Ja latam! czyli uderzenie kaskiem w barierę
W tym teście, tak jak i w innych, wzięły udział tylko kaski spełniające wymagania normy ECE-R 22.05. Uznaliśmy, że nie ma sensu sprawdzanie, czy zostały zachowane wymogi normy co do wartości tłumienia siły uderzeń, ponieważ są one dla kasków motocyklowych na minimalnym poziomie.
Zdyskwalifikowaliśmy też wytyczną, która nakazuje, aby próby były przeprowadzane na kaskach zamrożonych do -20°C. Dalej: położenie punktów uderzeń jest w europejskiej normie dokładnie określone, co powoduje, że niektórzy producenci specjalnie je wzmacniają.
Od 2009 r. stosujemy własny test kasków, imitujący warunki rzeczywiste. Najważniejszym jego elementem jest upadek kasku z wysokości 3 metrów, ale nie na kanciaste kowadło, tylko na prawdziwy słupek, do jakiego są mocowane barierki ochronne. To właśnie te słupki powodują najwięcej kontuzji podczas wypadku.
Kaski są testowane w temperaturze pokojowej, uderzenia z lewej i z prawej strony, a pomiary są dokonywane przy dwóch prędkościach: 7,5 i 5,5 m/s. Zgodnie z normą ECE, podczas uderzenia o przeszkodę dopuszczalne jest przyspieszenie o wartości 275 G. Czujniki zamontowane na ubranym w kask modelu głowy przekazuje wartość G do komputera, który po uwzględnieniu innych parametrów (np. czas działania siły) wylicza z niej wartość HIC (Head Injury Criterion).
Na podstawie wartości HIC lekarze i biomechanicy są w stanie wiarygodnie określić stopień uszkodzenia mózgu. Norma ECE ustaliła maksymalną wartość HIC na poziomie 2400, ale jest to liczba wzięta z kapelusza. Nasi eksperci są pewni, że w teście przeprowadzonym wg naszych zasad jest możliwe uzyskanie wartości HIC na poziomie 1000. Tabela poniżej pokazuje, że niektórym modelom niewiele brakuje, by osiągnąć ten wynik.
Nie ocenialiśmy uderzenia w szczękę. Zmierzone wartości G są zaburzone, ponieważ występujące siły w zależności od budowy kasku są przekazywane na pasek, przez co nie da się ich zmierzyć. W każdym razie interesujące jest, jak bardzo elementy szczękowe biorą na siebie uderzenie z wysokości 3 metrów.
|
przyspie-szenie w G, V = 7,5 m/s, prawa strona* |
wartość HIC z prawej strony |
przyspie-szenie w G, V = 5,5m/s, lewa strona* |
wartość HIC z lewej strony |
HIC 1000* |
przyspie-szenie w G, V = 7,5 m/s, część szczę-kowa** |
przyspie-szenie w G, V = 7,5 m/s, część szczę-kowa** |
BMW System 7 Carbon |
194 |
1550 |
134 |
674 |
1112 |
228 |
1283 |
Shark Skwal 2 |
200 |
1646 |
135 |
661 |
1154 |
279 |
1599 |
H-D Capstone |
200 |
1659 |
127 |
657 |
1158 |
357 |
2178 |
HJC RPHA 70 |
202 |
1548 |
150 |
773 |
1160 |
496 |
4048 |
X-lite X-661 |
199 |
1497 |
148 |
838 |
1168 |
763 |
6536 |
Schuberth R2 |
210 |
1624 |
154 |
789 |
1206 |
226 |
1422 |
Nolan N 100-5 |
211 |
1806 |
137 |
716 |
1261 |
273 |
1747 |
Shoei Neotec II |
229 |
1942 |
154 |
794 |
1368 |
233 |
1408 |
Nexx SX 100 |
237 |
2004 |
162 |
836 |
1420 |
477 |
3159 |
|
|
|
|
|
|
|
|
* – uderzenie w słupek, wartość HIC to średnia z dwóch pomiarów; ** – uderzenie o płaskie kowadło nie wpłynęło na ocenę, ponieważ część sił była przekazywana na pasek |
Co nam się podoba a co nie
Motor Presse Polska Dzięki bardzo dużej szybie z pinlockiem możesz zapomnieć o parującym wizjerze. Ten system stał się standardem w tej klasie kasków. |
Motor Presse Polska Skomplikowane mocowania szyb to już przeszłość. Łatwa jej wymiana bez użycia narzędzi to dziś normalka. |
Motor Presse Polska Chichot historii: kask Harleya wyprodukowano w Wietnamie. Ten paradoks wziął się stąd, że amerykańska marka kupuje u koreańskiego HJC. |
Motor Presse Polska Duże wloty powietrza możesz łatwo obsłużyć nawet w rękawicach. Budżetowy LS2 pokazuje, że takie rozwiązanie nie musi być luksusem. |
Motor Presse Polska Blokada z HJC działa dobrze, ale zabiera trochę pola widzenia |
Motor Presse Polska Dzięki bardzo dużej szybie z pinlockiem możesz zapomnieć o parującym wizjerze. Ten system stał się standardem w tej klasie kasków. |
Motor Presse Polska Shark (na zdj.) z LED-owym podświetleniem, X-lite i Nolan ze sterowanymi przez czujniki światłami stopu. |
Motor Presse Polska Podczas rozpakowywania X-lite’a wlot powietrza zaczepił się o pokrowiec i urwał się. |
|
tłumienie siły uderzeń |
dopaso-wanie i komfort |
jakość interko-mu |
zachowa-nie podczas jazdy |
wyko-nanie |
masa |
suma |
nasza ocena |
cena |
Maks. liczba punktów |
20 |
20 |
20 |
20 |
10 |
10 |
100 |
|
|
Schuberth R2 |
17 |
18 |
20 |
17 |
9 |
9 |
90 |
5/5 |
2 578 zł |
HJC RPHA 70 |
18 |
17 |
18 |
17 |
9 |
8 |
87 |
5/5 |
2 998 zł |
Shoei Neotec II |
16 |
18 |
18 |
19 |
9 |
6 |
86 |
5/5 |
3 798 zł |
BMW System 7 Carbon |
18 |
16 |
15 |
16 |
9 |
9 |
83 |
5/4 |
4 312 zł |
X-lite X-661 |
18 |
18 |
17 |
16 |
7 |
7 |
83 |
5/4 |
2 138 zł |
Nolan N 100-5 |
17 |
16 |
18 |
15 |
8 |
5 |
79 |
5/4 |
2 538 zł |
Shark Skwal 2 |
18 |
15 |
14 |
15 |
8 |
5 |
75 |
5/4 |
1 448 zł |
LS2 FF397 Vector |
15 |
15 |
14 |
15 |
8 |
5 |
72 |
5/4 |
924 zł |
Nexx SX.100 |
15 |
16 |
15 |
13 |
8 |
4 |
71 |
5/4 |
1 778 zł |
H-D Capstone |
18 |
15 |
10 |
14 |
8 |
5 |
70 |
5/4 |
2 990 zł |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oceny: 5 punktów (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 punkty (84–70 pkt) = dobry; 3 punkty (69–55 pkt) = dostateczny; 2 punkty (54–40 pkt) = ostatecznie; 1 punkt (39 i mniej pkt) = nie! Cena: dotyczy kasku jednokolorowego (wyjątek: X-lite X-661) i interkomu. |
Wynik, który zmienia porządek świata? Nie do końca. Po pierwsze, w tym teście wzięły udział tylko znane i cenione marki. Wszyscy producenci, których kaski przetestowaliśmy, znają się na swojej robocie. Dlatego tak dobre wyniki nie są zaskoczeniem. Po drugie, producenci kasków kupują systemy komunikacji u najlepszych: Cardo lub Sena. Przez ostatnie lata systemy Bluetooth stają się coraz bardziej wyrafinowane. Mimo to niektóre firmy mają jeszcze co nieco do poprawienia. Zwłaszcza jeśli porównać ich produkty z bliskimi ideału rozwiązaniami plug-and-play Nolana/X-lite’a czy Schubertha. Naśladownictwo wskazane!
zobacz galerię
Komentarze