[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Rajd Dakar 2020: nawigacja na trasie

Nieważne, czy w czołówce walczysz o zwycięstwo, czy próbujesz przetrwać na szarym końcu. Bez dobrej nawigacji w rajdzie Dakar niczego nie osiągniesz.

Przeprowadzka rajdu Dakar na nowy kontynent oznacza, że trasa będzie dla wszystkich niewiadomą. Tym większą, że władze Arabii Saudyjskiej na terenie której zostanie rozegrany Dakar 2020 niezbyt chętnie wpuszczają turystów na swoje pustkowia. 

Organizatorzy już zapowiedzieli, że na początku zawodników czeka "nawigacyjny labirynt", więc dobrzy nawigatorzy mogą zdobyć sporą przewagę. Tym bardziej, że w tym roku po raz pierwszy w historii rajdu Dakar na 4. odcinkach zawodnicy tuż przed startem otrzymają identycznie pokolorowane roadbooki. Widzieliśmy jakie to zrobiło zamieszanie w Rajdzie Maroka...

Roadbook to potężny sprzymierzeniec zawodnika. Pomaga w odnalezieniu właściwej trasy prowadzącej przez checkpointy do mety. Mówiąc w skrócie, jest to obrazkowy zapis trasy naniesiony na papierową rolkę o standardowej szerokości 148 mm.

Roadbook jest kluczem do sukcesu na Dakarze. Każdy z zawodników indywidualnie go opisuje, zaznaczając kolorami newralgiczne miejsca. Ostatecznie wygrywają ci, którzy popełnią jak najmniej błędów.

Jacek Czachor, Były zawodnik ORLEN Team i trener akademii ORLEN Team, chętnie dzieli się z młodymi zawodnikami wiedzą dotyczącą nawigacji.


Tę szerokość podzielono na trzy kolumny, a każdą z nich na prostokąty. W lewej kolumnie dużymi cyframi zapisano skumulowaną odległość od startu (w km), a mniejszymi (w prawym rogu) odległość pomiędzy poszczególnymi punktami.

W środkowej kolumnie za pomocą piktogramów zaznaczono przebieg trasy oraz charakterystykę otoczenia (np. rzeka, drzewa, budynki itp.).

Z kolei w prawej kolumnie umieszczono pisemne instrukcje (często używając skrótów czy wykrzykników) oraz ostrzeżenia o czyhających na trasie zagrożeniach (np. uskok, duże nierówności, spadek terenu, niebezpieczny zakręt itp.).

A teraz wyobraź sobie, że pędzisz 150 km/h w nieznanym terenie i jednocześnie szukasz właściwej drogi... Zawodnicy nie mają łatwo, a pomyłki mogą słono kosztować. Utrata cennego czasu to najłagodniejszy wymiar kary.

Nawigacja na rajdzie - jak to działa?

Na trasie Dakaru zawodnicy ścigają się z czasem, a brak dróg, brak punktów odniesienia oraz trudny teren wcale im tego nie ułatwiają. Zobacz sam z czym

Stelaż, czyli w węglu siła!

Stelaż roadbooka, kokpitu, tripmasterów oraz przedniej lampy w całości wykonano z włókien węglowych. Oznacza to niską masę oraz dużą wytrzymałość tych elementów.

 

Przewijarka roadbooka

Gdyby elektryczna przewijarka roadbooka przestała działać, wyjściem awaryjnym jest sterowanie ręczne (służą do tego widoczne na zdjęciu pokrętła).

 

Do czego przyciski i joystick

Lewa ręka obsługuje roadbooka oraz oba tripmastery (liczniki przebiegu dziennego). Joystickiem można przewinąć lub cofnąć rolkę roadbooka. Błędy w nawigacji słono kosztują.

 

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij