Silnik to bardzo skomplikowany układ. Bywa, że zmiana jednego z parametrów jego pracy szybko wykazuje, że wraz z pozytywnymi błyskawicznie pojawiają się też negatywne skutki. Połączenie sprzeczności spędza sens z powiek sztabom inżynierów. Przyjrzeliśmy się kilku podstawowym problemom, z którymi spotykają się specjaliści, dotyczącym zużycia paliwa. A przecież to jest wierzchołek góry lodowej.
ZŁAMAĆ OPÓR POWIETRZA! | |
Opór powietrza ma ogromny wpływ na osiągi i zużycie paliwa. | |
Opór rośnie wraz z kwadratem prędkości. Zatem dwukrotny wzrost prędkości oznacza czterokrotny wzrost oporu powietrza! Suzuki Hayabusa potrzebuje zaledwie 7 KM, by rozpędzić się do prędkości 100 km/h. Moc 48 KM wystarcza do jazdy z prędkością 200 km/h, ale aby rozpędzić motocykl do prędkości 300 km/h silnik musi przekazać na tylne koło moc 160 KM. | |
![]() |
|
Prędkość(km/h) | Moc potrzebna do jej osiągnięcia mierzona na tylnym kole (KM) |
10 | 0,2 |
50 | 1,4 |
75 | 3,4 |
100 | 7,1 |
150 | 21,4 |
200 | 48,7 |
250 | 93,3 |
260 | 104,7 |
270 | 117 |
280 | 130,1 |
290 | 144,3 |
300 | 159,5 |
Im większa jest liczba cylindrów, tym bardziej rosną straty związane z oporami tarcia.
Do idealnego spalenia jednego kilograma benzyny (1,33 litra) silnik potrzebuje 14,7 kilograma powietrza, czyli około 11 350 litrów! Podstawową wielkością charakteryzującą skład mieszanki paliwowo-powietrznej jest współczynnik lambda. W idealnym przypadku, takim jak przytoczony powyżej, wynosi on 1. Ale w prawdziwym świecie idealne sytuacje zdarzają się niezmiernie rzadko, o ile w ogóle. Silnik benzynowy pracuje najwydajniej, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest nieco uboższa, czyli ze współczynnikiem lambda wynoszącym 1,05. Ale nie można popadać w przesadę: wadą zbyt ubogiej mieszanki jest to, że powoduje ona szybkie przegrzewanie się jednostki napędowej, co w konsekwencji może być powodem jej uszkodzenia.
STRATY ENERGII I PRZEPUSTNICE | ![]() |
W SILNIKU BENZYNOWYM PRZEPUSTNICE stoją na przeszkodzie niskiemu zużyciu paliwa, stawiając opór mieszance, jeśli pod uwagę wziąć tylko częściowe obciążenie silnika. Maksymalnie, tzn. pod kątem 90O, otwarta przepustnica (jak na zdjęciu po prawej) stawia najmniejszy opór i jednocześnie jest bardzo rzadkim przypadkiem podczas normalnej jazdy. Tylko około 30% energii powstającej podczas spalania paliwa jest zużywane na pracę silnika, pozostałe około 70% energii jest tracone w postaci ciepła. | |
![]() |
Największą moc silnik uzyskuje, gdy do cylindrów trafia mieszanka wzbogacona, dla której współczynnik lambda wynosi około 0,85. W takiej sytuacji rośnie ilość niespalonych węglowodorów, co ma szkodliwy wpływ na środowisko i pracę katalizatora. Wiesz, jaka będzie reakcja ekologów.
Biorąc pod uwagę zużycie paliwa, najgorszy z zakresów pracy silnika benzynowego jest obciążenie częściowe. Przepustnica znajdująca się w układzie dolotowym jest wtedy otwarta tylko częściowo, co powoduje, że przepływ mieszanki wokół niej zostaje zaburzony. Powstają turbulencje i zawirowania, co w efekcie powoduje, że do cylindra trafia mieszanka gorszej jakości niż miałoby to miejsce w sytuacji idealnej, czyli gdyby w układzie dolotowym nie było przepustnicy.
ŚREDNIE ZUŻYCIE BENZYNY W TESTACH | ||||||||||
TE MOTOCYKLE NIE SĄ OSZCZĘDNE | TE MOTOCYKLE SĄ OSZCZĘDNE | |||||||||
MOTOCYKLE Z SILNIKAMI DO 500 CM3 | ||||||||||
Moc w KM | pojemność skokowa | średnie zużycie paliwa | Motocykl | Motocykl | średnie zużycie paliwa | pojemność skokowa | Moc w km | |||
39 | 296 | 4,6 | Kawasaki Versys-X 300 | 1 | 1 | BMW G 310 R | 3 | 313 | 34 | |
44 | 499 | 4,6 | Yamaha TMax 500 ABS | 2 | 2 | Honda CBR 300 R | 3 | 286 | 31 | |
45 | 499 | 4,5 | Kawasaki KLE 500 | 3 | 3 | Honda CB 500 F | 3 | 471 | 48 | |
33 | 499 | 4,5 | Yamaha SR 500 | 4 | 4 | Royal Enfield Meteor 350 | 3 | 349 | 20 | |
40 | 398 | 4,3 | Suzuki DR-Z 400 SM | 5 | 5 | Voge 300 AC | 3 | 292 | 26 | |
41 | 493 | 4,2 | Gilera Fuoco 500 (3-kołowy skuter)) | 6 | 6 | Honda CRF 250 Rally | 3,1 | 250 | 25 | |
49 | 499 | 4,1 | Kawasaki ER-5 Twister | 7 | 7 | Kawasaki Ninja 250 R | 3,1 | 249 | 33 | |
39 | 449 | 4 | Fantic Caballero Scrambler 500 | 8 | 8 | Yamaha WR 250 X | 3,1 | 250 | 31 | |
23 | 350 | 4 | KTM Freeride 350 | 9 | 9 | KTM RC 390 | 3,2 | 373 | 44 | |
48 | 500 | 3,9 | Benelli 502 C | 10 | 10 | Yamaha YZF-R3 | 3,2 | 321 | 42 |