Motocyklowe ciuchy i motocykl po dłuższej przewie

Wraz z perspektywą pierwszego wyjazdu po dłuższej przerwie wracają stare problemy. Motocykl nie chce zapalić, a ciuchy, rzucone w kąt, wyglądają jak... Oto kilka patentów, byś nie musiał wkurzać się pierwszą jazdą po dłuższej przerwie. 

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdą motor-presee polska

Historia lubi się powtarzać. Co roku po kilkumiesięcznej przerwie następuje ten pierwszy raz, gdy wyjeżdżasz motocyklem z garażu. Zanim jednak odpalisz silnik i będziesz cieszył się jazdą, przygotuj do drogi siebie i motocykl. Znamy niejedną historię o tym, jak zapięci po samą szyję motocykliści dostawali szału, bo rozrusznik nie kręcił, a paliwo spłynęło ze zbiornika przez nieszczelny zaworek iglicowy w gaźniku. Dziś gaźników już prawie nie ma, ale po długim postoju akumulatory lubią płatać figle, szczególnie gdy w motocyklu są zamontowane akcesoryjne gadżety: alarmy, dodatkowe gniazda do zasilania nawigacji czy telefonu. Motocykl to nie wszystko. Przed pierwszym wyjazdem obejrzyj ciuchy. Jeśli po ostatniej przejażdżce rękawice i/lub buty zostawiłeś wilgotne, być może zamieszkały w nich obce cywilizacje. Wkładanie głowy do śmierdzącego kasku to też umiarkowana przyjemność.

Nowy sezon to świetny moment do dopasowania pod siebie ergonomii w motocyklu. Dlaczego właśnie wtedy? Bo po zimowej przerwie twoje mięśnie odzwyczaiły się od motocykla. Gdy siądziesz za kierownicą, zauważysz drobiazgi, które latem w ogóle nie zaprzątały twojej uwagi.

Wyjeżdżając po raz pierwszy w sezonie, pamiętaj o jeszcze jednym. Zimowa przerwa spowodowała, że kierowcy aut odzwyczaili się do obecności jednośladów na drogach. Dowód: w pierwsze ładne dni jest mnóstwo wypadków.

 

DOPASOWANIE USTAWIEŃ MOTOCYKLA

Pierwszy wyjazd to najlepszy pretekst, by poświęcić trochę czasu na dopasowanie ustawień motocykla pod siebie. Dzięki temu do historii przejdzie ból nadgarstków, kolan czy pleców, który dotychczas dopadał cię po kilku godzinach jazdy.

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdąFACT

 

JAK USTAWIĆ KIEROWNICĘ W MOTOCYKLU?

Zanim wydasz kasę na nową, poeksperymentuj z dotychczasową – przecież i tak nie masz nic do stracenia. Zobacz, które z jej położeń jest najwygodniejsze (przesunięta bardziej do przodu, odchylona do tyłu), zaczynając od dużych zmian, a kończąc na coraz mniejszych. Pamiętaj, że na komfort jazdy ma wpływ kąt wygięcia jej końcówek do góry i do tyłu oraz wysokość kierownicy nad górną półką. W turystycznych enduro rozwiązaniem na zbyt mocne pochylanie się nad zbiornikiem paliwa jest zastosowanie riserów – podkładek podnoszących wysokość kierownicy. Podczas montowania nowej kierownicy nie zapomnij o jej dokładnym wyśrodkowaniu i precyzyjnym dokręceniu śrub (dociągaj je na krzyż i stosuj zalecane momenty dokręcania). Zwróć też uwagę na to, czy długość przewodów i linek dochodzących do przełączników oraz klamek jest wystarczająca.

JaK DOPASOWAĆ KLAMKI SPRZĘGŁA I HAMULCA?

Klamki powinny się znajdować na przedłużeniu linii ramion, dłoni i palców. Ustawione zbyt wysoko lub zbyt nisko wymuszają nienaturalną pozycję oraz wydłużają czas niezbędny do zaciśnięcia hamulca lub sprzęgła. A to może skończyć się źle. Skoro o klamkach mowa, sprawdź luz na lince sprzęgła (właściwy to ok. 2 mm), w przypadku klamki hamulca pamiętaj, by nie była zbyt daleko i można było ją łatwo chwycić, a podczas mocnego hamowania (zaciśnięcia) klamka nie wpadała zbyt blisko kierowcy, przygniatając palce.

JAK USTWIĆ ZAWIESZENIA W MOTOCYKLU?

Poziom napięcia sprężyny amortyzatora dostosuj do tego, czy będziesz jeździł sam, czy z pasażerem. A może zapakujesz motocykl bagażami i od razu wyruszysz w podróż? Tak jak w przypadku widelca, na precyzyjną regulację przyjdzie czas później. Na pewno nie musi być to pierwszy wyjazd.

JAK USTAWIĆ DŹWIGNIE ZMIANY BIEGÓW/HAMULCA?

Usiądź wygodnie na motocyklu, stawiając prawą stopę na podnóżku. W takiej pozycji palce powinny znajdować się tuż nad dźwignią hamulca, ale nie naciskać na nią. Ustawienie wysokości zmienia się, przekładając ją na wielowypuście osi lub rozkręcając regulację śrubową (przed zmianą, na wszelki wypadek, zaznacz flamastrem początkowe położenie) lub regulując układ dźwigni. W przypadku dźwigni zmiany biegów pamiętaj, byś do przebicia przełożenia nie musiał odrywać stopy od podnóżka lub nienaturalnie jej wyginać w górę lub w dół ani nadmiernie obniżać palców.

JAK USTAWIĆ PODNÓŻKI?

Zazwyczaj regulacja podnóżków jest możliwa tylko w motocyklach sportowych. Podczas ustawienia zwróć uwagę, by pozycja była wygodna, a obsługa dźwigni zmiany biegów i hamulca łatwa i precyzyjna. Jeśli gumy na podnóżkach są poprzecierane i ledwo się na nich trzymają, wymień je.

USTAWIENIE KANAPY W MOTOCYKLU

W tym przypadku masz niewielkie pole manewru, nawet jeśli w twoim motocyklu kanapa ma regulację wysokości. Częstym błędem jest zbyt mocne obniżanie kanapy, tylko po to, by łatwiej postawić stopy na asfalcie. Na motocyklu najwięcej czasu spędzasz, trzymając stopy na podnóżkach, więc do tej pozycji powinieneś się dopasować. Gdy standardowy zakres regulacji jest niewystarczający, spróbuj wymienić kanapę na akcesoryjną albo oddać do tapicera. Pamiętaj, że zbyt miękka wcale nie poprawia komfortu jazdy.

 

JAK ZADBAĆ O MOTOCYKL?

Lepiej jest zapobiegać niż leczyć – to jasne. Oto kilka prostych trików, które pozwolą w kwadrans przygotować motocykl do sezonu. Zadbana maszyna odwdzięczy ci się bezawaryjną jazdą. Zatem do dzieła!

 

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdąsuzuki

Po dłuższej przerwie, przed pierwszą jazdą koniecznie zajrzyj do dowodu rejestracyjnego, czy przegląd techniczny jest ważny.

 

 

INSTALACJA ELEKTRYCZNA W MOTOCYKLU

Przyciskasz guzik rozrusznika i nic? Sprawdź, czy nie zapomniałeś o kill switchu na kierownicy. Przez zimę zapomina się o oczywistych odruchach... Gdy to nie pomoże, zerknij, czy nie odgięła się blaszka włącznika przy klamce sprzęgła lub w bocznej stopce. Jeśli to nie pomoże, prawdopodobnie czeka cię wymiana akumulatora. Chyba że uratuje go bardziej zaawansowana ładowarka. Najczęstszymi problemami z instalacją elektryczną jest zamontowanie niskiej jakości akcesoryjnych wiązek – do gniazda USB czy zasilania nawigacji – które przez zimę powoli, ale skutecznie potrafią rozładować nawet nowy akumulator. Przyczyną rozładowania może być też alarm. W starszych motocyklach problem mogą sprawić zaśniedziałe konektory, np. przy bezpiecznikach. Tu bez czyszczenia i użycia specjalnego spreju się nie obejdzie.

JAK SPRAWDZIĆ CZY AKUMULATOR JEST SPRAWNY?

Regularnie ładowany nie powinien sprawiać problemów. Co zrobić, gdy po włożeniu do motocykla wiosną silnik nadal nie chce odpalić? Klasycznym problemem są zaśniedziałe przewody na klemach akumulatora (przeczyść je szczotką lub drobnym papierem ściernym) i dokręć śruby z odpowiednim momentem. Gdy podczas przyciskania guzika rozrusznika usłyszysz cykanie przekaźnika, to znak, że akumulator jest tak słaby, że trzeba go ponownie naładować. Gdy to nie pomaga, a na dodatek bateria ma swoje lata, być może nadaje się już do wymiany.

ELEMENTY GUMOWE 

Oprócz pękniętych membran w gaźnikach – rozpoznasz je po utrudnionym rozruchu silnika oraz problemach z mocą i utrzymaniem obrotów – do oceny pozostałych gumowych elementów wystarczy rzut oka. Zobacz, czy gumowe węże nie są sparciałe, czy nie pękły gumowe mocowania kierunkowskazów. W starych motocyklach parcieją i pękają gumy podnóżków, a także kolektory dolotowe, co z kolei powoduje problemy ze składem mieszanki i nierówną pracę silnika. Sprawdź też stan przewodów hamulcowych, jeśli są gumowe, a nie w stalowym oplocie. Przy okazji sprawdź, czy klakson działa.

ŚWIATŁA

Przed pierwszą jazdą sprawdź, czy działają wszystkie światła, szczególną uwagę poświęć lampie stopu. Wymiana zwykłej żarówki to żaden problem, schody zaczną się, gdy wysiądzie panel LED.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ W WIDELECU TELESKOPOWYM?

Tu sprawa jest prosta. Wystarczy przetarcie goleni szmatką i usunięcie z niej much i brudu, albo... zapomnij o jeździe i szykuj kasę. Uszkodzone golenie (rysy, łuszczący się chrom, ogniska rdzy) kwalifikują je do wymiany. Cieknące uszczelniacze też wiążą się z wizytą w serwisie i całkowitym demontażem zawieszenia; przy tej okazji wymień olej. Przed pierwszą jazdą nie grzeb w ustawieniach widelca. Na to przyjdzie czas, gdy już się rozjeździsz.

JAK SPRAWDZIĆ HAMULCE W MOTOCYKLU?

Przyda się latarka. Przed pierwszym wyjazdem sprawdź stan okładzin. Jeśli są cieńsze niż 2 mm lub zużycie wyszło poza wskaźnik (zniknęło nacięcie na środku klocka), nie unikniesz ich wymiany. Operacja jest prosta i nie potrwa dłużej niż godzinę. Klocki muszą się ułożyć po wymianie, więc nie szalej, bo na początku będą one hamować tak sobie. Popękane przewody hamulcowe dyskwalifikują, podobnie jak nawet najdrobniejsze wycieki. Płyn hamulcowy wymienia się co dwa lata, ale gdy jeździsz na torze (szosa, teren), powinieneś robić to znacznie częściej. Przed pierwszą jazdą sprawdź, czy poziom płynu hamulcowego i w sprzęgle (jeśli twój motocykl ma jego hydrauliczne sterowanie) jest powyżej minimum.

JAK SPRAWDZIĆ POZIOM OLEJU?

Teoretycznie wszystko powinno być OK, bo przecież wymieniałeś go jesienią. Na wszelki wypadek przed jazdą sprawdź jego poziom w okienku lub na bagnecie. Pewnie przez zimę zapomniałeś, jak to się robi – silnik ma być zimny czy rozgrzany? Motocykl ustawiony na bocznej czy centralnej podstawce, a może na kołach? Zwłaszcza w motocyklach z suchą miską olejową istnieje spore ryzyko złego pomiaru jego poziomu. To jeden z niewielu przypadków, gdy zbyt dużo wcale nie znaczy dobrze. Jeśli nie wymieniłeś oleju jesienią, zrób to jak najszybciej, najlepiej gdy silnik będzie rozgrzany po pierwszej jeździe.

SPRAWDZANIE NAPIĘCIA ŁAŃCUCHA

Przed jazdą sprawdź jego napięcie. Podczas zimowej przerwy sam się nie wyciągnął. Informacje o właściwym ustawieniu znajdziesz w instrukcji albo na naklejce na wahaczu. Zrób to dokładnie. Zbyt mocno napięty łańcuch może zniszczyć łożysko w skrzyni biegów. Zbyt luźny potrafi obić ramę, wahacz, tłumik. Zobacz, czy ogniwa pracują równo, bez zacinania się. Przed pierwszą jazdą umyj go i nasmaruj, dając olejowi czas na wsiąknięcie pomiędzy ogniwa i wyschnięcie. Zużyte koła zębate (zęby mają ostry kształt, przypominają rekinie), jak i zużyty łańcuch (wyciągnięty ponad znaczniki na wahaczu) pozwolą dojechać do serwisu, ale eliminują cały układ napędowy z dalszej jazdy.

JAK SPRAWDZIĆ STAN OPON W MOTOCYKLU?

Przede wszystkim napompuj je do zalecanego przez producenta ciśnienia. Nie masz pod ręką instrukcji? Właściwe wartości bez problemu znajdziesz w internecie. Teraz sprawdź, czy opony nie są uszkodzone lub spękane (bieżnik, boki). Głębokość bieżnika powinna być większa niż 1,6 mm, a w diagnozie pomoże ci wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator), czyli nadlew gumy w najgłębszej części bieżnika. Dla łatwości odnalezienia jest on oznaczony literami TWI na barku opony.

Duchy nie istnieją!

Skoro jesienią motocykl wjechał do garażu o własnych siłach, to wiosną bez większej pomocy powinien z niego wyjechać. Podczas postoju cuda się nie zdarzają, a najczęstszymi usterkami są rozładowany akumulator, zaśniedziałe styki czy zalane świece. Jeśli silnik nie chce odpalić, nie panikuj, tylko zacznij od sprawdzenia najprostszych rzeczy: paliwo, akumulator, świece, styki, bezpieczniki. Dopiero jak to nie pomoże, dzwoń do mechanika.

 

 

CIUCHY MOTOCYKLOWE - STARE JAK NOWE

Jak cię widzą, tak cię piszą, dlatego przed sezonem odśwież swoje motocyklowe ciuchy. Dobra wiadomość: nie wymaga to specjalistycznych preparatów ani ponadprzeciętnej wiedzy. Zła: pranie i suszenie ciuchów trwa, tzn. Nie da się tego zrobić w kwadrans. 

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdąmps-Fotostudio

 

JAK ZADBAĆ O CIUCHY SKÓRZANE/KOMBINEZONY...

...przyozdobione rozgniecionymi owadami, przyprawione szczyptą kurzu oraz doprawione potem? Z owadami najlepiej rozprawią się specjalne preparaty na bazie olejów roślinnych, które szybko i skutecznie je usuną, ale także zaimpregnują i zmiękczą skórę. Jeśli nie masz ich pod ręką, mokra szmatka lub delikatna szczotka i woda z mydłem zrobią podobną robotę, tyle że zwykle trwa to dłużej. Pamiętaj, by nie trzeć zbyt długo w jednym miejscu, bo to grozi odbarwieniem skóry. Gdy skóra ma wszytą lub laminowaną membranę, w grę wchodzi tylko pranie ręczne.
Zapoconą podszewkę wypnij i wypierz w pralce. A co zrobić, gdy jest ona wszyta do kurtki? Tu z pomocą przyjdą preparaty do prania na sucho (sprej, płyn podobny do tych do mycia wnętrza kasku). Takie pranie przypomina mycie dywanu. Spryskujesz podszewkę, odczekujesz kilka minut, a następnie wycierasz ciecz chłonącą szmatką. Na koniec nie zapomnij zaimpregnować skóry specjalnym płynem lub balsamem.

 

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdąREV'IT!

 

RĘKAWICE...

...są często uszyte z wielu elementów i takich materiałów, jak skóra, elastyczne wstawki tekstylne, twarde plastikowe ochraniacze membrana. Przed sezonem umyj rękawice gąbką namoczoną w wodzie z mydłem. Mokre susz powoli, najlepiej na świeżym powietrzu. Kaloryfer albo ostre słońce odpadają, ponieważ szybko wysychająca skóra twardnieje i pęka. Na koniec spryskaj rękawice impregnatem lub posmaruj balsamem do pielęgnacji skóry.

 

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdąMOTORRAD

BUTY...

…umyj wodą z mydłem, dobrze spłucz i pozostaw do wyschnięcia. Ponieważ w wilgotnych butach potrafią zagnieździć się demony, do suszenia skorzystaj z patentu dziadków – papierowe gazety (nie lakierowane magazyny) lub papierowe ręczniki włożone do środka i wymieniane co 20 minut przyspieszą proces. Czasami wystarcza powieszenie butów na kołkach podeszwami do góry i zostawienie w przewiewnym miejscu (np. w ogrodzie czy na balkonie). Jeśli masz specjalną suszarkę do butów, np. narciarskich, jesteś gość. Prace wykończeniowe to impregnacja skóry balsamem. Do butów z membraną stosuj przeznaczone dla nich impregnaty. Jeśli buty mają zapach długo dojrzewającego sera, skorzystaj ze starego patentu – kawę rozpuszczalną lub sodę oczyszczoną wsyp do materiałowego woreczka albo posyp nimi wkładki. Proszki wchłoną wilgoć i usuną nieprzyjemny zapach.

KASK

Ten jedyny obowiązkowy element wyposażenia motocyklisty chroni głowę, ale także oczy i twarz przed wiatrem, kurzem, kamykami i owadami. Wkładanie zapoconego lub śmierdzącego kasku nie należy do przyjemności, dlatego poświęć mu chwilę: umyj wizjer oraz skorupę, wypnij wyściółkę i ją wypierz, na koniec przesmaruj uszczelki i mechanizm podnoszenia szyby. Szczoteczką do zębów usuń trupy owadów z wlotów wentylacji. Nie ma konieczności ich demontażu.

ODZIEŻ TEKSTYLNA

Nie lubimy czarnych teksów! Na zdjęciach o wiele lepiej wyglądają te kolorowe. Mają one jedną wadę – lubią się brudzić, szczególnie podczas jazdy po polskich drogach. Na szczęście doprowadzenie ich do czystości nie jest wielką filozofią. Przede wszystkim przed praniem rozłóż ciuchy na czynniki pierwsze: rozepnij wszystkie warstwy, wyjmij ochraniacze. Membranę najlepiej pierz ręcznie w dostosowanej do wymagań chemii, ponieważ zwykłe proszki potrafią zatkać jej strukturę. Podpinki i warstwy zewnętrzne pierz zgodnie z zaleceniami producenta, które znajdziesz na metce. Stosuj programy z dużą ilością wody. Wrzucając ciuchy do pralki zwróć uwagę, by podczas prania bęben nie urwał delikatnych uchwytów do zamków, pasków czy szlufek (spróbuj zawinąć je do wnętrza lub wywinąć ciuchy na lewą stronę). Czyste i suche ciuchy zaimpregnuj stosownym preparatem, co zwiększy ich wodoodporność. Więcej pracy jest z membranami laminowanymi, bo takie ciuchy najlepiej prać ręcznie w specjalnych preparatach.

OCHRANIACZE
Zabrudzenia są im niestraszne, ale mechaniczne uszkodzenia już tak. Nie zdarzają się często, a najczęstszym powodem ich powstawania jest ludzki błąd, np. zbyt mocne zgięcie podczas wyjmowania z kieszonek. Stare ochraniacze lubią pękać, gdy używa się ich w niskich temperaturach. Uszkodzone wyrzuć. Kupując nowe, zwróć uwagę, czy pasują rozmiarami do kieszonek w twoich ciuchach. Zakładając ochraniacze zwróć uwagę, by były one osadzone we właściwych miejscach. Muszą dokładnie kryć miejsca chronione, nie mogą przy tym gnieść ani uciskać. Ochraniacze kolan dopasuj, uginając nogi, na przykład siadając na krześle.

Membrana w motocyklowych ciuchach i wszystko jasne

Najwięcej kłopotów podczas prania motocyklowych ciuchów sprawia membrana. W dużym uproszczeniu: materiał, z którego się je wykonuje, budową przypomina gęstą siatkę. Mówiąc w skrócie – przerwy między włóknami są na tyle duże, że wpływa między nie powietrze, z drugiej strony owe przerwy są na tyle małe, że nie przepuszczają kropel wody. Nie pierz membrany w zwykłych detergentach, bo się zniszczy. Zapytaj w sklepie sportowym o płyn do prania membran i stosuj go zgodnie z instrukcją.

 

JAK UMYĆ KASK

Współczesne kaski mają tą zaletę, że można rozebrać je na elementy pierwsze, po czym szybko i łatwo doprowadzić do stanu idealnego. Szczególnie dużo uwagi poświęć wizjerowi. W tym przypadku obowiązuje prosta zasada: do mycia szyby nie żałuj wody. Drobne rysy powstałe podczas przecierania wizjera na sucho potrafią zamienić wieczorną jazdę w koszmar.

 

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdąmps-Fotostudio

 

SKORUPA KASKU

Skorupę należy myć miękką gąbką lub ściereczką z mikrofibry zamoczonej w letniej wodzie z mydłem. To wystarczy. Agresywnej chemii mówimy zdecydowane NIE! Na koniec możesz dopieścić lakier środkami do jego pielęgnacji.

 

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdąmps-Fotostudio

 

MECHANIZM SZYBY

Nasmarujesz go olejem silikonowym, często dołączonym do kasku. Jeżeli go nie masz, skorzystaj z wazeliny kosmetycznej lub technicznej, którą delikatnie przetrzyj uszczelki. Ważne: zwykły olej silnikowy niszczy tworzywo.

 

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdąmps-Fotostudio

 

WIZJER

To najdelikatniejszy element kasku. Nigdy nie przecieraj go suchą szmatką ani papierowym ręcznikiem, bo porysujesz delikatną powierzchnię. Zaschnięte owady zmiękcz wodą. Mokry ręcznik zostawiony na kilka minut na szybie rozwiąże sprawę. Dopiero potem umyj wizjer wodą z mydłem. Pamiętaj, że płyny z dodatkiem alkoholu/octu niszczą szybkę. W ciepłe dni warto wyjąć pinlock i zostawić go do wyprostowania.

 

Poradnik przed sezonem o co warto zadbać przed pierwszą jazdąmps-Fotostudio

 

WYŚCIÓŁKA

Wyjmij ją z kasku, włóż do worka służącego do prania delikatnej bielizny (dzięki temu unikniesz uszkodzenia) i wrzuć go do pralki. Pierz w temperaturze 30 stopni. Nie dokładaj innych rzeczy, by nie połamać plastikowych usztywnień. Wnętrze kasku umyj gąbką zamoczoną w wodzie z mydłem. Po wysuszeniu montujesz wszystko i cieszysz się jazdą. Proste, prawda?

 

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA