Kombinezon sportowy – jaki wybrać?

Kombinezon dwuczęściowy, a może jednoczęściowy? Podpowiadamy co powinien mieć i na co zwrócić uwagę przy wyborze sportowego kombinezonu motocyklowego.

Kupiłeś już swój wymarzony motocykl i lubisz jeździć w sportowym stylu, a w planach masz też treningi i doskonalenie jazdy na torze wyścigowym? W takim razie musisz zaopatrzyć się w odpowiedni strój, czyli sportowy kombinezon skórzany. Na rynku znajdziesz bardzo bogatą ofertę kombinezonów motocyklowych w różnych wariantach. Czy wybrać wyczynową jednoczęściówkę za furę kasy, a może na początek wystarczy porządnie wykonany kombinezon dwuczęściowy? Podpowiadamy na co zwrócić szczególną uwagę podczas wyboru kombinezonu motocyklowego i z czym wiąże się użytkowanie takiego kombinezonu.

Kombinezon jednoczęściowy i dwuczęściowy – różnice, wady i zalety

Skórzane kombinezony motocyklowe dzielą się na dwie główne kategorie – dwuczęściowe, składające się z osobnej kurtki i dopinanych za pomocą wytrzymałego zamka w pasie spodni oraz jednoczęściowe stanowiące jedną całość. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety oraz zasadnicze różnice.

kombinezon Seca SRS II FluoSeca

Kombinezon jednoczęściowy ma przeznaczenie głownie na tor wyścigowy. Dwuczęściówka ma bardziej uniwersalny charakter.

Kombinezony jednoczęściowe są lepiej dopasowane do ciała, a ich krój jest bardziej dopasowany do sportowej pozycji na motocyklu. Nogawki i rękawy są uszyte tak by naturalną pozycją ramion i nóg była pozycja lekko ugięta. Dodatkowo krój kombinezonów jednoczęściowych jest ciaśniejszy i bardziej opinający, co oznacza bardziej ograniczone pole manewru. Takie rozwiązanie punktuje podczas wyczynowej jazdy zapewniając dobrą aerodynamikę, kontrolę nad motocyklem i bezpieczeństwo podczas jazdy na torze wyścigowym, ale ma też swoje wady. Po zejściu z motocykla chodzenie w takim kombinezonie jest mało komfortowe, a zakładanie jednoczęściowego stroju jest utrudnione, bardziej czasochłonne i kłopotliwe. Także podczas zdejmowania po długim wysiłku wilgotny kombinezon opiera się i często wymaga pomocy kolegi by ściągnąć go z siebie. Przeznaczenie kombinezonu jednoczęściowego to głównie jazda na torze wyścigowym podczas treningów, track dayów i wyścigów, gównie na motocyklach sportowych i raczej nie sprawdza się podczas codziennego użytku.

Nieco inaczej jest w przypadku kombinezonów dwuczęściowych. Kombinezon dwuczęściowy zachowuje walory jednoczęściówki podczas sportowej jazdy – jest aerodynamiczny, dopasowany i zapewnia duże bezpieczeństwo, a jednocześnie jest znacznie bardziej komfortowy w codziennym użytkowaniu i uniwersalny. Jego założenie jest znacznie łatwiejsze (wystarczy założyć osobno spodnie i kurtkę i spiąć je zamkiem łączącym) i zasadniczo niewiele różni się od założenia turystycznego zestawu tekstylnego, a wygodny krój pozwala na swobodniejsze poruszanie się po zejściu z motocykla. To oznacza, że dobrze dopasowany kombinezon dwuczęściowy posłuży ci nie tylko na torze wyścigowym, ale też podczas codziennego użytku, czy weekendowych przejażdżek bez względu na to jaką maszyną jeździsz – czy to sportową, nakedem czy motocyklem sportowo turystycznym. Wielu motocyklistów ze względu na dobre dopasowanie do ciała i duży komfort użytkowania korzysta z dwuczęściowych kombinezonów nawet podczas dalszych podróży. Dlatego też jeśli kupujesz swój pierwszy kombinezon motocyklowy i chcesz głównie używać go na co dzień na zwykłych drogach, a od czasu do czasu planujesz odwiedzić tor wyścigowy to właśnie kombinezon dwuczęściowy będzie dla ciebie najlepszym wyborem.

Kombinezon jednoczęściowy:

  • Krój dopasowany do ciała i pozycji na motocyklu sportowym
  • bezpieczny
  • ciasny i aerodynamiczny
  • trudniejszy do zakładania i zdejmowania
  • mniej komfortowy na co dzień
  • przeznaczony głównie na tor wyścigowy

Kombinezon dwuczęściowy:

  • bardziej uniwersalny w użytku na co dzień
  • przeznaczony do różnych motocykli
  • na tor i na drogę
  • wygodniejszy
  • łatwiejszy w zakładaniu i zdejmowaniu
  • równie bezpieczny

Kombinezon dwuczęściowy – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Jeśli za naszą radą zdecydowałeś, że to właśnie dwuczęściówka będzie dla ciebie najlepszą opcją, musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych detali podczas wyboru odpowiedniego kombinezonu dla siebie. Najważniejszy jest oczywiście dobór odpowiedniego rozmiaru. Kombinezon skórzany powinien być dobrze dopasowany do twojego wzrostu i sylwetki, dlatego ważne jest byś przymierzył kombinezon zanim zdecydujesz się kupić w ciemno w internecie. Dodatkowo sprzedawca doradzi ci i pomoże wybrać odpowiedni rozmiar. A ten nie może być ani za duży, by nie fałdował się podczas siedzenia w pozycji na motocyklu i nie furkotał podczas jazdy, ale nie może być też za mały, by nie ograniczał mobilności, nie uwierał i nie obcierał. Kombinezon może być jedynie odrobinę przyciasny (czyt. opinający ciało) bowiem skóra bydlęca, z której zwykle uszyte są kombinezony motocyklowe ma tę tendencję by z czasem odrobinę się rozciągnąć i dopasować do twojej sylwetki.

Kombinezon sportowy Seca SRS II slider łokciaMPP

Jeśli wybrałeś już odpowiedni rozmiar zwróć uwagę na to jakie wyposażenie ma kombinezon. Najważniejsze jest by był wyposażony w komplet protektorów łokci, barków i kolan, ale mile widziane będą również protektory bioder i pleców. Jeśli takowych nie posiada sprawdź czy ma przynajmniej miejsca przeznaczone do zamontowania ochraniaczy pleców i bioder, które możesz dokupić w późniejszym czasie. Zwróć też uwagę na to jakiej jakości są protektory i jaki poziom ochrony zapewniają (wyróżnia się level 1 i level 2) Przykładowo, kombinezon który posłużył nam za wzór na powyższym filmie czyli dwuczęściówka polskiego producenta Seca SRS II jest wyposażona w pakiet renomowanych protektorów d3O poziomu drugiego na ramionach, łokciach i kolanach, ale ma też protektor pleców i specjalne kieszenie na ochraniacze bioder, a nawet klatki piersiowej.

Kombinezon sportowy Seca SRS II ochraniacz plecówMPP
Kombinezon sportowy Seca SRS II zewnętrzny twardy protektor ramieniaMPP

Nie bez znaczenia są też elementy poprawiające komfort użytkowania i mobilność takie jak wstawki z materiału streczowego po wewnętrznej stronie ud i ramion (a także w pachwinach i pod kolanami), oraz uszyte z harmonijkowej skóry, elastyczne panele w newralgicznych miejscach – na zgięciach stawów, czyli powyżej łokci, powyżej kolan czy też w pasie (na spodniach), ewentualnie na łopatkach. Dzięki temu będziesz miał większą mobilność na motocyklu, ale też większy komfort poruszania się poza motocyklem. Zwróć uwagę na sposób wykończenia kluczowych elementów kombinezonu – kołnierza, mankietów oraz nogawek. Jeśli są wykończone miękkim materiałem masz pewność że nie będą obcierać cię i uwierać, a wbrew pozorom to bardzo ważna cecha podczas wymagającej skupienia jazdy np. na torze wyścigowym. Mile widzianym elementem jest też osobna podszewka, która izoluje twoje ciało od bezpośredniego kontaktu ze skórą, a po jej wypięciu możesz wrzucić ją do pralki i odświeżyć. Dobrze gdy kombinezon ma też przynajmniej jedną kieszeń (zwykle jest to kieszeń wewnętrzna), która pozwoli ci schować telefon, klucze, portfel lub dokumenty.

Pamiętaj, to żadna ujma na honorze jeśli twoje slidery nie są przytarte, zwłaszcza jeśli z kombinezonu korzystasz tylko na drogach publicznych.  „Mądry nie zapyta, a głupi pomyśli, że tak ma być”

Niezbędnymi elementami kombinezonów skórzanych są też slidery na kolanach, które przydają się na torze wyścigowym. Niektóre, tak jak wspomniana Seca SRS II są wyposażone również w slidery na łokciach, ale jeśli nie jesteś zawodnikiem wyścigowym to raczej dekoracja nadająca kombinezonowi wyczynowego charakteru i wyglądu. Dodatkowo podczas ewentualnego upadku mogą one uchronić kombinezon przed poważniejszym uszkodzeniem warstwy skóry na łokciu i oszczędzić ci kosztownych napraw lub zakupu nowego. Slidery to elementy wymienne więc jeśli zużyjesz je podczas intensywnego użytku na torze możesz kupić kolejny komplet.

Kolejną kluczową dla komfortu użytkowania kombinezonu jest kwestia wentylacji – w słoneczne dni niewentylowany kombinezon oznacza „saunę” pod spodem. Zwróć więc uwagę na to czy kombinezon jest perforowany (dziurkowany), czy też ma specjalne kanały wentylacyjne. Pamiętaj też, że wspomniane panele ze streczu na nogach i ramionach zwykle są przewiewne.  

Kombinezon sportowy Seca SRS II perforacjaMPP
Kombinezon sportowy Seca SRS II garb aerodynamicznyMPP

Nie śpiesz się kupując kombinezon

Podczas wybierania kombinezonu nie sugeruj się tylko jego wyglądem, ale też przede wszystkim nie spiesz się i nie kupuj w ciemno. Wygląd to oczywiście indywidualna kwestia i to ty wybierasz kombinezon, który ci się podoba, ale niech to nie wygląd decyduje o zakupie. Nie zapomnij wypytać sprzedawcy o szczegółowe kwestie bezpieczeństwa takie jak „bezpieczne szwy” (potrójne szycie w narażonych na uszkodzenia podczas upadku miejscach), czy zastosowane materiały (np. kevlar), które dodatkowo mogą podnieść poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Pamiętaj, że chodzi o twoją wygodę i twoje bezpieczeństwo, a wydając konkretną ilość kasy, możesz oczekiwać, że w zamian dostaniesz produkt spełniający twoje oczekiwania.

Kombinezon sportowy Seca SRS II slider kolanaMPP
Kombinezon sportowy Seca SRS II miękko wykończony mankietMPP