[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
4.2

Test dwuczęściowych kombinezonów motocyklowych 2019 - Jak druga skóra

Dlaczego dwuczęściowe kombinezony skórzane są fajne? Bo ich wkładanie nie jest tak skomplikowane, jak jednoczęściowych, mają kieszenie oraz ich krój uwzględnia wymogi nie tylko wyścigowej pozycji.

kombinezony motocyklowe kombinezony motocyklowe

Gdy jadę motocyklem, zawsze mam z tyłu głowy, że może mi się przydarzyć wypadek. W takiej sytuacji jedynym ratunkiem są dobre ciuchy, dobre, tzn. takie, które mojej skórze i kościom zapewniają maksymalną ochronę. Sprawa byłaby łatwiejsza, gdybym jeździł wyłącznie po torze, bo nikt nie wpuści mnie tam bez kombinezonu skórzanego. Co równie ważne, na torze nie ma barierek, krawężników czy śliskich jak lodowisko linii na przejściach dla pieszych czy dzielących kierunki ruchu. W efekcie większość upadków kończy się tam na siniakach i urażonej dumie.

nie ma to jak SKÓRA

Ale przecież na niedzielny wypad albo na wakacyjny wyjazd do Chorwacji nie będę się wciskał w jednoczęściowy kombinezon sportowy! Nie jest on wygodny, wkładanie jest cholernie męczące, ponadto muszę zabrać nerkę lub plecak, żebym miał gdzie włożyć portfel, dokumenty i jakieś drobiazgi. Znacznie lepszy od jedno- jest wtedy dwuczęściowy kombinezon skórzany.
Dobrze wyprawiona skóra to chyba najlepszy materiał na kombinezon. Niewiele materiałów tekstylnych jest równie odpornych na rozerwanie czy przetarcie.
parę ważnych szczegółów

Jeśli upierasz się przy zestawach tekstylnych, wiedz, że niewiele z nich jest tak uszytych, że przylegają do ciała. A to oznacza, że podczas wypadku ochraniacze mogą się przesunąć, przestając spełniać swoje zadanie. Dobrze dopasowany kombinezon skórzany jest jak druga skóra. We wszystkich dziewięciu testowanych kombinezonach ochraniacze były zamocowane w odpowiednich miejscach, skóra była dobrej jakości, a szwy wykonano solidnie lub bardzo solidnie. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nie było więc powodów do narzekania.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas weekendowej przejażdżki ważna jest znakomita ochrona, ale równie ważne są komfort noszenia i takie detale, jak kieszenie, do których dotarcie nie jest ekwilibrystyką, kieszeń na telefon, podpinka czy łatwy w obsłudze zamek łączący kurtkę ze spodniami.

Stosunek ceny do jakości

Inne zalety dwuczęściowego kombinezonu: nie zmusi cię do pochylenia się nad zbiornikiem, pozwoli ci wyprostować ręce w łokciach oraz – o czym była już mowa – łatwe wkładanie i zdejmowanie. W naszym teście najbardziej sportowe są produkty Dai­nese czy Helda.

Za co w przypadku testowanych kombi­nezonów płacisz nawet 4500 zł? Przede wszystkim za jakość skóry. Minęły już czasy, gdy w dobrej jakości skórę bydlęcą wszywano cienkie wstawki ze skóry kiepskiej jakości. Nie jest przypadkiem, że we wszystkich testowanych kombinezonach grubość skóry wyniosła minimum 1 mm, a strefach narażonych na uderzenia podczas upadku nawet ponad 2,4 mm. Do komfortu noszenia przyczyniają się wstawki ze streczu (najczęściej z tkaniny poliamidowej), które wspomagają odporne na wysokie temperatury włókna aramidowe (kevlar).

Zobacz także:

Test najlepszych butów w sportowym stylu - do sportu ale nie tylko

Podpowiadamy jak dbać o ciuchy, kaski, buty i rękawice motocyklowe: skórzane, tekstylne

Żółw? Tak, ale nie zawsze

Im więcej kombinezon ma ochraniaczy i sliderów, tym jest droższy – to jasne. Duże, dobrze obejmujące stawy ochraniacze CE na ramiona, łokcie i kolana to obowiązek, protektory bioder są mile widziane, natomiast ochraniacze klatki piersiowej to rzadkość. Możliwość dokupienia dodatkowej ochrony należy do dobrego tonu. Ochraniacz pleców? Jeśli jadę na tor, żółwia na plecach mam zawsze, tyle że montuję go tuż przed pierwszym kółkiem. Dlatego – moim zdaniem – fabryczne ochraniacze pleców niekoniecznie mają sens.

REKLAMA

Tak testowaliśmy
Na początku roku naszą część Europa ścisnęły mrozy, dlatego musieliśmy uciekać na południe i tam poszukać przyjaznych temperatur. Na szczęście na południu Francji trafiliśmy na pogodowe okno i trochę słońca, a asfalt miał temperaturę, która pozwalała ostrzej pogonić motocykle sportowe, których dosiadaliśmy.
Naszym zadaniem było znalezienie słabych punktów dwuczęściowych ubrań skórzanych. Szukaliśmy zgrubień, miejsc, które wrzynają się w ciało, uciskają albo ocierają. Równocześnie sprawdzaliśmy zamocowanie ochraniaczy, swobodę ruchów w ekstremalnych pozycjach i oczywiście wentylację.
W redakcji ocenialiśmy jakość materiałów użytych do produkcji, krój kombinezonów, jakość wykonania, grubość skóry i jej jakość.
Na samym końcu w laboratorium przeprowadziliśmy test na efektywność, z jaką ochraniacze tłumią/rozpraszają siłę uderzeń, tzn. jaka część siły przyłożonej od zewnątrz przenika przez ochraniacz.

REKLAMA

REKLAMA

Furygan Raptor Held Safer/Grind Modeka Chaser

Furygan Raptor

Held Safer/Grind

Modeka Chaser

Importer: booster.com.pl Importer: dobresklepymotocyklowe.pl Importer: modeka.pl
Cena: 3399 zł (tylko na indywidualne zamówienie) Cena: 4298 zł Cena: 2290 zł
Rozmiary: męskie S do 3XL Rozmiary: męskie 48 do 60 plus wersje długie Rozmiary: 34 do 58
Kolory: czarny z czerwonym, białym lub białym i czerwonym Kolory: czarny, czarny z białym i niebieskim lub czerwonym, biały z czarnym Kolory: czarny z białym i żółtym
Masa (rozm. 54): 5,2 kg (bez sliderów na kolanach) Masa (rozm. 54): 5,7 kg (bez sliderów na kolanach) Masa (rozm. 54): 4,6 kg (bez sliderów na kolanach)
Materiał: skóra bydlęca z tekstylnymi wstawkami ze streczu (poliamid) Materiał: skóra bydlęca z tekstylnymi wstawkami ze streczu (poliamid, aramid) Materiał: skóra bydlęca z tekstylnymi wstawkami ze streczu (poliester)
Grubość skóry: 1,4 mm Grubość skóry: 1,3–1,4 mm Grubość skóry: 1,4 mm
Kraj produkcji: Francja Kraj produkcji: Chiny Kraj produkcji: Pakistan

 minus Podpinka przyda się wiosną i jesienią; dobra wentylacja; kurtka leży super i oferuje bardzo dużą swobodę ruchów; dobry dostęp do dwóch kieszeni zewnętrznych, łatwo dostępna kieszeń wewnętrzna; dobre wykonanie; zestaw docenisz podczas codziennej jazdy; protektory są zamocowane idealnie z jednym wyjątkiem: ochraniaczy kolan; strefy najbardziej zagrożone uderzeniami podczas upadku częściowo zabezpieczono kevlarem

 minus Wygodny krój, nie ślizgasz się na kanapie; dwa zamki na łydce, dzięki czemu spodnie dopasujesz do każdej nogi; dwa zamki w przedniej części tworzą wydajny system wentylacji; dwie kieszenie wewnętrzne z zamkami błyskawicznymi; wysoka jakość skóry, włókna aramidowe w streczowych wstawkach, dobre wartości tłumienia siły uderzeń, solidny zamek łączący kurtkę ze spodniami, wysoki stopień ochrony

 minus Łatwe wkładanie; dobre wykończenie rękawów, krój i dopasowanie; dwie duże kieszenie zewnętrzne na kurtce, kieszeń wewnętrzna wprawdzie trudno dostępna, za to zmieści się w niej sporo drobiazgów (portfel, klucze itp.), praktyczne kieszenie w spodniach; zestaw da sobie radę podczas turystycznych wypadów, jak i podczas jazdy na co dzień; dobre wartości tłumienia siły uderzeń; elastyczna skóra, dobre wykonanie; duży wybór rozmiarów

 minus Spodnie za ciasne w pasie; podczas testu puścił klej pod skórzanymi naszywkami; wartości tłumienia siły uderzeń nie zwalają z nóg; nie najłatwiejsze łączenie kurtki ze spodniami, brak mocnego połączenia kurtki ze spodniami (zamek jest wszyty do podpinki kurtki)  minus Bardzo ciasne – za krótkie rękawy; mała elastyczność kurtki, ucisk w okolicy barków i klatki piersiowej; ochraniacze kolan ocierają skórę; od czasu do czasu zacinające się zamki   minus Ochraniacze nie dla wszystkich będą idealnie umieszczone; lekki ucisk w okolicy klatki piersiowej, spodnie cisną w kroku
wniosek wniosek wniosek
Ogromny potencjał jak na uniwersalny kombinezon sportowo-turystyczny. Duża różnica między górą a dołem: spodnie są za ciasne, natomiast kurtka dobrze dopasowana i wygodna jak koszula. Niezły wygląd, sporo fajnych dodatków, zapewnia dobry poziom bezpieczeństwa i świetne wykonanie. Ponieważ kombinezon jest mocno dopasowany, nie będziesz zachwycony, jeśli jeździsz w turystycznym stylu. 

warto kupić

Kombinezon nadaje się i do jazdy turystycznej, i do używania na co dzień. Jest dobrze uszyty i dysponuje wystarczającym wyposażeniem. 

nasza ocena
minus  minus  minus  minus  minus 
nasza ocena
minus  minus  minus  minus  minus 
nasza ocena
minus  minus  minus  minus  minus 

REKLAMA

Rev'it Vertex Pro Spidi Ignite RR Pro Vanucci Art XVII

Rev’it Vertex Pro

Spidi Ignite/RR Pro

Vanucci Art XVII

Importer: revitsport.com  Importer: spidi.com.pl Importer: www.moto-akcesoria.pl
Cena: 4419 zł Cena: 3848 zł Cena: 4048 zł
Rozmiary: 46 do 56 Rozmiary: 46 do 58 Rozmiary: 48 do 58
Kolory: czarny z białym lub czerwonym Kolory: czarny z żółtym, zielonym, czerwonym lub białym Kolory: czarny z żółtym, pomarańczowym lub czerwonym
Masa (rozm. 54): 4,8 kg (bez sliderów na kolanach) Masa (rozm. 54): 5,0 kg (bez sliderów na kolanach) Masa (rozm. 54): 5,0 kg (bez sliderów na kolanach)
Materiał: skóra bydlęca z tekstylnymi wstawkami ze streczu (poliamid) Materiał: skóra bydlęca z tekstylnymi wstawkami ze streczu (poliamid) Materiał: skóra bydlęca z tekstylnymi wstawkami ze streczu (poliamid, aramid)
Grubość skóry: 1,2 mm Grubość skóry: 1,1–1,3 mm Grubość skóry: 1,2 mm
Kraj produkcji: Wietnam Kraj produkcji: Ukraina Kraj produkcji: Wietnam
 minus Dobre wykończenie na łydkach i rękawach; sprawia wrażenie dużego, mimo to ma znakomite proporcje, co docenią zwłaszcza ci o długich nogach i rękach; ochraniacze łokci i barków znakomicie dopasowane; bardzo duża swoboda ruchów, duży komfort podczas jazdy i bardzo dobrze się go nosi także po zejściu z motocykla; łatwy dostęp do kieszeni wewnętrznych; dobra wentylacja; niezłe wykonanie  minus Spodnie dobrze dopasowane w pasie, łatwe wkładanie spodni i kurtki; bardzo dobrze umieszczone ochraniacze łokci, możliwość doposażenia w ochraniacze klatki piersiowej, dobre proporcje rękawów i nogawek; doskonały komfort noszenia, przydatny i podczas wyjazdów turystycznych, i podczas codziennej eksploatacji; w newralgicznych miejscach gruba, wytrzymała skóra  minus Dobre wyposażenie w ochraniacze, ma ochraniacze bioder, bardzo przyzwoite wartości tłumienia siły uderzeń, ochraniacze dobrze chronią stawy; duży, łatwy do uchwycenia suwak zamka w kurtce; lekko pracujący zamek łączący kurtkę ze spodniami; świetna wentylacja; duże kieszenie wewnętrzne i zewnętrzne plus schowek na telefon komórkowy, dużo miejsca w kieszeniach, dobry wybór dla turystycznie jeżdżących motocyklistów; dobre wyposażenie i wykonanie
 minus Mały zakres rozmiarów; zamek łączący kurtkę ze spodniami trochę zacina się, nie najłatwiejsza obsługa zamka w kurtce; za małe i za daleko na zewnątrz umieszczone ochraniacze kolan; streczowe wstawki wewnątrz ud są za mało szorstkie  minus W niektórych miejscach niedbałe wykonanie szwów; bardzo małe ochraniacze ramion nie za dobrze osłaniają newralgicznych miejsca i lekko przekręcają się podczas wkładania; problematyczna obsługa przedniego zamka, podczas testu zamek czasem sam się otwierał; zamek łączący kurtkę ze spodniami przyszyty do podszewki, co jest kiepskim połączeniem obu elementów; na tle konkurencji dość słabe wartości tłumienia siły uderzeń  minus Przy bardzo sportowym stylu jazdy trochę nieporęczny: czasem uciska w okolicy bioder; grube zakończenia nogawek; poniżej +15° nawet przy nie za dużej prędkości szybko się wychładza; stosunkowo ciężki, trudno dostępne kieszenie
wniosek wniosek wniosek
Jeśli jeździsz w sportowym stylu i natura dała ci długie ręce i nogi, koniecznie przymierz ten kombinezon; sprawia wrażenie za dużego, ale jest znakomicie dopasowany. Choć jest bardzo sportowy, podczas dłuższych wypraw komfort nie jest problemem. Idealnie dopasowany do siebie zestaw, duży komfort noszenia pochwalą przede wszystkim turyści jeżdżący w sportowym stylu. Jak na taką cenę, chciałoby się lepszego wykonania. W temacie dopasowania nie byliśmy zgodni, natomiast w przypadku oceny wykonania, wyposażenia, jak również właściwości ochronnych tego raczej turystyczno-sportowego kombinezonu byliśmy zgodni: super!
nasza ocena 
minus  minus  minus  minus  minus 
nasza ocena
 minus  minus  minus  minus  minus 
nasza ocena
 minus  minus  minus  minus  minus 

REKLAMA

REKLAMA

Alpinestars Atem V3 Buse Silverstone Pro Dainese Assen

Alpinestars Atem V3

Büse Silverstone Pro

Dainese Assen

Importer: imready.eu Importer: buse.com.pl Importer: wsm24.pl
Cena: 4499 zł Cena: 1999 zł Cena: 3349 zł
Rozmiary: 48 do 60 Rozmiary: 46 do 62 (rozmiary damskie 34 do 44) Rozmiary: 44 do 64
Kolory: czarny, czarny z białym i czerwonym Kolory: czarny z żółtym, zielonym, czerwonym lub białym Kolory: czarny z białym, czarny z białym i czerwonym
Masa (rozm. 54): 6,2 kg (bez sliderów na kolanach) Masa (rozm. 54): 4,3 kg (bez sliderów na kolanach) Masa (rozm. 54): 5,1 kg (bez sliderów na kolanach)
Materiał: skóra bydlęca z tekstylnymi wstawkami ze streczu (poliamid) Materiał: skóra bydlęca z tekstylnymi wstawkami ze streczu (poliamid) Materiał: skóra bydlęca z tekstylnymi wstawkami ze streczu (poliamid)
Grubość skóry: 1,4 mm Grubość skóry: 1,3 mm Grubość skóry: 1,4–1,6 mm
Kraj produkcji: Wietnam Kraj produkcji: Pakistan Kraj produkcji: Ukraina

 minus Jest dobrze dopasowany, dlatego trzeba dać mu czas, aby dopasował się do sylwetki; gdy to nastąpi, nie krępuje ruchów podczas jazdy; seryjne ochraniacze bioder; dobre długości nogawek i rękawów, nawet jeśli jesteś wysoki; zamek łączący kurtkę ze spodniami działa bez zacięć i obie części zestawu dają się łatwo spiąć; motocyklowi turyści docenią duże kieszenie; skóra jest wytrzymała, ochraniacze rozmieszczono bardzo dobrze, wysoki poziom bezpieczeństwa

 minus Zamek łączący kurtkę ze spodniami daje się łatwo uchwycić; duży wybór rozmiarów; niska masa; przydatna regulacja szerokości na łydkach, ułatwia wkładanie; spodnie dobrze leżą w pasie; ochraniacze bardzo dobrze obejmują stawy i umieszczono je we właściwych miejscach, dobre wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Ochraniacze są bardzo dobrze dopasowane i chronią ciało na dużej powierzchni, bardzo długie ochraniacze kolan gwarantują znakomitą ochronę piszczeli, seryjne ochraniacze bioder; bardzo dobre wartości tłumienia siły uderzeń; gruba, solidna, a więc bardzo odporna na ścieranie skóra  w newralgicznych miejscach ma grubość do 1,6 mm; solidny, duży i łatwy do uchwycenia metalowy zamek łączący kurtkę ze spodniami, łatwe spinanie obu elementów; dobra wentylacja; dobre proporcje także dla jeźdźców z długimi rękami i nogami; nie krępuje ruchów

 minus Spodnie trudno się wkłada i są ciasne w biodrach, dlatego gdy nie są spięte z kurtką, zjeżdżają z tyłka; dość ciasne w pasie, nie mają ani napy, ani haftki, dlatego zamek w rozporku lubi się rozsunąć; ochraniacze na biodrach uciskają; kombinezon jest ciężki; nie najlepsze wartości tłumienia siły uderzeń

 minus Bardzo śliska skóra, co poczujesz podczas ostrych złożeń na motocyklu (zjeżdżasz z kanapy); kurtka niezbyt dobrze dopasowana i uciska, zakończenia rękawów nieprzyjemnie obcierają; niedbałe wykonanie: jakość zamków błyskawicznych taka sobie; na udach spodnie są bardzo luźne, więc niektórzy jeźdźcy będą narzekać, że skóra się marszczy, kurtka za ciasna w klatce piersiowej

 minus Ubranie krępuje ruchy, gdy wpadniesz na pomysł pospacerowania po rynku; to wina bardzo sportowego kroju; słabo nadaje się do codziennej jazdy, za to na tor jest znakomitym wyborem; lekko pogrubione zakończenie nogawek, drapiące zakończenia rękawów; kurtka za wąska w ramionach; mało kieszeni

wniosek wniosek wniosek

Projektanci połączyli sportowy krój z elementami typowymi dla zestawów turystycznych (zewnętrzne kieszenie). Szkoda, że zaniedbano takie drobiazgi, jak samoczynnie rozsuwający się zamek rozporka.

