Hamulce nie wybaczają niedbalstwa. Musisz mieć absolutną pewność, że po naciśnięciu klamki hebla bike zawsze i w każdej sytuacji zacznie hamować. Dobre hamulce to nie tylko grube klocki, ale również właściwy płyn. Na pewno należy go wymieniać najrzadziej co dwa lata. Kiedy dokładnie Poznasz to po kolorze.
Jak rozpoznać dobry płyn hamulcowy?
Świeży płyn hamulcowy jest najczęściej jasnożółty, ale w zależności od firmy i rodzaju może mieć zabarwienie beżowe, jasnoniebieskie lub jasnoczerwone. Mówiąc prościej – przypomina oranżadę. W miarę upływu czasu płyn staje się mętny, a w skrajnym przypadku czarny. Wtedy nie ma co kombinować, tylko trzeba natychmiast wymienić go na nowy.
Pamiętaj, że płyn hamulcowy jest higroskopijny, to znaczy pochłania wodę. Im jest starszy, tym więcej wody wchłonął z powietrza, w efekcie czego podczas ostrego hamowania, gdy wzrasta temperatura, w płynie tworzą się pęcherzyki pary. W takiej sytuacji klamka zapada się niebezpiecznie głęboko, a hamulce działają naprawdę kiepsko. Dzieje się tak dlatego, że pęcherzyki gazu są bardziej podatne na ściskanie niż płyn i wytworzone w układzie hamulcowym ciśnienie jest za niskie, a więc za słabo zaciska klocki na tarczy. Motocyklowi turyści, często latający po górach, wymieniają płyn hamulcowy nawet raz do roku, ponieważ z powodu ciągłego rozgrzewania i schładzania jest on szczególnie mocno obciążony. Koszt wymiany jest śmiesznie mały, jeśli porównać go do kosztów naprawy rozbitego motocykla.
Zobacz też: Jak zarejestrować nowy motocykl?
Jak wymienić płyn hamulcowy?
Oto nasz poradnik, jak szybko i tanio wymienić płyn, korzystając z najprostszych narzędzi – wężyka, przezroczystego pojemnika (na przykład słoika) i klucza oczkowego.
Po pierwsze,
zwróć uwagę, że w układach hamulcowych z ABS-em i bez niego płyn jest wymieniany w ten sposób, że podczas wpompowywania nowego stary jest równocześnie usuwany. Jeśli nie jesteś pewien, czy można zastosować taką metodę także w twojej maszynie, poszukaj informacji na przykład w necie.
Po drugie,
starsze beemki z ABS-em mają kilka obwodów hamulcowych, czyli po jednym obwodzie na każde koło plus dodatkowe obwody obsługujące ABS. Dalej – przedni hamulec może być połączony z tylnym. Jest tak np. w Hondach z układem hamulcowym z CBS-em. Również Moto Guzzi z lat 70. i 80. ubiegłego wieku mogą mieć tzw. hamulce zintegrowane. Posiadaczom takich maszyn radzimy, żeby wymianę płynu hamulcowego na wszelki wypadek zlecali autoryzowanym serwisom, ponieważ potrzebne będą specjalne narzędzia. Oprócz tego podczas wymiany musi być przestrzegana odpowiednia procedura. I jeszcze szczegół – po zakończonej robocie trzeba w komputerze skasować pamięć błędów.
Po trzecie,
w niektórych maszynach odpowietrznik znajduje się też w pompie hamulca, czyli w okolicy kierownicy. Takie rozwiązanie często mają nowoczesne motocykle wyposażone w radialną pompę hamulcową.
Ostatnia uwaga:
Momenty dokręcania odpowietrzników w zaciskach hamulcowych i pompie hamulca są różne, w zależności od producenta. Dlatego, zanim rozpoczniesz jakiekolwiek prace, sprawdź ich wartości, przeglądając instrukcję serwisową.
Zobacz również: oto 10 gadżetów, które przydadzą się motocykliście i zostały wykonane na drukarce 3D.