Jaką kurtkę motocyklową wybrać?

Czy zawsze warto sięgać po najdroższe produkty z najwyższej półki? Może lepiej najpierw ustalić własne potrzeby i oczekiwania. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę w czasie wybierania kurtek motocyklowych.

Jak dopasować kurtkę motocyklową?

Przede wszystkim musisz określić swoje oczekiwania i potrzeby. Dopasujesz kurtkę i będziesz miał poczucie, że dobrze wydałeś swoje pieniądze.

To jednak wymaga od Ciebie poświęcenia chwili czasu, zastanowienia się i znalezienia kilku informacji o upatrzonych produktach. Najpopularniejsze w Polsce są kurtki trzywarstwowe z wypinaną podpinką ocieplającą oraz wypinaną membraną. Wydają się one najbardziej uniwersalne.

Kurtka motocyklowa Richa Atacama GTXRicha

Zanim kupisz kurtkę na motocykl musisz odpowiedzieć sobie na kilka prostych pytań:

  • do czego przede wszystkim będę używał tej kurtki?
  • jakim motocyklem, w jaki sposób i w jakim terenie jeżdżę?
  • jak dużo kilometrów robię w sezonie?
  • czy bardziej mi zależy na przewiewności, czy wodoodporności?
  • ile pieniędzy chcę wydać?

Seca Strada Evo - specyfikacja

Kurtka motocyklowa Seca Strada EvoSeca
Kurtka motocyklowa Seca Strada EvoSeca
Materiał: odporny na przetarcie Invista Cordura 500D
Protektory D3O CE łokci i ramion + kieszeń na protektor pleców
Odblaski ReflexLite
Wypinana membrana Humax – oddychająca, wiatroodporna i wodoodporna
Wypinana podpinka ocieplająca
Membrana wykończona podszewką AirMEsh
Rozbudowany system wentylacji RespirAir+
Elastyczne panele dla lepszego komfortu
System regulacji obwodu pasa, rękawów i mankietów
Wodoodporne kieszenie cargo
Zamek do spięcia kurtki ze spodniami (360°)
Rozmiary: S-3XL

Kurtka motocyklowa - bezpieczeństwo

Do tego dochodzi aspekt bezpieczeństwa, którego pominięcie byłoby lekkomyślne. A więc: z jakiego materiału uszyto kurtkę? Czy ma ona ochraniacze - jakie i ile? Czy jest odporna na przetarcie? itp.

Tu musisz zachować czujność - choćby w przypadku nazewnictwa. Słowo "cordura" stała się trochę odpowiednikiem adidasów, czyli butów sportowych. A tymczasem nawet oryginalna cordura jako elastyczny, ale odporny na przetarcie materiał dzieli się na kilka rodzajów Np. w kurtce Seca Strada Evo zastosowano Cordurę 500D, która oprócz odporności na przetarcie charakteryzuje się lekkością i elastycznością dzięki której dobrze dopasowuje się do sylwetki. Z kolei Richa Atacama - tu mówimy o półce premium - bazuje na materiale airguard, którego włókna są puste wewnątrz, dzięki czemu jest niezwykle lekki, a zarazem wytrzymały.

Jeśli chodzi o ochraniacze, to warto sprawdzić ich ilość, markę oraz certyfikat CE. D3O to marka stosowana przez wielu producentów na całym świecie, również w produktach z najwyższej półki. Najczęściej w zestawie dostajesz protektory łokci oraz ramion, a czasem również pleców. Tu uwaga - zdarza się, że niektórzy producenci instalują tam kawałek pianki czy też gąbki, który jest imitacją protektora pokazującym tylko jak kurtka będzie się układać z włożonym ochraniaczem. W takim przypadku trzeba dokupić i założyć właściwy protektor.

Na bezpieczeństwo wpływ ma również dopasowanie i komfort - mniej się męczysz, a pijące rękawy czy szwy nie odwracają Twojej uwagi od jazdy motocyklem. Dopasowanie jest ważne z jeszcze jednego powodu: w razie wypadku protektory muszą pozostać na swoim miejscu. W przeciwnym razie zwyczajnie nie zadziałają. Dlatego przed zakupem kurtki koniecznie ją przymierz, dopasuj do swojej sylwetki i usiądź na motocyklu (swoim lub podobnym do Twojego). Istnieje możliwość regulacji ułożenia protektorów oraz szerokości rękawów, czy pasa (np. rzepy, paski regulacyjne czy napy).

Richa Atacama GTX - specyfikacja

Kurtka motocyklowa Richa Atacama GTXRicha
Kurtka motocyklowa Richa Atacama GTXRicha
Materiał: odporny na przetarcie i lekki Airguard 500D
Protektory D3O CE łokci, ramion oraz pleców (level 2)
Zestaw odblasków
Wypinana membrana 3L Gore-Tex – oddychająca, wiatroodporna i wodoodporna
Wypinana podpinka ocieplająca w formie pikowanej kurtki
Rozbudowany system wentylacji
Elastyczne panele poprawiające komfort i dopasowanie
Płynna regulacja obwodu pasa, rękawów i mankietów
Wodoodporne kieszenie cargo
Zamek do spięcia kurtki ze spodniami (360°)
Rozmiary: S-6XL

Uniwersalna kurtka motocyklowa: wodoodporność vs skuteczność wentylacji

W naszej strefie klimatycznej deszcz nie jest żadnym zaskoczeniem, dlatego warto zwróić uwagę na membranę. Seca w modelu Strada Evo postawiła na solidną membranę Humax z odpornością na słup wody na poziomie 12 000 mm.

Marki premium stosują membrany renomowanej firmy Gore-Tex - np. Richa w modelu Atacama. Jednak zwróćcie uwagę, że Seca zadbała o meshowe wykończenie membrany - każdy kto jeździł latem w deszczu z pewnością doświadczył wrażenia ceraty, kiedy wilgotna membrana nie potrafiąca odprowadzić nadmiaru wody przykleja się do skóry - niezbyt fajne uczucie. Mesh pozwoli je zneutralizować.

Z kolei latem czy to w mieście, czy na trasie bardziej wszystkich będzie interesować wentylacja. Tu warto zwrócić uwagę na Secę i system RespiAIR+ z wypinanymi panelami na klatce piersiowej i plecach, meshową wstawką z drugim zamkiem z przodu i wentylowanymi rękawami. To wszystko ma zapewnić odpowiedni przepływ powietrza. To rozwiązanie docenią również fani przygodowych enduro. Nawet w lekkim off-roadzie mięśnie muszą się bardziej napracować i potrzebują większego chłodzenia.

Richa poszła w podobnym kierunku, ale bardziej zachowawczo. Otwory wentylacyjne w kurtce Atacama nie imponują aż taką wielkością jak w Stradzie Evo, ale system łatwiej się obsługuje. Jak to mówią - coś za coś.

Podsumowanie

Nawet na przykładzie tych dwóch kurtek widać wyraźne różnice - podczas gdy Seca Strada Evo  stawia na wentylację i przewiewność, to Richa Atacama stanowi bardziej rozsądny pakiet dla naszej strefy klimatycznej. Obie kurtki są nieźle wykonane, ale nie da się ukryć różnic pod względem ergonomii - Richa jest lepiej dopracowana. Jednak to ma swoje odbicie w cenie - Seca Strada Evo kosztuje 1099 zł, podczas gdy Richa Atacama 2700 zł.

Różnica jest wyraźna, więc każdy musi sam sobie odpowiedzieć na pytanie czy potrzebuje produktu premium, czy może w zupełności wystarczy mu średnia półka, a zaoszczędzone pieniądze wyda np. na paliwo na wakacyjny wyjazd.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