Druga połowa stawki pod względem jakości wykonania i wyposażenia, natomiast czołówka, jeśli chodzi o cenę. Bardzo dobry stosunek ceny do jakości.

zwycięzca testu

Znakomicie wykonany i zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa kombinezon będzie dla ciebie w sam raz, jeśli więcej czasu spędzasz na motocyklu niż na zwiedzaniu zabytków. Dla turysty trochę nieporęczny,  świetny do krótkich treningów na torze.

nasza ocena
minus  minus  minus  minus  minus 

nasza ocena
 minus  minus  minus  minus  minus 

nasza ocena
 minus  minus  minus  minus  minus 

REKLAMA

To nam się podoba:

Rev’it: w garbie jest miejsce na bukłak. Sportowcy na pewno docenią to rozwiązanie. Dainese: elastyczne wstawki na początku obu części zamka ułatwiają spięcie kurtki ze spodniami.
Modeka: coś dla turystów. W niewielkiej kieszeni w spodniach schowasz kluczyki. Furygan: podpinkę w tej kurtce na pewno pochwalą motocyklowi turyści.

To nadaje się do poprawki:

Büse: z powodu za małego uchwytu zamka zapinanie i rozpinanie kurtki jest sporym problemem. Vanucci: zewnętrzne kieszenie są umieszczone w miejscach trudno dostępnych.
Spidi – przyszyty do cienkiej meshowej podpinki zamek łączący kurtkę ze spodniami to słaby punkt w razie gleby. Alpinestars: zamek w spodniach nie ma hafki, dlatego lubi się rozpinać. Koniecznie wkładaj bieliznę!

Punktacja końcowa

  bezpieczeństwo komfort noszenia masa wyposażenie/ wykonanie suma nasza ocena cena w zł
Maks. liczba punktów 40 20 20 20 100    
Dainese Assen 37 18 15 17  87 minusminusminusminusminus  3349
Modeka Chaser  35 15 15 16  81 minusminusminusminusminus 2290
Alpinestars Atem V3 33 15 14 17  79 minusminusminusminusminus  4499
Spidi Ignite/RR Pro 32 16 17 13  78 minusminusminusminusminus 3848
Held Safer/Grind 37 11 12 17  77 minusminusminusminusminus 4298
Rev’it Vertex Pro 31 15 15 16  77 minusminusminusminusminus 4419
Vanucci Art XVII 32 14 13 17  76 minusminusminusminusminus 4048
Furygan Raptor 30 14 16 16  76 minusminusminusminusminus 3399
Büse Silverstone Pro 31 13 14 13  71 minusminusminusminusminus 1999

REKLAMA

REKLAMA

PODSUMOWANIE

Dawno nie było u nas tak wyrównanej rywalizacji między wyrobami poddanymi testom. To świetna wiadomość, bo ten równy poziom oznacza, że prawdopodobieństwo nietrafionego zakupu jest bardzo małe. Nawet Büse Silverstone Pro, który wylądował na końcu stawki, jest dobry, mimo że kosztuje ponad dwa razy mniej niż najdroższy Alpinestars Atem V3. Wniosek: jeśli któryś z zestawów, które poddaliśmy testowi, będzie na ciebie pasował i poczujesz się w nim komfortowo, możesz go brać.
Jeszcze jedna uwaga: wszystkie testowane kombinezony zapewniają większe bezpieczeństwo podczas jazdy po torze niż jakikolwiek zestaw tekstylny.

zobacz galerię

Zobacz również:
Jeszcze do niedawna kamery o kącie widzenia 360 stopni można było zobaczyć tylko w wyścigach MotoGP. Teraz takie cacko możesz mieć na własność - tylko którą wybrać? Sprawdzamy 10 kamer 360 stopni.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij