[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

Najlepszy prostownik do akumulatora motocyklowego

Co zrobić, żeby przedłużyć życie akumulatora? Jak dobrać ładowarkę do akumulatora? Zainwestuj teraz, zaoszczędzisz w przyszłości. Podpowiadamy jak to zrobić i jak wybrać najlepszą ładowarkę do motocykla.

| Data aktualizacji: 2019-01-24
mocy przybywaj! Jaka ładowarka do akumulatorów motocyklowych? - polecamy 6 najlepszych modeli.

Gdy w klasycznym akumulatorze kwasowo-ołowiowym napięcie spadnie poniżej 8 V, możesz być pewien, że czeka cię wydatek. Nowa bateria to koszt – w zależności od marki i modelu – od 70 do nawet kilkuset złotych za lekki i wydajny akumulator LiFePo do maszyn sportowych. Jak zaoszczędzić? Zamiast bezsensownie wydawać kasę - zimą zadbaj o akumulator. Żeby wybrać odpowiednią ładowarkę, kieruj się kilkoma prostymi zasadami. Przede wszystkim ustal, jaki typ akumulatora masz w motocyklu.

Kwas i ołów

Najpopularniejsze są akumulatory kwasowo-ołowiowe. Są proste w obsłudze i tanie, ale także duże i ciężkie. Szybko samorozładowuje się (np. gdy długo go nie używasz), co w efekcie nieodwracalnie zmniejsza jego pojemność. Ponadto akumulator tego typu wymaga sprawdzania poziomu elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnienia go wodą destylowaną.
Inne wersje kwasowo-ołowiowych to bezobsługowe MF - (Maintenance Free - szczelnie zamknięta obudowa bez możliwości dolewania wody i wężyka odprowadzającego gaz) oraz AGM (Absorber Glass Mat - separator między płytami wykonany z włókna szklanego, akumulator jest odporniejszy na wstrząsy, może pracować w dowolnej pozycji, prócz odwróconej). Ostatnia grupa to baterie żelowe (zastosowano w nich elektrolit w postaci żelu, mogą pracować w dowolnej pozycji). O ile na proste akumulatory wystarczy nawet najtańsza ładowarka, o tyle MF, AGM i żelowe, nie wspominając o LiFePo, wymagają bardziej skomplikowanych.

Akumulator kwasowo-ołowiowy - instrukcja obsługi

Dbanie o akumulator kwasowo-ołowiowy nie jest trudne ale wymaga precyzji i skupienia. Wtedy unikniesz niepotrzebnych zniszczeń
Akumulator kwasowo-ołowiowy jest zalany mieszanką kwasu siarkowego i wody. W najprostszych bateriach, z wyjmowanymi korkami i wężykiem odpowietrzającym, pod wpływem temperatury woda paruje, a poziom elektrolitu obniża się, odsłaniając płyty ołowiane. Jego poziom uzupełniasz wyłącznie wodą destylowaną.
Stan akumulatora możesz sprawdzić, aerometrem mierząc gęstość elektrolitu. Wynik 1,26 g/cm3 oznacza, że wszystko jest OK. Poziom poniżej 1,18 g/cm3 kwalifikuje akumulator do wymiany. 

Najlepiej będzie, gdy na zimę wyjmiesz akumulator z motocykla i postawisz go w suchym i chłodnym miejscu. O tym, że akumulator 6 V należy ładować takim właśnie napięciem, nie muszę chyba przypominać. Ogólna zasada jest taka, że akumulatory ładujemy prądem o wartości ok. 1/10 jego pojemności. Zatem jeśli masz akumulator o pojemności 14 Ah, prąd ładowania powinien wynieść maksymalnie ok. 1,4 A. Tanie ładowarki samochodowe, duże i ciężkie, zbudowane na bazie klasycznych transformatorów, zdecydowanie odpadają, bo prąd ładowania zwykle przekracza w nich 4 A, a na dodatek musisz pilnować czasu ładowania. Co gorsze, urządzenia te są pozbawione zabezpieczeń chroniących przed np. przeładowaniem akumulatora.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprocesory

Lepszym pomysłem jest zakup ładowarki mikroprocesorowej. Dlaczego? Po pierwsze, nie są one już tak drogie, jak jeszcze niedawno. Po drugie, nie wymagają odpięcia akumulatora od instalacji motocykla, automatycznie wyłączają się po naładowaniu baterii, automatycznie też regulują prąd ładowania. Co więcej, ładowarki mikroprocesorowe są zabezpieczone przed uszkodzeniem spowodowanym zwarciem krokodylków czy błędnym podpięciem do akumulatora.
Zapomniałbym o jeszcze jednym. Ładowarki tego typu mają też tryb ratowania, czyli odsiarczania mocno rozładowanego akumulatora, oraz tryb doładowywania, gdy motocykl i akumulator są długo nieużywane. Tego typu prostowników na rynku jest mnóstwo. Najlepsze z nich pokazujemy na na kolejnych stronach.
Fajnym pomysłem jest ładowanie akumulatora przez gniazdo zapalniczki, bo nie trzeba wtedy wyjmować akumulatora z motocykla. Problem pojawi się w maszynach wyposażonych w magistralę can-bus, takich jak BMW. Po podłączeniu do gniazda prostownika, elektronika po kilkunastu sekundach przerwie proces ładowania. Rozwiązaniem jest albo kupno oryginalnej ładowarki, albo urządzenia przeznaczonego specjalnie do motocykli z tego typu rozwiązaniami.

REKLAMA

co się dzieje w akumulatorze w czasie ładowania

Przekrój akumulatora Varta.
Ładowanie polega na podłączeniu akumulatora do prądu stałego. Podczas ładowania rośnie gęstość elektrolitu. Po przekroczeniu napięcia 2,4 V na ogniwo (a ogniw jest sześć) zaczyna się jego rozkład na tlen i wodór. Po osiągnięciu napięcia 2,5 V należy przerwać ładowanie, bo w przeciwnym razie wytworzą sie duże ilości wodoru (tzw. zagotowanie). Mieszanka wodoru i powietrza jest silnie wybuchowa, czyli eksplozję masz jak w banku. Jeśli podczas ładowania temperatura elektrolitu będzie wyższa niż 40 °C, płyty akumulatora uszkodzą się.

Kasa na nowy prąd

A co zrobić, gdy ładowarka wskazuje, że akumulator jest naładowany, napięcie zmierzone na biegunach wskazuje 12,6 V, a mimo to rozrusznik nie działa? W takiej sytuacji ostatnią deską ratunku jest sprawdzenie spadku napięcia na akumulatorze pod obciążeniem. Baterię za darmo przetestujesz w ten sposób w sklepie z akumulatorami. Jeśli podczas tej próby napięcie spadnie poniżej 10 V, oznacza to, że akumulator nadaje się tylko do wymiany. Garażowym sposobem pomiaru jest sprawdzenia napięcia woltomierzem podczas próby uruchomienia silnika. Jeśli wynik jest podobny, możesz być pewien, że akumulator jest zepsuty i czeka cię zakup nowego.

przenośny powerbank
Powerbank Hamron
Fajnym patentem jest przenośny powerbank, który w podbramkowej sytuacji wspomoże akumulator. Prąd rozruchowy, wynoszący 200 A (maks. 400 A), bez większych problemów pozwoli uruchomić motocykl. Urządzenie ma trzy rodzaje wyjść ułatwiające naładowanie rozładowanego telefonu, nawigacji lub laptopa.
Więcej: www.jula.pl

Przy zakupie nowego akumulatora zwróć uwagę na kilka ważnych spraw:

  • obudowa musi mieć wymiary pasujące do twojego motocykla
  • pojemność mierzona w amperogodzinach musi być dostosowana do twojego typu motocykla
  • bieguny muszą znajdować się po odpowiednich stronach baterii.

REKLAMA

Zobacz także:

Przegląd starszych ładowarek do akumulatorów motocyklowych

REKLAMA

Jak zadbać o akumulator na wiosnę?

Ładowarka BMW BMW
Obsługiwane akumulatory:
do wszystkich typów akumulatorów, z wyjątkiem litowych, o poj. od 6 do 25 Ah, maks. prąd ładowania 2,5 A.
Funkcje dodatkowe:
pasuje do motocykli wyposażonych w magistralę can-bus, możliwość ładowania motocykla przez gniazdo zapalniczki, przy dłuższym postoju akumulator jest w razie potrzeby doładowywany.Więcej: www.bmw-motorrad.pl
Ładowarka Oxford Oximiser 3X Oxford Oximiser 3X
Obsługiwane akumulatory:
wszystkie, oprócz litowych.
Funkcje dodatkowe:
tryb ładowania głęboko rozładowanych akumulatorów, tzn. takich których napięcie bez obciążenia spadło poniżej 8 V, sprawdzanie polaryzacji biegunów, szybkie ładowanie do 85% pojemności.Więcej: www.intermotors.pl
Ładowarka Oxford Oximiser 601 Oxford Oximiser 601
Obsługiwane akumulatory:
wszystkie rodzaje akumulatowrów 12 V, za wyjątkiem litowych, o pojemności do 30 Ah.  
Funkcje dodatkowe:
zabezpiecza przed zwarciem, w zestawie uchwyt ścienny, ładowanie mocno rozładowanych akumulatorów.
Więcej: www.intermotors.pl
 ZAFIR 30 ZAFIR 30
Obsługiwane akumulatory:
wszystkie 12-woltowe, z wyjątkiem litowych, o pojemności 14–75 Ah, maksymalny prąd ładowania 3,3 A.
Funkcje dodatkowe:
odporność na zalanie i kurz, ma  zabezpieczenie przed iskrzeniem, błędnym połączeniem biegunów lub zwarciem. Więcej: www.jula.pl
 Ładowarka Optimate 5 OPTIMATE 5
Obsługiwane akumulatory:
wszystkie rodzaje, z wyjątkiem litowych, o pojemności od 8 do 120 Ah (12 V) i do 192 Ah (6 V), maksymalny prąd ładowania 4 A (6 V) i 2,8 A (12 V).
Funkcje dodatkowe:
diagnoza akumulatora i w razie potrzeby jego odsiarczanie, może być podłączona przez dłuższy czas bez obawy jego przeładowania. Więcej: www.olekmotocykle.pl
 Ładowarka Optimate 6
*********************************************************************
OPTIMATE 6
Obsługiwane akumulatory:
wszystkie rodzaje, oprócz litowych, o pojemności od 3 do 240 Ah, maksymalny prąd ładowania 5 A.
Funkcje dodatkowe:
diagnoza akumulatora i w razie potrzeby jego odsiarczanie, może być podłączona przez dłuższy czas do akumulatora bez obawy jego przeładowania. Więcej: www.olekmotocykle.pl

Gdzie kupić ładowarkę motocyklową?

Jaka ładowarka do akumulatorów motocyklowych? - polecamy 6 najlepszych modeli.
Precyzyjne ładowarki do akumulatorów można kupić w nietypowych miejscach, np. w sklepie modelarskim. Prosta ładowarka, obsługująca wszystkie rodzaje i typy akumulatorów, to wydatek ok. 115 zł (www.modele.sklep.pl).

zobacz galerię

Zobacz również:
Choć kamerka Go Pro Hero Motorsports bardziej nadaje się do samochodów i quadów, to za dodatkowe 99 zł za uchwyt równie łatwo zamontujesz ją na swoim motocyklu. Chwalimy ją za łatwość obsługi. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (6)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij