fabrycznie obniżane wersje, np. BMW F 850 GS z obniżonym zawieszeniem (dopłata ok. 700 zł) ma kanapę na wysokości 805 zamiast 860 mm, a Triumph Tiger GT 900 w wersji Low jest o 50 mm niższy od standardowego. Można również obniżyć zawieszenia: tył przy użyciu dłuższych kości i/lub krótszych sprężyn, a przód – krótszych sprężyn. Patrz poniżej.

NIŻSZA KANAPA

Tu chodzi o zachowanie kompromisu między komfortem, a wysokością.

Obniżanie motocyklaProducent

Najprostszy sposób na obniżenie kanapy? Usunąć nieco wyściółki. Najlepiej zrobi to tapicer. Trzeba jednak pamiętać, że komfort jazdy oraz wyczucie motocykla mogą spaść. Większość producentów wśród ekstrasów ma obniżane kanapy. W wielu motocyklach możesz wybrać wysokość montażu kanapy – najczęściej są dwa warianty. Sprawdź, bo może się okazać, że to załatwi sprawę.

WYŻSZE BUTY

Buty z podwyższeniem to najprostszy i zarazem najtańszy sposób.

Obniżanie motocyklaProducent

Najszybciej, najłatwiej i najbezpieczniej wydłużyć sobie nogi. Już słyszę głosy w stylu: „Serio?!”. Spokojnie. Mam na myśli zakup specjalnie podwyższanych butów, które potrafią dodać nawet 6 cm wzrostu. A najlepsze jest to, że ich wygląd nie ma nic wspólnego z butami ortopedycznymi. Z zewnątrz wyglądają normalnie, a nogi wydłuża specjalny profil w środku. Np. w ofercie niemieckiej firmy Daytona znajdziesz podwyższane buty motocyklowe damskie i męskie. Możesz wybierać spośród 6 modeli turystycznych butów. Więcej: www.grandysduo.com.pl

OBNIŻANIE ZAWIESZENIA

To wyższa szkoła jazdy.

Obniżanie motocyklaProducent

Najprostszym sposobem jest dla wielu wpuszczenie lag widelca w półki, ale to zmienia geometrię motocykla, co może wpłynąć na pogorszenie własności prowadzenia (stabilność, przyczepność). W skrajnym przypadku (dobicie) może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelniaczy widelca. Lepiej postawić na zakup zestawu krótszych sprężyn, tyle że to rozwiązanie nie należy do najtańszych (kilkaset złotych + robocizna) ani do najprostszych (trzeba umiejętnie obniżyć również tył). Co więcej, pozostawia to wpływ na prowadzenie, więc sugerujemy zastosowanie go w ostateczności.

OBNIŻENIE TYŁU

Można osiągnąć na dwa sposoby: wymiana sprężyn(-y) lub/i dźwigni mocujących (kości).

Obniżanie motocyklaProducent

Zakup dłuższych kości czy innych elementów obniżających tył jest tańszy niż wymiana sprężyn, ale polecam go po wyczerpaniu prostszych możliwości, jak podwyższane buty i niższa kanapa. Można kupić gotowe zestawy obniżające amortyzator (np. TRW, Hyperpro czy polski Advalp). Ceny zaczynają się od ok. 100 zł plus robocizna. Radzimy zlecić to serwisowi, który odpowiednio obniży również przód motocykla (ustawienie SAG). Kolejnym krokiem są krótsze sprężyny.
Może się również okazać, że konieczna jest wymiana/skrócenie stopki bocznej i demontaż centralnej podstawki.

 

KIEROWNICA BLIŻEJ

Również to ma wpływ na komfort.

Obniżanie motocyklaProducent

Szczególnie w przypadku motocykli typu chopper/cruiser problemem jest nie tyle wysokość kanapy (najczęściej do 700 mm), ile odległość do kierownicy czy daleko do przodu wysunięte podnóżki. Z kierownicą w dowolnym motocyklu można sobie łatwo poradzić – wystarczy odpowiedni klucz i kilka minut. Tylko po obniżeniu nie zapomnij o odpowiednim ustawieniu klamek. To bardzo poprawia komfort jazdy.
REKLAMA