Trasa TET (Trans Euro Trail), czyli jaki wolność ma smak?

Jeśli uwielbiasz włóczyć się bezdrożami, to polska trasa Trans Euro Trail może cię zainteresować – 3070 km w większości off-roadem, i to na pełnym legalu. Jak się do tego zabrać?

Trans Euro Trail Polska turystyka podroze motor-presee polska

Do rozpoczęcia tej przygody potrzebne są chęci, jakieś ciuchy oraz sprawny motocykl. A do nawigowania? Trwa odwieczny spór pomiędzy wyznawcami motocyklowych GPS-ów oraz smartfonów. Tak czy inaczej przyda się urządzenie potrafiące odczytać plik GPX (trasa do pobrania na transeurotrail.org/poland). Zaawansowani użytkownicy polecają nawigację Garmin lub TomTom, ale jeśli nie chcesz wydawać ok. 2000 zł, to możesz temat ogarnąć aplikacją OSMand, GPX Viewer lub podobną. A marka, model, pojemność i wyposażenie motocykla? Wszystko to ma drugorzędne znaczenie. Jak to w off-roadzie – na lekkim będzie łatwiej, na ciężkim zabawniej. Jeśli szukasz sportowych emocji, raczej wybierz rajdy typu baja.

 

TRANS EURO TRAIL - ALE O CO W TYM CHODZI?!

Trans Enduro Trail - ten najdłuższy szlak off-roadowy w Europie powstał około 5 lat temu. Biegnie od krańców Afryki aż do koła podbiegunowego. Długość wszystkich tras wynosi ponad 60 000 km, a przy tym prowadzą one legalnymi drogami. Trudno sobie wy­obrazić skalę całego przedsięwzięcia oraz ilość czasu, jaką cała rzesza wolontariuszy poświęciła na przygotowania. Panie i panowie – dobra robota!

Chodzi przede wszystkim o dobrą zabawę i podładowanie akumulatorów. Chcący wybrać się na bezdroża gdzieś dalej na polskich sekcjach TET zyskają szansę sprawdzenia zarówno swojego sprzętu, jak i samych siebie. Wypadałoby się zapoznać z regulaminem TET i pamiętać, że funkcjonariusze Straży Leśnej, Straży Granicznej i policji są najczęściej wyprani z poczucia humoru. Podobnie jak rolnicy, którym ktoś niszczy zasiewy. Dlatego warto porzucić napinkę i po prostu dobrze się bawić.

 

TET - NIESPODZIANKI NA TRASIE

Trasa TET to właściwie jedynie wytyczenie kierunku, bo może się zdarzyć, że gmina lub Straż Leśna wyłączy jakiś odcinek z ruchu, ktoś wybuduje fabrykę i odgrodzi kawałek trasy lub powstanie np. obwodnica – trzeba się więc liczyć z wymuszonymi objazdami. Może się zdarzyć, że za zakrętem stoi traktor z pługiem lub jedzie ciężarówka z drewnem. W takich miejscach łatwiej też o spotkanie z dziką zwierzyną. Mogą się zdarzyć również pułapki zastawione na motocyklistów przez pozbawionych wyobraźni ludzi. Dlatego warto mieć oczy dookoła głowy. Trasa najczęściej nie odbiega daleko od cywilizacji, ale warto pamiętać o jako takim zaplanowaniu tankowań, żeby niepotrzebnie nie zjeżdżać z trasy. Wożenie kanistra to już będzie ekstrawagancja, ale jego fota na Instagramie z pewnością będzie wyglądać profesjonalnie.

 

TET - GDZIE NOCOWAĆ?

Taka sama dowolność jak w sprawie modelu motocykla panuje w temacie noclegów. Można spędzać noce w śpiworze pod namiotem i przy ognisku lub też w wygodniejszych i bardziej cywilizowanych miejscach typu hotel/motel/pensjonat/agroturystyka. Zależy, co kto lubi i jakim budżetem dysponuje. Jednak bądź czujny – jeśli ludzie zaczynają cię unikać, za to zwiększa się towarzystwo much, to znak, że warto odwiedzić jakiś strumień czy jezioro lub jeszcze lepiej łazienkę z prysznicem.

