Na ten moment kaski motocyklowe przede wszystkim chronią przed uderzeniami mogącymi spowodować ciężkie uszkodzenia głowy, a konkretnie czaszki. Kolejne rodzaje skorup, kształty czy wzmocnienia są wymyślane po to, by pochłaniały maksimum energii uderzenia. Trwają oczywiście badania nad odpornością kasków i ich skutecznością pochłaniania energii uderzeń (ECE, Snell, S.H.A.R.P.).
W tajnych laboratoriach w ściśle określonych warunkach w wyznaczone punkty na kasku są wymierzane uderzenia i wykonywane pomiary. Niestety, na drodze rzeczy mają się inaczej. Zwykle uderzenia (w krawężnik, samochód, słup, asfalt) nie przypominają tych z laboratorium. Są nietypowe: siła jest różna, kąt uderzenia odmienny, a efekt wzmacnia siła bezwładności lecącego lub sunącego po asfalcie motocyklisty.
Tymczasem ludzki mózg jest czuły nie tylko na proste uderzenia, ale również na rotację spowodowaną np. uderzeniem bocznym. Wewnątrz czaszki funkcję amortyzatora sił rotacyjnych działających na mózg spełnia płyn mózgowo-rdzeniowy. Teraz w kasku podobnie mają działać nowe systemy MIPS i Flex, stosowane w kaskach Bell:
- MIPS to dodatkowa wewnętrzna warstwa w kasku. Jest skonstruowana ze śliskiego materiału, który dopuszcza minimalną rotację kasku i wytracenie energii rotacyjnej powstałej przy uderzeniu. W ten sposób zapobiega uszkodzeniom mózgu (np. jego wstrząśnieniu), działając podobnie jak płyn mózgowo-rdzeniowy.Nowe systemy bezpieczeństwa w kaskach Bell.
Bell
Nowe systemy bezpieczeństwa w kaskach Bell.Bell
MIPS (Multi-Directional Impact Protection System – wielokierunkowy system ochrony przed uderzeniami) zapobiega uszkodzeniom mózgu spowodowanym przez energię rotacyjną powstałą przy uderzeniach.
Podczas wypadku mózg może reagować tak jak np. u boksera, który zainkasował cios nokautujący– energia obrotowa powstała przy ciosie powoduje mikrowstrząśnienie mózgu i uszkodzenie błędnika.
System MIPS przeciwdziała temu dzięki dodatkowej warstwie wewnętrznej zamocowanej do skorupy za pomocą czterech elastomerowych pasków. System wcześniej był sprawdzany w kaskach rowerowych i został zaadaptowany do skorup motocyklowych, co oznacza, że jest całkowicie kompatybilny np. z systemem wentylacji. - System Flex składa się z trzech specjalnych wewnętrznych warstw polimerowych (wypełnień) o różnej twardości i gęstości, które zapobiegają uszkodzeniom zarówno przy wysokich, jak i niskich prędkościach. Każda z warstw odpowiada za pochłanianie siły uderzeń liniowych o różnych natężeniach, a ponadto cała konstrukcja spełnia funkcję systemu MIPS.Nowe systemy bezpieczeństwa w kaskach Bell.
Bell
Nowe systemy bezpieczeństwa w kaskach Bell.Bell
Nowe systemy bezpieczeństwa w kaskach Bell.Bell
Flex – wypełnienie składa się z trzech warstw: najtwardszej polistyrenowej (EPS), elastycznej i miękkiej poliolefinowej (EPO) i średniej polipropylenowej (EPP). Mają one za zadanie progresywnie pochłaniać energię uderzeń o różnej sile.
Neutralizowanie najmocniejszych uderzeń to zadanie zewnętrznej warstwy EPS, uderzenia o średniej mocy pochłaniają warstwy środkowa i wewnętrzna (EPO i EPP), a najsłabsze padają ofiarą najbardziej miękkiej i elastycznej środkowej warstwy (EPO), która spełnia przy okazji funkcję systemu MIPS – przesuwa się przy uderzeniu, amortyzując energię rotacyjną.
Dodatkową korzyścią z zastosowania trzech wypełnień jest dużo lepsze dopasowanie kasku do głowy. Na razie system pojawił się tylko w kasku off-roadowym, ale być może już niedługo trafi do skorup garnków drogowych.
Na razie systemem Flex dysponuje tylko kask Bell Moto-9, a systemem MIPS – trzy modele: MX-9, MX-9 Adventure i Qualifier DLX.
Więcej o kaskach Bell na stronie dobresklepymotocyklowe.pl