Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch?
Motocykl z Niemiec powinien mieć Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein (odpowiedniki dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu). Brak któregoś z nich oznacza brak możliwości rejestracji. W klasie do 125cm3 wystarczy Fahrzeugbrief. Sprzęt z Anglii: dokument V5C, sekcję nr 11 (zawiadomienie o wyeksportowaniu pojazdu na stałe) powinien wypełnić właściciel pojazdu. Zwróć uwagę, czy w dokumentach znajduje się ta informacja. Nie zapomnij o sprawdzeniu zgodności numeru VIN w dokumentach z tym wybitym na ramie motocykla.
Zobacz też:
- Jak przerejestrować motocykl używany kupiony w Polsce?
- Prawo jazdy na motocykl. Jak je szybko zrobić?
Krok pierwszy - zbierz dokumenty
Papierkologia jest najmniej przyjemna, ale bez niej rejestracja motocykla jest niemożliwa. Jeśli sprzedawcą jest obcokrajowiec, zadbaj, aby umowa kupna-sprzedaży była dwujęzyczna. Zaoszczędzisz trochę kasy na tłumaczeniu. Kupując sprzęta od importera w Polsce, dostaniesz fakturę. Sprzedawca ma obowiązek przekazać ci ponadto umowę, którą spisał z obcokrajowcem. Bez niej nie zarejestrujesz pojazdu! Uwaga: Wielu handlarzy namawia na podpisanie sfałszowanej umowy bezpośrednio z Niemcem. Unikają w ten sposób podatków. Naraża cię to na nieprzyjemne konsekwencje takie jak grzywna lub nawet kara ograniczenia wolności.
ZOBACZ TEŻ: REJESTRACJA NOWEGO MOTOCYKLA - INSTRUKCJA
Po zakupie zleć tłumaczenie dokumentów. Wszystko zależy od liczby znaków, jednak cena oscyluje w granicach 100 zł. Uwaga: niektóre wydziały komunikacji wymagają również potwierdzenia przez tłumacza przysięgłego zgodności dwujęzycznej umowy kupna-sprzedaży.
Motocykle z UE nowe lub z ważnym przeglądem technicznym są z definicji dopuszczone do ruchu w Polsce. Jeśli go nie mają, muszą przejść tzw. przegląd zerowy. Diagnosta sprawdzi stan techniczny motocykla oraz jego parametry: min. rozstaw osi, wysokość, rozmiar kół. Dane wprowadzi do systemu. Zwróć uwagę na zgodność informacji przy odbiorze zaświadczenia. Koszt: 62 zł.
Dobra wiadomość dla osób sprowadzających motocykle z zagranicy: przepisy w ostatnich latach zmieniły się na korzyść motocyklistów. Używane pojazdy dwukołowe, z UE zostały zwolnione z akcyzy, VAT-u i opłaty recyklingowej.
Pojazd spoza UE. Będziesz potrzebował dodatkowego dokumentu potwierdzającego opłacone cło i przejście odprawy. Możesz załatwić te sprawy w najbliższym urzędzie celnym. Pojazd jest z nich zwolniony, jeśli pochodzi z krajów EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Liechtenstein, Islandia).