W samochodach poduszki i kurtyny powietrzne od dawna należą do wyposażenia standardowego. I bardzo dobrze, bo wiele osób zawdzięcza im życie. Wśród motocyklistów airbagi nie są jeszcze powszechne, choć trzeba odnotować, że w coraz szybszym tempie zyskują one na popularności. Ważnym impulsem był sezon 2018, kiedy to na zawodników jeżdżących w MotoGP nałożono obowiązek używania kombinezonów wyposażonych w poduszki powietrzne.
Są to rozwiązania bardzo skomplikowane, a przez to cholernie drogie. Tak jest dziś, ale ciągły rozwój airbagów powoduje, że ich ceny systematycznie spadają, a na rynku pojawiają się coraz to nowe i coraz tańsze rozwiązania. Aby to udowodnić, postanowiliśmy zrobić przegląd motocyklowych airbagów. Podzieliliśmy je na trzy grupy. Pierwsza to rozwiązania, które sprawdzą się podczas wyjazdów turystycznych. Druga to ciuchy z poduszkami powietrznymi, przeznaczone do jazdy na torze. Ostatnia grupa airbagów to uniwersalne kamizelki, które możesz włożyć na kurtkę lub pod nią.
Który z prezentowanych produktów jest najlepszy dla ciebie? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz na kolejnych stronach i w zawartości twojego portfela. Pamiętaj jednak, że lepiej i taniej jest zapobiegać niż leczyć.
![]() |
![]() |
Budowa airbagu sterowanego czujnikami. |
Airbagi - jak to działa |
Dzisiaj rządzą na rynku dwa systemy: 1. airbagi sterowane elektronicznymi czujnikami, które są superszybkie, ale drogie; 2. działające znacznie wolniej, ale i znacznie tańsze sterowane mechanicznie. |
Nie ma dziś ujednoliconego systemu poduszek powietrznych dla motocyklistów, który działałby tak jak ten w samochodach. Jest to spowodowane m.in. tym, że scenariusze wypadków motocyklowych różnią się od siebie. Jedno jest pewne: wszystkie poduszki powietrzne są zasilane nabojami ze sprężonym dwutlenkiem węgla (CO2). Do wyboru masz dwa systemy uruchamiania poduszki powietrznej – za pomocą przymocowanej do któregoś z elementów motocykla linki oraz czujników i systemów elektronicznych. Szarpnięcie linką (odpowiednio mocne) powoduje otwarcie zaworu i napompowanie airbaga w czasie około 0,2 s. Czasami trwa to zbyt długo. W przypadku tych drugich, do otwarcia zaworu wykorzystuje się szereg czujników sprzężonych skomplikowanym algorytmem. Gdy system rozpozna moment wypadku, w ułamku sekundy napełnia poduszkę gazem. Przejęte ze sportu rozwiązanie jest niesamowicie skomplikowane, a co się w tym wiąże kosztowne. Samouczące się systemy połączone z GPS-em mają w przyszłości jeszcze szybciej rozpoznawać wypadek. Ważna różnica: większość airbagów motocyklowych – inaczej niż w airbagach samochodowych, z których gaz uchodzi po krótkiej chwili – jest pompowana tak jak balon, a powietrze schodzi z nich po kilku minutach. |
![]() |
Oto dane telemetryczne z wypadku Márqueza podczas GP Malezji w 2019 roku. Wynika z nich, że poduszka powietrzna wystrzeliła jeszcze przed uderzeniem zawodnika o asfalt. |
Na szosę:
Alpinestars
System Tech Air, autorstwa włoskiego giganta odzieżowego, był w 2015 roku pionierską robotą. Przeznaczony do jazdy po zwykłych drogach airbag ma elektroniczne sterowanie. Umieszczona w miejscu ochraniacza pleców jednostka sterująca w czasie 25 milisekund odpala poduszkę, a właściwie nabój z gazem. System Tech Air jest tak uniwersalny, że zastosowano go w wielu kurtkach – od modeli turystycznych
po klasyczne:
Alpinestars Revenant Gore-Tex Pro Tech-Air Cena: 4100 zł plus kamizelka Street z airbagiem za 5200 zł Wodoszczelna, oddychająca kurtka tekstylna w stylu enduro z ochraniaczami barków i łokci, z możliwością doposażenia w ochraniacz klatki piersiowej |
![]() |
Alpinestars Valparaiso Tech-Air Cena: 2800 zł plus kamizelka Street z airbagiem za 5200 zł Wodoszczelna, całoroczna kurtka tekstylna z termoaktywną podpinką, ochraniacze barków i łokci, możliwość doposażenia w ochraniacz klatki piersiowej |
![]() |
Alpinestars Oscar Charlie Tech-Air Cena: 2699 zł plus kamizelka Street z airbagiem za 5200 zł Skórzana kurtka sportowa z ochraniaczami barków i łokci, oferująca możliwość doposażenia w ochraniacze klatki piersiowej i pleców |
![]() |
Alpinestars Viper Tech-Air Cena: 1799 zł plus kamizelka Street z airbagiem za 5200 zł Letnia kurtka tekstylna z tkaniny typu mesh, z ochraniaczami barków i łokci, z możliwością doposażenia w ochraniacz klatki piersiowej |
![]() |