O tym że musisz mieć aktualny przegląd motocykla, czyli pozytywny wynik badania technicznego wie chyba każdy kierowca. Niby sprawa oczywista, ale nie wszyscy jednak wiedzą jak powinien wyglądać prawidłowo wykonany przegląd, ile kosztuje i dlaczego jest ważny choćby dla naszego bezpieczeństwa. Polskie prawo traktuje sprawę poważnie, choć z niewielkim przymrużeniem oka, podobnie jak polski motocyklista. Często zdarza się tak, że nie jesteśmy pewni czy nasz motocykl spełnia warunki dopuszczenia do ruchu (a czasem jesteśmy pewni że nie) i cieszymy się z faktu, że diagności podchodzą do tematu ulgowo. Niestety to błędne myślenie często przyczynia się do późniejszych problemów, a czasem nawet powoduje pewne niebezpieczeństwo. Poniżej dowiesz się dlaczego prawidłowe badanie techniczne motocykla jest ważne i powinno na nim zależeć również tobie.
Jak powinno wyglądać badanie techniczne motocykla?
Brak ważnego badania technicznego to mandat nawet do 500 zł.
Prawidłowe badanie techniczne motocykla powinno obejmować czynności sprawdzające legalność i zgodność numerów rejestracyjnych, wprowadzenie danych do systemu CEPiK, oraz sprawdzanie stanu technicznego samej maszyny.
Zacznijmy od pierwszego zagadnienia – zgodność z dokumentami. Diagnosta powinien:
- sprawdzić zgodność numerów rejestracyjnych w dowodzie i na tablicy rejestracyjnej, naklejki legalizacyjne oraz stan tablic (nie mogą być uszkodzone, wygięte, złamane, zamazane lub nieczytelne)
- sprawdzić numer ramy i jego zgodność z dowodem rejestracyjnym
- Sprawdzić i wprowadzić dane dotyczące aktualnego przebiegu motocykla do systemu CEPiK
Jeśli diagnosta w którejkolwiek z tych pozycji znajdzie nieprawidłowość ma prawo zatrzymać dowód i przekazać go do wydziału komunikacji.
Dalej czas na sprawdzenie stanu motocykla:
- stan opon
- kondycja tarcz i klocków hamulcowych, działanie hamulców
- sprawdzenie ramy (czy jest prosta, czy nie jest pęknięta uszkodzona)
- kontrola naciągu i stanu łańcucha oraz napędu (lub pasa napędowego)
- ustawienie, skuteczność i działanie wszystkich świateł (mijania, drogowe, pozycyjne, stopu, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, światła awaryjne jeśli motocykl takowe posiada, odblaski, kierunkowskazy – łącznie z częstotliwością migania co często jest problemem w przypadku kierunkowskazów diodowych)
- sygnał dźwiękowy – klakson
- stan łożysk układu kierowniczego
- Działanie zawieszenia tylnego i przedniego
- obecność i stan lusterek wstecznych
- emisję spalin
- zbieżność kół
- głośność motocykla (maksymalne dopuszczalne 96 dB dla motocykli powyżej 125 cm3, 94 dB dla motocykli poniżej tej pojemności)
Komentarze
~Ja, 2020-12-21 17:55:11
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?