[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.8

Jak zarejestrować motocykl z zagranicy?

W serwisach aukcyjnych jest sporo motocykli sprowadzonych z zagranicy. Wbrew pozorom, rejestracja takiego sprzęta nie jest trudna. Złap byka za rogi! 

| Data aktualizacji: 2019-01-21

Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch?

Motocykl z Niemiec powinien mieć Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein (odpowiedniki dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu). Brak któregoś z nich oznacza brak możliwości rejestracji. W klasie do 125cm3 wystarczy Fahrzeugbrief. Sprzęt z Anglii: dokument V5C, sekcję nr 11 (zawiadomienie o wyeksportowaniu pojazdu na stałe) powinien wypełnić angielski urząd. Zwróć uwagę, czy w dokumentach znajduje się informacja o wymeldowaniu motocykla. Najczęściej ma formę pieczątki lub podpisu z zagranicznego urzędu. Nie zapomnij o sprawdzeniu zgodności numeru VIN w dokumentach z tym wybitym na ramie motocykla.

 

REKLAMA

Zobacz też:

Krok pierwszy - zbierz dokumenty

Papierkologia jest najmniej przyjemna, ale bez niej rejestracja motocykla jest niemożliwa. Jeśli sprzedawcą jest obcokrajowiec, zadbaj, aby umowa kupna-sprzedaży była dwujęzyczna. Zaoszczędzisz trochę kasy na tłumaczeniu. Kupując sprzęta od importera w Polsce, dostaniesz fakturę. Sprzedawca ma obowiązek przekazać ci ponadto umowę, którą spisał z obcokrajowcem. Bez niej nie zarejestrujesz pojazdu! Uwaga: Wielu handlarzy namawia na podpisanie sfałszowanej umowy bezpośrednio z Niemcem. Unikają w ten sposób podatków. Naraża cię to na nieprzyjemne konsekwencje takie jak grzywna lub nawet kara ograniczenia wolności.

Zobacz jak sprawdzić przeszłość motocykla sprowadzonego.

Po zakupie zleć tłumaczenie dokumentów. Wszystko zależy od liczby znaków, jednak cena oscyluje w granicach 100 zł. Uwaga: niektóre wydziały komunikacji wymagają również potwierdzenia przez tłumacza przysięgłego zgodności dwujęzycznej umowy kupna-sprzedaży.

Motocykle z UE nowe lub z ważnym przeglądem technicznym są z definicji dopuszczone do ruchu w Polsce. Jeśli go nie mają, muszą przejść tzw. przegląd zerowy. Diagnosta sprawdzi stan techniczny motocykla oraz jego parametry: min. rozstaw osi, wysokość, rozmiar kół. Dane wprowadzi do systemu. Zwróć uwagę na zgodność informacji przy odbiorze zaświadczenia. Koszt: 62 zł.

Dobra wiadomość dla osób sprowadzających motocykle z zagranicy: przepisy w ostatnich latach zmieniły się na korzyść motocyklistów. Używane pojazdy dwukołowe, z UE zostały zwolnione z akcyzy, VAT-u i opłaty recyklingowej.

Pojazd spoza UE. Będziesz potrzebował dodatkowego dokumentu potwierdzającego opłacone cło i przejście odprawy. Możesz załatwić te sprawy w najbliższym urzędzie celnym. Pojazd jest z nich zwolniony, jeśli pochodzi z krajów EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Liechtenstein, Islandia).

 

REKLAMA

REKLAMA

Motocykl nowy. W świetle prawa pojazd nowy to taki, w wieku do 6 miesięcy (od pierwszej rejestracji) lub który przejechał mniej niż 6000 km. W przypadku pojazdu nigdy niezarejestrowanego (z salonu) zamiast dowodu i umowy potrzebne będą homologacja europejska oraz faktura. Ważna kwestia: nabywca nowego pojazdu jest zobowiązany do opłacenia podatku VAT (23%) w Polsce.

Niestety, podczas zakupu zapłacisz za motocykl cenę brutto. Po opłaceniu polskiego VAT-u będziesz mógł wysłać potwierdzenie do zagranicznego urzędu i starać się o zwrot. Żeby opłacić wymagany podatek (VAT-10), złóż deklarację w urzędzie skarbowym, w którym składasz roczne rozliczenie podatkowe. Potwierdzenie dołącz do dokumentów podczas rejestracji. Uwaga: musisz załatwić to do 14 dni od zakupu!

REKLAMA

 

 

Krok drugi – idź do wydziału komunikacji

Zanim jednak wyjdziesz z domu, sprawdź w internecie adres urzędu, pod który podlegasz (decyduje twój adres zameldowania). Jeśli to możliwe, zarezerwuj termin wizyty. Unikniesz stania w długich kolejkach.

Na miejscu wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu. Jeśli nie otrzymałeś tablic od obcokrajowca, napisz oświadczenie o ich braku. Resztę załatwi urzędnik. Przygotuj 197 zł (tablica rejestracyjna – 40 zł, dowód rejestracyjny – 54 zł, pozwolenie czasowe – 13,50 zł, karta pojazdu – 75 zł, znaki legalizacyjne - 12,50 zł, opłaty ewidencyjne - 2 zł). W zależności od wydziału komunikacji kwoty mogą się nieznacznie różnić.

Jazda bez dowodu i OC nie grozi mandatem.

Otrzymasz tablicę i pozwolenie czasowe, które upoważnia cię do jazdy przez najbliższy miesiąc. Po około 2 tygodniach dostaniesz SMS z informacją, kiedy odebrać dowód rejestracyjny. Zanim przykręcisz blachę i odpalisz swojego nowego sprzęta, nie zapomnij o wykupieniu ubezpieczenia. Za jego brak zapłacisz karę. Od 130 do aż 670 zł (dane z 2017 r.) w zależności od długości zwłoki.

Ile kosztuje rejestracja motocykla z zagranicy?

Tak więc nie taki diabeł straszny, jak go malują! Rejestracja motocykla używanego z zagranicy to łączny koszt około 360 zł. Jeśli się postarasz to wszystkie procedury z tym związane załatwisz w dwa dni.

Tablice rejestracyjna  40 zł
Dowód rejestracyjny 54 zł
Pozwolenie czasowe (miękki dowód) 13,50 zł
Karta pojazdu 75 zł
Znaki legalizacyjne, czyli naklejki na tablicy 12,50 zł
Opłaty ewidencyjne  2 zł
Tłumaczenie dokumentów 100 zł
Przegląd 62 zł
Suma 359 zł

Dokumenty potrzebne do rejestracji motocykla:

  • Umowa kupna sprzedaży lub faktura (najlepiej dwujęzyczne)
  • Dowód rejestracyjny i książka pojazdu
  • Tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego
  • Potwierdzenie wykonania badania technicznego w Polsce
  • Potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych (można to załatwić na miejscu w wydziale komunikacji)
  • Wniosek o rejestrację pojazdu (można to załatwić na miejscu w wydziale komunikacji)
  • Nie zapomnij wziąć ze sobą do urzędu dokumentu tożsamości. Bez niego nic nie zdziałasz.

Dokładne informacje dotyczące rejestracji pojazdów sprowadzanych i nie tylko ich są na stronie: obywatel.gov.pl

zobacz galerię

Zobacz również:
Motocyklizm to bardzo szerokie pojęcie, obejmujące sport, turystykę, subkultury motocyklowe i jeszcze wiele innych zjawisk. Motocykliści lub – jak mówią Anglosasi – bikerzy stworzyli własny, odrębny świat. Przedstawiamy człowieka, który ma w tym swój niemały udział.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (9)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij