[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
1.0

Kask z interkomem. Test 10 modeli.

Kiedyś wystarczyło uruchomić silnik, opuścić szybę w kasku i zostawić wszystko w tyle. Dzisiaj, dzięki bluetoothowi, cały czas masz kontakt ze światem. W testowanych kaskach sprawdzamy, nie tylko czy są bezpieczne, ale też czy dźwięk w interkomach w które je wyposażono jest odpowiedniej jakości.

Nie będę cię przekonywał, że kiedyś świat był lepszy. Czasy się zmieniają, co widać choćby po interkomach wykorzystujących technologię Bluetooth, które weszły w skład zestawu pt. „Must have”. Bluetooth w kasku to właściwie nic nowego. Nowością jest tylko to, że producenci kasków odkryli, iż nie zabraknie chętnych na kaski turystyczne już fabrycznie wyposażone w interkomy.

Kiedyś były to zestawy do samodzielnego montażu, wymagające sprytu MacGyvera. Dzisiaj wystarczy przeczytać instrukcję obsługi i krok po kroku założyć zestaw. Większość z nich działa zasadzie plug-and-play, a procedura połączenia ich w sieć albo sparowania jest banalnie prosta. Skoro dzisiaj szybkę chroniącą ekran twojego smartfona nakleja pracownik sklepu, nie bój się postąpić podobnie z kaskiem i interkomem. Jestem niemal pewien, że nikt ci nie odmówi.

REKLAMA

 

Nasz test zaczęliśmy od sprawdzenia kasków na szosie i to była zdecydowanie najprzyjemniejsza część naszej pracy.

 

W przypadku tak dopracowanych systemów, jakimi dysponują HJC, Nolan/X-lite, Shoei czy Schuberth prościej już się nie da. W przypadku tego ostatniego cała robota sprowadza się do wsunięcia akumulatorka i modułu sterującego w odpowiednie miejsca. Głośniki, antena i mikrofon są już zamontowane fabrycznie.

A co z jakością dźwięku? W teście na sucho, tzn. bez jazdy, żaden z systemów nie dał plamy (zwłaszcza że większość z nich bazuje na tych samych podzespołach i chipsetach produkowanych przez Senę i Cardo). Super dźwięk, szybkie nawiązywanie połączeń głosowych, kask działający jako pudło rezonansowe. Przez moment poczułem się jak w filharmonii.

 

W laboratorium tempo wzrosło. Średnio co 60 sekund niszczyliśmy jeden kask.

 

Oczywiście podczas jazdy nie jest już tak dobrze, bo szum powietrza i inne dźwięki towarzyszące jeździe potrafią zniweczyć nawet najlepsze rozwiązania. Ogólnie mówiąc: jeśli dosiadasz nakeda i jedziesz z dopuszczalnymi prędkościami, bez problemu posłuchasz piosenek z ulubionej playlisty. Na wyposażonych w owiewki dużych maszynach turystycznych nawet powyżej 130 km/h spokojnie porozmawiasz z szefem. Oczywiście mowa o jakości dźwięku…

 

Jak testowaliśmy

Laboratorium, test praktyczny na drodze, redakcyjny pokój, w którym ocenialiśmy funkcjonalność i obsługę kasków – od lat stosujemy te procedury w naszych testach.

Za każdym razem zaczynamy jednak od nakreślenia kryteriów testu. Potem producenci mają 2 tygodnie, by przysłać do nas kaski. Kto nie zdąży – wypada z testu.

Test, w którym symulujemy najczęściej spotykane uderzenie, uwzględnia nie te kryteria, które wchodzą w skład oficjalnych badań na zgodność z normą ECE. Wykorzystujemy dokładnie taki słupek, jakie stosuje się przy montażu barier energochłonnych. Z jednej strony zbliża to nasze pomiary do rzeczywistości, a drugiej uniemożliwia takie spreparowanie kasku, aby lepiej wypadł podczas testu.

Dwa z pięciu kasków danego modelu przeszły test na odporność na uderzenia. Po nim garnki nadawały się tylko na śmietnik. Trzy pozostałe egzemplarze, zwykle w rozmiarach
M, L i XL, testowaliśmy na drogach i autostradzie. To jest nasz test praktyczny. Zdobyte w tym teście punkty w 60% złożyły się na ocenę końcową.

Ponieważ w tym teście pojawiły się zestawy Bluetooth, dużą rolę w ocenie odgrywały oczywiście obsługa, przydatność podczas jazdy oraz jakość brzmienia. Ostatnia próba odbyła się w sali konferencyjnej, gdzie jeszcze raz przymierzaliśmy wszystkie kaski, zwracając uwagę na najdrobniejsze nawet sprawy.

Jako ze testujemy rzetelnie i obiektywnie, nasze prywatne opinie i upodobania na czas testu schowaliśmy do kieszeni.

 

Zobacz też jak prawidłowo dobrać rozmiar kasku

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA
BMW
System 7 Carbon
Harley-Davidson
Capstone Sunshield Modular
Importer: www.bmw-motorrad.pl
Cena: jednolity kolor 2650 zł, grafika 2999 zł
Rozmiary: od 52/53 do 64/65
Importer: Harley-Davidson Polska,
www.harley-davidson.com/pl
Cena: 1200 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1590 ±50 g/1582 g
(dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: czarny, biały, popielaty mat, srebrny, trzy grafiki
Skorupa: karbon
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Masa: 1750/1711 g
(dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolor: czarny mat
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: podwójne D
Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, zdejmowana część szczękowa, po której odpięciu otrzymujesz kask jet; pokrowiec Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, pokrowiec
Interkom: BMW; Bluetooth, głośniki stereo i mikrofon; moduł sterujący mocowany do kasku klipsem; bateria NiMH z czasem pracy maks. 14 godzin; czas ładowania co najmniej 3,5 godz. Połączenia: z drugim zestawem słuchawkowym, parowanie ze smartfonem, odtwarzaczem MP3, systemem nawigacji, kokpitem TFT BMW Interkom: Boom!Audio 20S; Bluetooth, głośnik stereo i mikrofon; moduł sterujący mocowany do kasku; czas pracy baterii maks. 13 godzin; czas ładowania 2,5 godz.
Połączenia: z maksymalnie 8 zestawami (kompatybilny z Seną), parowanie ze smartfonem, odtwarzaczem MP3, zintegrowane radio FM

Cena interkomu: 1662 zł
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E 3 (Włochy)
Cena interkomu: 1790 zł
Kraj produkcji: Wietnam; homologacja: E 9 (Hiszpania
Dobre dopasowanie; dobra przydatność dla okularników; niska masa; idealna wentylacja; wyśmienita aerodynamika; bardzo doba wartość HIC; łatwa obsługa systemu audio z dobrą akustyką (choć kask jest dość głośny) Duże pole widzenia; bardzo dobrze obejmuje głowę; przyjemna wyściółka; bardzo dobra wartość HIC; intuicyjna obsługa systemu audio
Przy otwartej części szczękowej deflektor powietrza znajduje się w polu widzenia; ciężko pracująca blenda przeciwsłoneczna Duża masa; niełatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej; hałas, czasami opornie pracujący mechanizm podnoszenia szczęki; szyba skręca się podczas otwierania/zamykania
Blenda przeciwsłoneczna nie jest zbyt duża, a przy otwartej szczęce deflektor powietrza znajduje się w polu widzenia. Jego bazą jest kask HJC IS Max II. W tym porównaniu odstaje od konkurencji, która jest daleko z przodu.
WNIOSKI
Siódmą generację kasku BMW pochwalisz za niską masę, dużą funkcjonalność i bardzo dobre wartości tłumienia siły uderzeń. System audio brzmi czysto, z tym że trochę gorzej z jakością jest na wyższych prędkościach.
WNIOSKI
Ten oldskulowy kask jest ciągle przydatny w codziennej eksploatacji: ma wiele bajerów, a interkom – dobre brzmienie. Natomiast sposób montażu i wygląd zestawu na kasku sugerują, że jest to towar kupiony na wyprzedaży w markecie.
Nasza ocena 4/5 Nasza ocena 4/5

 

Zobacz również test kasków integralnych w cenie do 900 zł

REKLAMA

 

REKLAMA
HJC
RPHA70
LS2
FF397 Vector
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: jednolity kolor 1799 zł, grafika 1999 zł,
Marvel Edition 2899 zł
Rozmiary: od XXS do XXL
Importer: www.wilmat.pl
Cena: jednolity kolor 525 zł, grafika 565 zł
Rozmiary: od XXS do 3XL

Masa: 1458/1475 g
(dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: biały, czarny mat, czarny, tytanowy, 9 grafik (w tym Marvel Edition)
Skorupa: mieszanka włókno szklane/karbon/aramid
Zapięcie: podwójne D
Masa: 1300 ±50 g/1540 g
(dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: biały, czarny mat, czarny, dziesięć grafik
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: microlock (metalowy)
Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, pokrowiec

Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, pokrowiec
Interkom: Cardo Scala Rider Smart H; Bluetooth/DMC, głośniki stereo i mikrofon; przycisk do obsługi na kasku, bateria Li-Ion o maks. czasie pracy 13 godzin; czas ładowania – b.d. Połączenia: z maksymalnie czterema zestawami, zintegrowane radio FM, parowanie ze smartfonem (może pełnić też funkcję pilota), odtwarzaczem MP3, systemem nawigacji Interkom: Sena Linkin Ride Pal II; Bluetooth, głośniki stereo i mikrofonem w części szczękowej; przycisk do obsługi na pasku pod brodą, dodatkowa bateria, czas pracy i czas ładowania – b.d.
Połączenia: z maksymalnie dwoma osobami, parowanie ze smartfonem, odtwarzaczem MP3, systemem nawigacji
Cena interkomu: 1199 zł
Kraj produkcji: Korea Płd.; homologacja: E 1 (Niemcy)
Cena interkomu: 399 zł
Kraj produkcji: Chiny; homologacja: E 1 (Niemcy)

Dobrze i wygodnie leży na głowie, duże pole widzenia, nieparująca blenda przeciwsłoneczna; bardzo dobra wartość HIC; system audio o świetnym brzmieniu i z wieloma funkcjami Dobre dopasowanie; dobry dla okularników; łatwy montaż interkomu; znakomita cena
Przy otwartej szybie jej blokada znajduje się w polu widzenia Gdy kask jest nowy, pachnie żywicą; lekko zamglony i zniekształcony widok przez blendę przeciwsłoneczną; bardzo mocno wysunięte chickpady, przy większych prędkościach na autostradzie lekko się rusza
Wersja Marvel jest co prawda droga, ale wygląda odjazdowo. Nowy turystyczno-sportowy kask HJC imponuje funkcjonalnością. Miła w dotyku wyściółka za mocno ściska policzki. Zapadki szyby są mało precyzyjne – właściwie można ją tylko otworzyć albo zamknąć.
WNIOSKI
Fachowość speców od kasków z HJC + świetny system łączności Cardo = wygodny kask multimedialny. Dzięki dobremu tłumieniu hałasów doskonale dopasowany do wnętrza kasku system Cardo spisuje się znakomicie.
WNIOSKI
W grupie kasków tej klasy cenowej jest w czołówce w zakresie funkcjonalności. W dopasowanej do LS2 centralce Bluetooth od Seny przycisk na pasku pod brodą nie ułatwia życia, ale funkcjonalność i cena czynią cuda.


Nasza ocena 5/5 Nasza ocena 4/5

 

Zobacz także test kasków w cenie do 500 zł

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA
Nexx
SX.100
Nolan
N 100-5
Importer: www.nexx-helmets.com
Cena: jednolity kolor 689 zł, grafika 869 zł
Rozmiary: od XS do XXL
Importer: imready.eu
Cena: jednolity kolor 1499 zł, grafika 1659 zł
Rozmiary: od XXS do 3XL
Masa: 1550 ±50 g/1606 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: biały, czarny mat, czarny, popielaty, odblaskowy żółty, 27 zdobień
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Masa: 1690 ±50 g/1726 g
(dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: biały, czarny mat, srebrny, żółty odblaskowy,
18 grafik
Skorupa: lexan
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, przygotowanie pod pinlocka, pokrowiec


Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, pokrowiec
Interkom: Nexx X.Com; Bluetooth, głośniki stereo i mikrofon w części szczękowej; moduł sterujący zintegrowany ze skorupą kasku, osobny zestaw baterii, czas pracy i czas ładowania – b.d.
Połączenia: z maksymalnie czterema zestawami (kompatybilnymi z Seną), parowanie ze smartfonem, odtwarzaczem MP3, systemem nawigacji
Interkom: N-Com B901 L R; Bluetooth, głośniki stereo i mikrofon; moduł sterujący ze zintegrowaną baterią Li-Ion mocowany na skorupie kasku, czas pracy do 15 godz., czas ładowania – b.d.
Połączenia: z maks. czterema zestawami, parowanie ze smartfonem, odtwarzaczem MP3, systemem nawigacji, zintegrowane radio FM; za LED-owe światło stopu mocowane z tyłu kasku: 242 zł (na moto-tour.com.pl)
Cena interkomu: 1089 zł
Kraj produkcji: Portugalia; homologacja: E 6 (Belgia)
Cena interkomu: 1039 zł
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E 3 (Włochy)
Dobre dopasowanie, bardzo dobrze obejmuje głowę; bardzo duże pole widzenia; łatwa obsługa suwaków od wentylacji Dobrze pasuje do głowy, miła w dotyku wyściółka,; dobra wentylacja; olbrzymie pole widzenia; bardzo cichy
 Pinlock za dopłatą; bardzo ciężki, po dłuższym czasie wyraźnie czuć jego masę; dobry zestaw komunikacyjny traci na jakości z powodu dużego hałasu wywołanego pędem powietrza podczas jazdy Po dłuższym czasie masa zaczyna doskwierać; microlock działa opornie
Blenda przeciwsłoneczna, miła w dotyku wyściółka. Ten tani kask nieźle wypadł w teście praktycznym. Zwolnienie mechanizmu otwierania oraz automatyczne cofanie blendy przeciwsłonecznej wymagają przyzwyczajenia.
WNIOSKI
Interkom zamocujesz do kasku jednym ruchem ręki. I tak z kasku kosztującego 700-900 zł zrobisz garnek za niemal 2000 zł. Akustyka jest dobra, interkom musi jednak walczyć z hałasami powstałymi podczas jazdy.


WNIOSKI
N-Com Nolana to wysoka półka. Dzięki niskiemu poziomowi hałasów rozmowa czy słuchanie muzyki podczas jazdy to czysta rozkosz, a obsługa N-Coma to bułka z masłem.
Nasza ocena 4/5 Nasza ocena 4/5

 

Zobacz koniecznie - przegląd wytrzymałych telefonów dla motocyklisty

REKLAMA

 

REKLAMA
 
Schuberth
R2
Shark
Skwal 2
Importer: www.schuberth.pl
Cena: jednolity kolor 1749 zł, grafika 2099 zł
Rozmiary: od XS (53) do XXL (63)
Importer: imready.eu
Cena: jednolity kolor 949 zł, grafika 1069 zł
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1530 ±50 g/1370 g
(dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: biały, czarny mat, czarny, antracyt, 12 grafik
Skorupa: mieszanka włókien szklanych
Zapięcie: podwójne D
Masa: 1550 ±50 g/1596 g
(dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: biały, czarny mat, czarny, antracyt,
23 grafiki/repliki
Skorupa: termoplast
Zapięcie: microlock (z tworzywa sztucznego)
Wyposażenie: deflektor powietrza, szyba z pinlockiem, zainstalowane wstępnie głośniki/mikrofon/antena, pokrowiec Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, lampki LED na część szczękową/tył, pokrowiec
Interkom: Schubert SC1; Bluetooth, osobna bateria Li-Ion, wsuwana do kieszonki w dolnej części kasku, czas pracy do 14 godz., czas ładowania 3 godz.
Połączenia: z maksymalnie czterema zestawami, parowanie ze smartfonem, odtwarzaczem MP3, systemem nawigacji, w wersji Advanced zintegrowane radio FM

Interkom: Sharktooth; przyklejany do skorupy kasku moduł Bluetooth z osobną baterią, czas pracy i czas ładowania – b.d.
Połączenia: z pasażerem, parowanie ze smartfonem, odtwarzaczem MP3, systemem nawigacji
Cena interkomu: 829 zł (wersja Advance:1249 zł)
Kraj produkcji: Niemcy; homologacja: E 13 (Luksemburg)
Cena interkomu: 499 zł
Kraj produkcji: Portugalia; homologacja: E 11 (Wielka Brytania)
Dobre dopasowanie, bardzo dobrze obejmuje głowę; bardzo duże pole widzenia; łatwa obsługa suwaków od wentylacji Dobrze pasuje do głowy, miła w dotyku wyściółka,; dobra wentylacja; olbrzymie pole widzenia; bardzo cichy
 Pinlock za dopłatą; bardzo ciężki, po dłuższym czasie wyraźnie czuć jego masę; dobry zestaw komunikacyjny traci na jakości z powodu dużego hałasu wywołanego pędem powietrza podczas jazdy Po dłuższym czasie masa zaczyna doskwierać; microlock działa opornie
Instalacja żadnego innego systemu ­Bluetooth nie jest tak łatwa, jak u Schubertha. Podobnie łatwo jest w kasku szczękowym C4. Komfort, ale ograniczony: dopasowanie jest dobre, ale po dłuższym czasie masa około 1,6 kg wyraźnie daje się we znaki.
WNIOSKI
Ten wyścigowy kask zapewnia superkomfort: świetne dopasowanie i wentylacja, olbrzymie pole widzenia, nieparujący wizjer oraz działanie na zasadzie plug-and-play.
WNIOSKI
Podświetlenie to fajny bajer, ale tylko bajer. Dobrze wyciszony, wicemistrz w testach zderzeniowych. Pod względem funkcjonalności Bluetooth jest OK, ale montaż w porównaniu do innych to udręka.
Nasza ocena 5/5 Nasza ocena 4/5

 

Zobacz koniecznie - przegląd ładowarek do akumulatorów

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA
Shoei
Neotec II
X-lite
X-661
Importer: shoei-europe.pl
Cena: jednolity kolor 2499 zł, grafika 2899 zł
Rozmiary: od XS do XXL

Importer: imready.eu
Cena: grafika 1099 zł
Rozmiary: od XXS do XXL

Masa: 1650/1655 g
(dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: biały, czarny mat, czarny, srebrny, 7 grafik
Skorupa: mieszanka włókien szklanych
Zapięcie: microlock (ze stali nierdzewnej)
Masa: 1390/1458 g
(dane producenta/zważony rozmiar M)
Kolory: biały, czarny, 17 grafik
Skorupa: mieszanka włókna szklanego/kevlaru/karbonu
Zapięcie: podwójne D
Wyposażenie: deflektor powietrza opływającego kask, deflektor wydychanego powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, pokrowiec Wyposażenie: deflektor powietrza, blenda przeciwsłoneczna, szyba z pinlockiem, pokrowiec

Interkom: Interkom: Sena SRL; Bluetooth, głośniki stereo, moduł interkomu zintegrowany ze skorupą kasku, bateria
litowo-polimerowa wsuwana do kieszeni w kasku, czas pracy 10 godz., czas ładowania 2,5 godz.
Połączenia: z maksymalnie ośmioma zestawami, parowanie ze smartfonem, odtwarzaczem MP3, systemem nawigacji, zintegrowane radio FM
Interkom: N-Com B901 L R; Bluetooth, głośniki stereo i mikrofon; moduł sterujący ze zintegrowanym akumulatorem Li-Ion, mocowany na skorupie kasku, czas pracy do 15 godz.
Połączenia: z maksymalnie czterema osobami, parowanie ze smartfonem, odtwarzaczem MP3, systemem nawigacji, zintegrowane radio FM

Cena interkomu: 1299 zł
Kraj produkcji: Japonia; homologacja: E 6 (Belgia)
Cena interkomu: 1039 zł
Kraj produkcji: Włochy; homologacja: E 3 (Włochy)
Bardzo dobre dopasowanie do głowy; miła w dotyku wyściółka; bardzo cichy; bardzo dobra wentylacja z lekko pracującymi, łatwymi w obsłudze przyciskami Bardzo łatwe wkładanie, bardzo dobre dopasowanie; szyba z precyzyjnym mechanizmem zapadkowym; znakomity interkom
Pinlock lekko przysłania pole widzenia, gdy spoglądasz w bok (np. podczas spoglądania przez ramię). Pole widzenia lekko ograniczone do góry i na boki; nie najłatwiejsza obsługa wentylacji
Dopasowane wycięcie na okulary, sposób poprowadzenia przewodów ułatwia montaż zestawu Bluetooth.
Kojarzony ze sportem X-lite dba i o komfort. Sztywne dopasowanie jest stworzone do turystyki w sportowym stylu.
WNIOSKI
Jeszcze lepszy od dobrego przecież poprzednika pod względem komfortu, dopasowania i przydatności na co dzień. Nawet podczas jazdy autostradą nie dokucza hałas. W takich warunkach zaprojektowany przez Senę system pokazuje wszystko, co potrafi.


WNIOSKI
Pochwały za dopasowanie , ale w codziennej eksploatacji będą wkurzać takie drobiazgi, jak skomplikowana obsługa wentylacji albo bardzo wąskie pole widzenia. System N-Com jest znakomity, jednak musi on walczyć z hałasem z zewnątrz.


Nasza ocena 5/5 Nasza ocena 4/5

 

Zobacz również: test tanich rękawic z membrana w cenie 180 - 220 zł 

REKLAMA

Ja latam! czyli uderzenie kaskiem w barierę

W tym teście, tak jak i w innych, wzięły udział tylko kaski spełniające wymagania normy ECE-R 22.05. Uznaliśmy, że nie ma sensu sprawdzanie, czy zostały zachowane wymogi normy co do wartości tłumienia siły uderzeń, ponieważ są one dla kasków motocyklowych na minimalnym poziomie.

REKLAMA

Zdyskwalifikowaliśmy też wytyczną, która nakazuje, aby próby były przeprowadzane na kaskach zamrożonych do -20°C. Dalej: położenie punktów uderzeń jest w europejskiej normie dokładnie określone, co powoduje, że niektórzy producenci specjalnie je wzmacniają.

Od 2009 r. stosujemy własny test kasków, imitujący warunki rzeczywiste. Najważniejszym jego elementem jest upadek kasku z wysokości 3 metrów, ale nie na kanciaste kowadło, tylko na prawdziwy słupek, do jakiego są mocowane barierki ochronne. To właśnie te słupki powodują najwięcej kontuzji podczas wypadku.

Kaski są testowane w temperaturze pokojowej, uderzenia z lewej i z prawej strony, a pomiary są dokonywane przy dwóch prędkościach: 7,5 i 5,5 m/s. Zgodnie z normą ECE, podczas uderzenia o przeszkodę dopuszczalne jest przyspieszenie o wartości 275 G. Czujniki zamontowane na ubranym w kask modelu głowy przekazuje wartość G do komputera, który po uwzględnieniu innych parametrów (np. czas działania siły) wylicza z niej wartość HIC (Head Injury Criterion).

Na podstawie wartości HIC lekarze i biomechanicy są w stanie wiarygodnie określić stopień uszkodzenia mózgu. Norma ECE ustaliła maksymalną wartość HIC na poziomie 2400, ale jest to liczba wzięta z kapelusza. Nasi eksperci są pewni, że w teście przeprowadzonym wg naszych zasad jest możliwe uzyskanie wartości HIC na poziomie 1000. Tabela poniżej pokazuje, że niektórym modelom niewiele brakuje, by osiągnąć ten wynik.

Nie ocenialiśmy uderzenia w szczękę. Zmierzone wartości G są zaburzone, ponieważ występujące siły w zależności od budowy kasku są przekazywane na pasek, przez co nie da się ich zmierzyć. W każdym razie interesujące jest, jak bardzo elementy szczękowe biorą na siebie uderzenie z wysokości 3 metrów.

 

  przyspie-szenie w G, V = 7,5 m/s, prawa strona*  wartość HIC z prawej strony przyspie-szenie w G, V = 5,5m/s, lewa strona*  wartość HIC z lewej strony HIC 1000* przyspie-szenie
w G, V = 7,5 m/s, część szczę-kowa** 
przyspie-szenie
w G, V = 7,5 m/s, część szczę-kowa** 
BMW
System 7
Carbon
194 1550 134 674 1112 228 1283
Shark
Skwal 2
200 1646 135 661 1154 279 1599
H-D
Capstone
200 1659 127 657 1158 357 2178
HJC
RPHA 70
202 1548 150 773 1160 496 4048
X-lite
X-661
199 1497 148 838 1168 763 6536
Schuberth
R2
210 1624 154 789 1206 226 1422
Nolan
N 100-5
211 1806 137 716 1261 273 1747
Shoei
Neotec II
229 1942 154 794 1368 233 1408
Nexx
SX 100
237 2004 162 836 1420 477 3159
               
* – uderzenie w słupek, wartość HIC to średnia z dwóch pomiarów;
** – uderzenie o płaskie kowadło nie wpłynęło na ocenę, ponieważ część sił była przekazywana na pasek

 

Co nam się podoba a co nie

Dzięki bardzo dużej szybie z pinlockiem możesz zapomnieć o parującym wizjerze. Ten system stał się standardem w tej klasie kasków. Skomplikowane mocowania szyb to już przeszłość. Łatwa jej wymiana bez użycia narzędzi to dziś normalka.
Chichot historii: kask Harleya wyprodukowano w Wietnamie. Ten paradoks wziął się stąd, że amerykańska marka kupuje u koreańskiego HJC. Duże wloty powietrza możesz łatwo obsłużyć nawet w rękawicach. Budżetowy LS2 pokazuje, że takie rozwiązanie nie musi być luksusem.

 

Blokada z HJC działa dobrze, ale zabiera trochę pola widzenia Dzięki bardzo dużej szybie z pinlockiem możesz zapomnieć o parującym wizjerze. Ten system stał się standardem w tej klasie kasków.
Shark (na zdj.) z LED-owym podświetleniem, X-lite i Nolan ze sterowanymi przez czujniki światłami stopu. Podczas rozpakowywania X-lite’a wlot powietrza zaczepił się o pokrowiec i urwał się.

 

PUNKTACJA KOŃCOWA
  tłumienie
siły
uderzeń
dopaso-wanie i komfort jakość interko-mu zachowa-nie podczas jazdy wyko-nanie masa suma nasza ocena cena
Maks. liczba punktów 20 20 20 20 10 10 100    
Schuberth R2 17 18 20 17 9 9 90 5/5 2 578 zł
HJC
RPHA 70
18 17 18 17 9 8 87 5/5 2 998 zł
Shoei
Neotec II
16 18 18 19 9 6 86 5/5 3 798 zł
BMW System 7 Carbon 18 16 15 16 9 9 83 5/4 4 312 zł
X-lite
X-661
18 18 17 16 7 7 83 5/4 2 138 zł
Nolan N 100-5 17 16 18 15 8 5 79 5/4 2 538 zł
Shark
Skwal 2
18 15 14 15 8 5 75 5/4 1 448 zł
LS2
FF397
Vector
15 15 14 15 8 5 72 5/4 924 zł
Nexx
SX.100
15 16 15 13 8 4 71 5/4 1 778 zł
H-D Capstone 18 15 10 14 8 5 70 5/4 2 990 zł
                   
Oceny: 5 punktów (100–85 pkt) = bardzo dobry; 4 punkty (84–70 pkt) = dobry; 3 punkty (69–55 pkt) = dostateczny; 2 punkty (54–40 pkt) = ostatecznie; 1 punkt (39 i mniej pkt) = nie!
Cena: dotyczy kasku jednokolorowego (wyjątek: X-lite X-661) i interkomu.

Wynik, który zmienia porządek świata? Nie do końca. Po pierwsze, w tym teście wzięły udział tylko znane i cenione marki. Wszyscy producenci, których kaski przetestowaliśmy, znają się na swojej robocie. Dlatego tak dobre wyniki nie są zaskoczeniem. Po drugie, producenci kasków kupują systemy komunikacji u najlepszych: Cardo lub Sena. Przez ostatnie lata systemy Bluetooth stają się coraz bardziej wyrafinowane. Mimo to niektóre firmy mają jeszcze co nieco do poprawienia. Zwłaszcza jeśli porównać ich produkty z bliskimi ideału rozwiązaniami plug-and-play Nolana/X-lite’a czy Schubertha. Naśladownictwo wskazane!

 

 

 

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA