Ochraniacze motocyklowe - wszystko co co musisz o nich wiedzieć

Po czym rozpoznać dobrej jakości ochraniacz, na co zwrócić uwagę podczas zakupu? Szukamy odpowiedzi na te i wiele innych pytań. 

O ile podczas wypadku kierowców samochodów chronią konstrukcja samochodu, kontrolowane strefy zgniotu, zapięte pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, o tyle, w krytycznym momencie motocykliści są w o wiele gorszej sytuacji. Dla nich jedyną ochroną są obowiązkowy kask i motocyklowe ciuchy z ochraniaczami. Skoro tak wiele zależy właśnie od ochraniaczy, to czym powinien wyróżniać się dobrej jakości protektor? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć, dokładniej przyglądając się produktom firmy D3O.

Z badań biomechaników wynika, że ludzka kość ulega złamaniu przy przyłożeniu siły o wartości 4-5 kN. To bardzo niewiele. Podczas wypadku siły działające na ludzkie ciało są o wiele większe. Wnioski z tego są proste. Dobrej jakości ochraniacz powinien pochłonąć jak najwięcej z siły uderzenia. Ale jak to zrobić? Przede wszystkim musi być on wykonany z tworzywa, które potrafi rozproszyć jak najwięcej energii. Na pierwszy rzuty oka nic nie wskazuje na to, by D3O było takim właśnie materiałem. Wykonane z niego ochraniacze są miękkie, plastyczne, dobrze dopasowujące się do ciała. Wystarczy jednak przyłożyć do nich siłę, np. uderzyć młotkiem, upuścić metalową kulkę, by błyskawicznie uległy one utwardzeniu i rozproszyły w swojej objętości dostarczoną im energię.

Żeby usystematyzować temat pochłaniania energii, unijni urzędnicy przygotowali specjalne normy, sprawdzające właściwości ochraniaczy. Dzisiaj motocyklowe protektory są certyfikowane na dwóch poziomach, tym niższym nazwanym Level 1 i wyższym Level2.

Ochraniacz SecaMotor Presse Polska

 

Po czym można poznać dobry ochraniacz?

Oczywiście po świadectwie certyfikacji, które powinno znajdować się na każdym z produktów. Ma ono formę tabelki takiej jak na zdjęciu poniżej. Najważniejszymi informacjami są: nadanie świadectwa certyfikacji oznaczonego dwoma literami CE. W tabeli powinien znajdować się także piktogram motocyklisty (oznacza on, że produkt jest przeznaczony właśnie dla motocyklistów a nie rowerzystów lub narciarzy). Pod nim pojawia się informacja do ochrony jakich miejsc jest przeznaczony ochraniacz. Pierwszy z trzech kwadratów oznacza poziom ochrony (w tym przypadku jest to Level1) natomiast pozostałe dwa pola (tu są one puste) informują czy ochraniacz zaliczył próby przeprowadzone w niskich i wysokich temperaturach (odpowiednio -4, +120 stopni Celsjusza). Pod tabelą znajduje się informacja według jakiej normy zostały przeprowadzone badania. Jeżeli takie oznaczenie znajdziesz na ochraniaczu, oznacza to, że dobrze wybrałeś.

Żaden ochraniacz nie spełni swojej roli gdy nie będzie na właściwym miejscu, czyli dobrze dopasowany. Kupując ochraniacze zwróć uwagę na to, które części mają one chronić. Inny kształt ma protektor kolanowy, inny ochraniacz łokciowy. Nie masz cos się zastanawiać który jest który, wszystko powinno być napisane na ochraniaczu. To co łączy je wszystkie to fakt, że każdy powinien dobrze przylegać do ciała (łokcie, kolana, obojczyki) i co niesamowicie ważne nie mogą się one zmienić swojego położenia podczas wypadku. Ochraniacze najczęściej wkłada się do specjalnie wszytych w spodniach lub kurtce się kieszonek. Pozycję ustala za pomocą rzepów. Co niezwykle ważne, a o czym wielu motocyklistów często zapomina, to dostosowanie szerokości rękawów i nogawek spodni, nie po to by tylko nie łopotały podczas jazdy, ale właśnie by ustabilizować protektory na swoim miejscu.

Pamiętajcie, że nawet najlepsze protektory nie ochronią nas przed wypadkiem. Tu najlepszą ochroną staje się zdrowy rozsądek.

Protektorowe FAQ

• Współczesne kurtki motocyklowe muszą być obowiązkowo wyposażone w ochraniacze łokci i barków. Ochraniacze pleców i klatki piersiowej są wyposażeniem dodatkowym. W przypadku spodni obowiązkowe są tylko ochraniacze kolan.
• Zawsze kupuj ochraniacze, z zaufanego źródła, które pozytywnie przeszły proces certyfikacji. Rozpoznasz je po świadectwie homologacji mającej postać tabelki, takiej jak ta na górze.
• Zawsze zwracaj uwagę na właściwe ustawienie ochraniaczy. To nie jest tylko kwestia komfortu, ale bezpieczeństwa. Przesunięty protektor przestaje spełniać swoją rolę.
• Zawsze mierz kupowane kurtkę bądź spodnie, zwracając uwagę na to, czy ochraniacze dobrze leżą, nie uciskają. W długich podróżach, niedopasowany ochraniacz może skutecznie uprzykrzyć wyjazd.
• Pamiętaj, że delikatna pianka stosowana w wielu kurtkach, na plecach, nie jest ochraniaczem!
Nigdy nie wkładaj ponownie uszkodzonych (rozdartych) protektorów.
• Do prania ochraniacze zawsze wyjmuj z ciuchów. Agresywne proszki i polimery użyte do produkcji protektorów bardzo się nie lubią.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