W przypadku biwakowania pod gołym niebem warto zadbać o odpowiedni sprzęt (a to dodatkowe kilogramy na motocyklu). Oprócz oczywistości typu śpiwór, mata i namiot wypadałaby pomyśleć o latarce, zapalniczce, powerbanku oraz sztućcach i jakichś naczyniach ułatwiających przygotowanie posiłku. Właściwie nie trzeba wozić ze sobą zapasu żywności na cały wyjazd (po drodze na bank trafi się jakiś sklep).

Nie zapomnij o odwrotnej stronie medalu. Nawilżane chusteczki dla dzieci przydadzą się do przetarcia rąk, a nawilżany papier ma tę zaletę, że nie podrażnia pewnej wrażliwej części ludzkiego ciała, a równocześnie szybko się rozkłada, więc przy okazji będziesz eko. Warto wrzucić do apteczki jakieś środki łagodzące skutki zatrucia pokarmowego czy rozstroju żołądka. Do tego tabletki przeciwbólowe, opatrunki i codzienne lekarstwa (jeśli ich potrzebujesz).

 

JAK SIĘ SPAKOWAĆ NA TET?

Ilu ludzi, tyle pomysłów. Aluminiowe kufry mają tę zaletę, że są wodoszczelne i nie pękają łatwo w razie gleby. Ale w ofertach firm akcesoryjnych nie brak tankbagów, wodoodpornych rolek czy bananów montowanych na miejscu pasażera, a także miękkich sakw (ze stelażami, jak i bez). Sam musisz zdecydować, który z tych produktów będzie pasował do twojego stylu i najlepiej spełni twoje oczekiwania. Kufry z tworzywa są bardziej narażone na uszkodzenia.

 

JAK ZADBAĆ O KONDYCJĘ?

Warto również zadbać o samego siebie. Głupie dla wielu rozciąganie czy kilkuminutowa gimnastyka przed jazdą mogą uchronić przed wieloma kontuzjami. Warto również zadbać o ciuchy z ochraniaczami i buty chroniące przed skręceniem kostki czy stawu skokowego.

 

Reasumując, na TET można pojechać w pełni obładowanym motocyklem lub z kilkoma drobiazgami i kartą kredytową w kieszeni. To nie ma znaczenia, bo chodzi o to, żeby się dobrze bawić i posmakować wolności, która jest dosłownie na wyciągnięcie ręki.

 

Polski TET wyda się łatwy dla wyczynowców, a do tego prowadzi drogami publicznymi, na których pojawiają się inni użytkownicy: rowerzyści, rolnicy, ludzie pracujący w lesie itp. Jego twórcom bardziej niż o off-roadową autostradę chodziło o turystyczną trasę pozwalającą na jakiś czas oderwać się od rzeczywistości i zwiedzić nieoczywiste zakątki naszego kraju. 

 

Zobacz również: na błoto i na asfalt, czyli porównanie opon do turystycznych enduro.

 

 

 

Mirek Antoniewicz

OPIEKUN POLSKICH SEKCJI TET

 

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska

 

Oprócz radości, jaką daje jazda nieutwardzonymi szlakami tras TET, jedną z najważniejszych spraw jest kwestia przestrzegania zasad TET i szacunku dla innych ludzi, mieszkańców, rowerzystów itd. Ważne jest, by nie jechać do odciny na trasie, choć wiem, że niektóre fragmenty kuszą, by odkręcać manetę. My przejeżdżamy przez wioskę przez minutę, ale kurz zostaje, ponadto w sezonie letnim zwykle jest kilka ekip jadących daną trasą. Wiem, że mieszkańcy nie są zachwyceni wzmożonym ruchem – co roku pojawiają się nowe zakazy ruchu lub ograniczenia typu ,,wjazd tylko dla mieszkańców”.

Problemem jest też komercyjne wykorzystanie TET do wycieczek 4x4 lub ATV. Niestety, nasze społeczeństwo nie przyjmuje argumentów, by nie traktować tras TET jak off-roadowej autostrady... Często słyszę w odpowiedzi, że ,,to przecież droga publiczna, więc kto nam zabroni”. Owszem droga publiczna, jednak po pierwsze wzmożony ruch szkodzi trasie TET – niechęć lokalnych mieszkańców, a po drugie zarabianie na czyjejś wolontaryjnej pracy jest zwyczajnie nieetyczne. Ułożona trasa TET podlega pod prawo o własności intelektualnej, niestety duża część ludzi w Polsce nie rozumie takich spraw. Jednak mam nadzieję, że zacznie się to zmieniać. Życzę wszystkim motocyklistom udanego rozpoczynającego się sezonu oraz ogromnej radości z korzystania z pięknych tras TET.

 

OFF-ROAD DOOKOŁA POLSKI

GDY KOŃCZY SIĘ PLAN...

...wtedy zaczyna się prawdziwa przygoda! Niemniej warto mieć chociaż zgrubny plan – szczególnie noclegów oraz tankowań. Jazda w off-roadzie w ciemnościach może skomplikować i znacząco wydłużyć czas przejazdu nawet łatwego odcinka. Z drugiej strony przyroda potrafi płatać figle – nieraz pokonanie niewinnie wyglądającego wzniesienia może zająć pół godziny...

 

TET POLSKA PÓŁNOC (ODC. NR 2)
PIACH, BŁOTO I ASFALT

 
Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozeshutterstock.com
Trasa biegnie praktycznie pod bramą Wilczego Szańca, więc warto się tu zatrzymać.
 
Początek na niemieckiej granicy może zniechęcać – pierwsze 60 km prowadzi asfaltem, ale później zaczyna się ciekawiej: nie brak kopnego piasku (jak jest sucho) albo błota (jak popada). Są też turystyczne atrakcje czy to średniowieczne, czy z czasów II wojny światowej. Jest też akwedukt. Długość sekcji: 822 km.

 

TET POLSKA ZACHÓD (ODCINEK NR 5)
BUNKRY, LASY I JEZIORA

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozeshutterstock.com
 
MRU, czyli Międzyrzecki Rejon Umocniony, to sieć bunkrów i umocnień z czasów II wojny światowej. Na trasie można się natknąć na późniejsze konstrukcje i lotniska z czasów zimnej wojny. Jeśli interesujesz się militariami, to na zachodniej sekcji TET podpasiesz obie swoje pasje.
 
Ta sekcja zaczyna się w Lubomierzu i biegnie mniej więcej wzdłuż Odry i granicy z Niemcami. Jest to najlepiej opisany odcinek z zaznaczonymi na trasie atrakcjami oraz miejscami noclegowymi. Omija większość miejsc turystycznych lub pozwala je zobaczyć z zupełnie innej strony. Długość sekcji: 377 km.

 

Zobacz również: a gdy zmęczysz się jadą w terenie, polecamy lightową traskę po drogach Dolnego Śląska. Błota nie ma ale tez jest zajebiście!

 

 

TET POLSKA WSCHÓD (ODCINEK NR 1)
DZIKIE PIĘKNO

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozeshutterstock.com
 
Kazimierz Dolny ma swój klimat i urok. A jeśli nie lubisz tłumu turystów, to wystarczy się przemieścić kilka kilometrów dalej. Na wschodzie nie brak uroczych i odludnych zakątków.
To najciekawszy i najbardziej off-roadowy odcinek polskiego TET-u. Niestety przejechanie go w całości trzeba odłożyć na przyszłość ze względu na sytuację na polsko-białoruskiej granicy, a konkretnie na stan wyjątkowy zamieniony w zakaz przebywania w 115 miejscowościach w woj. podlaskim i 68 w woj. lubelskim; zakaz przedłużono do 30 czerwca 2022 r. Jednak warto tu wrócić. Trasa biegnie od litewskiej granicy na północ, a potem na południe, aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. Długość sekcji: 1063 km.

 

TET POLSKA POŁUDNIE (ODCINKI NR 3 I 4)
ZAMYKAMY PĘTLĘ

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska
Wystarczy nieco zboczyć z trasy TET, żeby zobaczyć najdłuższy nieczynny tunel kolejowy w Polsce o długości 1603 m pod Małym Wołowcem. Tuż obok jest drugi – czynny – o długości 1560 m.
Trasa zaczyna się w Kazimierzu Dolnym, mija Bałtów, zahacza o lessowe wąwozy, przecina Sieradowicki Park Krajobrazowy, Pustynię Siedlecką, od południa omija Wrocław i biegnie w kierunku Parku Krajobrazowego Doliny Bobru, gdzie kończy się w Lubomierzu. Długość sekcji: 808 km.

 

CO MOŻE SIĘ PRZYDAĆ NA SZLAKU TET

LEPIEJ NOSIĆ NIŻ SIĘ PROSIĆ

Polski tet nie zapewnia całkowitej ucieczki od cywilizacji, więc nie musisz wydawać walizki monet i szykować się jak na bezdroża kazachstanu czy sahary. Jednak warto pamiętać o kilku drobiazgach, które poprawią komfort i bezpieczeństwo, a tym samym dadzą więcej radości z jazdy.

 

GMOLE

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska

Jazda w off-roadzie jest bardziej nieprzewidywalna niż na asfalcie. A gleba? To nie jest pytanie czy, a raczej kiedy ona nastąpi. Dlatego warto zabezpieczyć motocykl przed uszkodzeniem – plastiki to tylko dodatkowe wydatki, a np. uszkodzona chłodnica oznacza dłuższą przerwę w trasie. Na tym tle wydatek ok. 1000 zł na zestaw gmoli nie wydaje się przerażający.

 

APTECZKA

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozeHelikon-tex

Wielu marudzi, że wożą ją i wożą, ale nigdy nie użyli. Nieraz tak jest, ale w razie poważniejszej przygody dobrze skompletowana apteczka może nawet uratować życie zanim na miejsce dotrą służby ratunkowe. Niegłupim pomysłem jest kurs pierwszej pomocy. To może zaprocentować nie tylko w off-roadzie. Cena apteczki Helikon-tex z pasem biodrowym to 209 zł plus wyposażenie medyczne.

 

ZESTAW NARZĘDZI

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska

Nie musisz od razu zamawiać ultralekkiego wypasionego zestawu przeznaczonego specjalnie dla twojego motocykla. Jednak warto ze sobą mieć podstawowe klucze i śrubokręty, nóż, jakiś kawałek drutu oraz obowiązkowo garść trytytek i rolkę power tape’a. Narzędzia zaoszczędzą ci czas w razie drobnych awarii i pozwolą dotrzeć do cywilizacji w razie czegoś poważniejszego. Ceny od kilkudziesięciu do kilkuset zł.

 

OPONY TO POŁOWA SUKCESU

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska

Nie muszą to być typowe hardkorowe kostki, ale w dobrym tonie byłyby opony 50/50. A im bardziej będzie mokro, tym bardziej docenisz przyczepność, jaką daje kostkowy bieżnik. W czasie suszy możesz podjąć próbę na zwykłych kapciach szosowych, ale kiedy zaskoczy cię deszcz, to zrobi się niemiło i niebezpiecznie.

 

POSZERZENIE BOCZNEJ STOPKI

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozeTouratech

Można to uznać za głupi kaprys i wyrzucanie pieniędzy w błoto – przecież pod nóżkę można podłożyć cokolwiek: od zgniecionej puszki po piwie, po płaski kamień, ale trzeba o tym pamiętać. Ponadto po całym dniu jazdy najczęściej chcesz coś zjeść i odetchnąć. Wyobraź sobie, że wreszcie zaparkowałeś, otworzyłeś kufry i rozkładasz namiot, a motocykl się przewraca, rozsypując bagaże... Moim zdaniem warto wydać kilkadziesiąt złotych na taki gadżet.

 

BEZPRZEWODOWA POMPKA

Trans Euro Trail Polska turystyka podrozemotor-presee polska

Szczególnie północny i południowy odcinek polskiego TET są poprzetykane asfaltami. Na północnym od niemieckiej granicy przez niemal 60 km jedziesz asfaltem. Przenośny akumulatorowy kompresorek (np. Xiaomi) poprawi komfort, ale również oszczędzi opony. Nie od dziś wiadomo, że niższe ciśnienie na luźnej nawierzchni oznacza lepszą przyczepność. Ceny od ok. 200 zł.

 

Pamiętajcie przygoda zaczyna się wraz z zamknięciem garażu i odpaleniem motocykla – bawcie się dobrze i do zobaczenia na trasie.

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA