Jeszcze kilka lat temu motocykle były dość prostymi (z dzisiejszego punktu widzenia) maszynami, pozbawionymi elektronicznych cudów techniki znanych z samochodów. Z elektroniki był na pokładzie wtrysk paliwa, wyświetlacz LCD, ewentualnie układ ride-by-wire. Prace rozwojowe koncentrowały się na osiągach, komforcie czy własnościach prowadzenia.
Rozbudowana elektronika, taka jak np. kontrola trakcji, ABS czy elektronicznie sterowane zawieszenia – pojawiały się tylko w topowych maszynach takich marek, jak Yamaha, BMW, Aprilia czy Ducati. Aby nadążyć w wyścigu zbrojeń, producenci zaczęli prześcigać się w opracowywaniu kolejnych nowinek technicznych. Pomogły w tym rosnąca wydajność oraz miniaturyzacja układów elektronicznych.
Oto 14 patentów, które w ciągu ostatniej dekady zmieniły branżę motocyklową. Przy większości z nich pracowali giganci branży elektronicznych systemów bezpieczeństwa – Bosch oraz Continental. Niektóre z rozwiązań poprawiły bezpieczeństwo, inne wygodę czy obsługę motocykla, a wiele miało swój początek w MotoGP. Czy wszystkie były potrzebne? Pewnie nie.
01 ABS NA ZAKRĘTY – CORNERING ABS

Motocyklowy ABS przeszedł długą drogę – od ważącego ponad 10 kg układu z BMW K 100 (1988 r.) do superlekkiego (około 600 g) systemu działającego również w głębokich złożeniach.
To rozwiązanie po raz pierwszy pojawiło się w 2014 roku w KTM-ie 1190 Adventure. Nosiło nazwę MSC. ABS na zakręty – to miano przyjęło się w Polsce, a w oryginale jest to cornering ABS. Ta zaawansowana forma ABS-u, dzięki informacjom płynącym z modułu IMU, pozwala dokładnie ocenić sytuację i regulować siłę hamowania nawet podczas głębokich złożeń w zakrętach.
Zwykły ABS, którego działanie było oparte na porównaniu prędkości obrotowej obu kół, w każdej sytuacji – nawet podczas jazdy w mocnym złożeniu – reagował tak, jakby motocykl jechał w pozycji pionowej, dlatego ciśnienie w układzie hamulcowym nie zawsze było adekwatne do sytuacji. Ten system sprawdzał się w czasie awaryjnego hamowania na ulicy, ale podczas sportowej jazdy stawał się zbędny, bo mógł wywołać spore zamieszanie. Dzięki pomiarom i informacjom płynącym z IMU, cornering ABS dopasowuje siłę hamowania i ciśnienie w układzie hamulcowym do pozycji i sytuacji, w jakiej znajduje się motocykl, maksymalnie skracając drogę hamowania przy jednoczesnym zachowaniu przyczepności opon oraz sterowności motocykla.