Środkiem pasa czy przy prawej krawędzi? Bezpieczeństwo kontra przepisy

Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym kierowca jest zobowiązany poruszać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Doświadczeni motocykliści wiedzą jednak jak niebezpieczne może być przestrzeganie tego przepisu.

taycan livewire Fot. Paweł Krzyśków
  • Prawo o ruchu drogowym nakazuje poruszanie się blisko prawej krawędzi jezdni.
  • W przypadku motocyklisty stosowanie się do tego przepisu może zakończyć się tragicznie.
  • Nie zawsze jednak, jadąc jednośladem, warto trzymać się środka pasa.

REKLAMA

REKLAMA

Na jednej z facebookowych grup dla motocyklistów opublikowany został fragment starego artykułu z czasopisma Motor, w którym autor opisywał typowe dla motocyklistów zachowania niezgodne z prawem. Wśród nich pojawiła się także informacja, że kierujący jednośladem, podobnie jak każdy inny kierujący, ma obowiązek trzymać się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.

Na szczęście autor artykułu słusznie zauważył, że prawa krawędź drogi często jest dziurawa, co dla motocyklisty może stanowić zagrożenie. Zły stan nawierzchni nie jest jednak jedynym problemem, który wiąże się z jazdą blisko krawężnika. Znacznie poważniejszym jest to, że odsłaniając pas ruchu dajemy jadącym z tyłu iluzoryczne poczucie wolnego miejsca do wyprzedzania.

Biorąc pod uwagę niewielkie gabaryty motocykla, kierujący samochodem może teoretycznie wyprzedzić jednoślad bez zjeżdżania na lewy pas. Kiedy w czasie tego manewru samochód osobowy zacznie być wyprzedzany przez cieżarówkę, motocyklista znajdzie się w ekstremalnie niebezpiecznej sytuacji. Świetnie obrazuje to poniższy film:

Doskonale widać, że gdyby motocyklista zajął środek pasa ruchu, do przedstawionej sytuacji w ogóle by nie doszło. To dlatego doświadczeni bikerzy zawsze poruszają się środkiem pasa (nie dotyczy to oczywiście zakrętów). Prawą stroną poruszają się zwykle kierowcy motorowerów, które ze względu na swoją konstrukcję osiągają maksymalnie 45 km/h.

Sztywne trzymanie się środka pasa ruchu nie zawsze jednak jest bezpieczną strategią. Zbliżając się do skrzyżowania, warto zająć pozycję w dwóch trzecich szerokości pasa. Dlaczego? W miejscach, gdzie samochody często się zatrzymują, łatwo o plamy oleju i innych płynów eksploatacyjnych, które kumulują się na drodze najczęściej na środku pasa ruchu właśnie.

Kolejnym przykładem, kiedy warto "przytulić się" do prawej lub lewej krawędzi pasa ruchu jest awaryjne hamowanie. Pozostając na środku narażasz się na najechanie przez pojazd jadący z tyłu. Zjechanie do prawej lub lewej strony daje ci większą szansę uniknięcia zderzenia.

Przeczytaj także: Szkoła Jazdy - jazda w mieście

Zobacz również:
Jeśli uczestniczyłeś w kolizji z dzikim zwierzęciem, masz obowiązek zgłosić ten fakt służbom. To minimalna, wymagana prawem forma pomocy zwierzęciu, a niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone surową karą.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (7)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA