Im lepszej i mocniejszej maszyny dosiadasz, tym większe wymagania dotyczą ciebie. Chodzi nie tylko o sprawy dotyczące techniki jazdy, bo to oczywiste, ale również o cechy fizyczne, takie jak kondycja, siła i wytrzymałość.
– Zawodnicy, przygotowując się do sezonu, wiedzą, że nie wystarczy zadbać tylko o motocykl. Równie ważny jest osobisty silnik – mówi Marcin Florek z LaboSport.pl, trener zajmujący się przygotowaniem fizycznym Joanny Miller i Macieja Zdunka, czołowych polskich zawodników MX.
– Dla wielu trenerów i zawodników zaskoczeniem jest fakt, że tętno podczas wyścigów motocyklowych praktycznie od samego startu oscyluje w granicach wartości maksymalnych! Jazdę do drugiego zakrętu można porównać do biegu na 400 m, a dalszy wyścig do biegu na 10 km – mówi Florek. – W dodatku trzeba mieć odpowiednią siłę, aby utrzymać właściwą pozycję na maszynie przez cały wyścig.
Ta zasada dotyczy nie tylko zawodników. – Wytrzymałość i siła pozwalają dłużej utrzymać koncentrację, która decyduje o zwycięstwie i – a może przede wszystkim – o bezpieczeństwie – zapewnia Marcin Florek.
Po pierwsze, musisz wiedzieć, jak ostro trenować. Najlepiej określisz to za pomocą pulsometru, ale możesz też skorzystać z poniższej tabeli. Najlepsze sposoby przygotowania odpowiedniej formy na sezon motocyklowy to jazda na rowerze i ćwiczenia siłowe, które możesz spokojnie zrobić nawet w warsztacie.
Te ćwiczenia wykonuj jako trening siłowy w planach, które masz na następnej stronie. Wykonuj je jedno po drugim, z bardzo krótką przerwą między ćwiczeniami.
{% image id=139825 align=left x=485 y=0 %}