[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Wizyta w fabryce kasków SMK - Europa w Indiach

Produkująca kaski firma Studds od 45 lat działa na rynku indyjskim. Teraz chce wbić się na europejski rynek z nową marką – SMK. Odwiedziłem ich fabrykę w Indiach i...

Kaski SMK Wizyta w fabryce kasków SMK

Indie to motocyklowa potęga. Po tamtejszych drogach jeździ 160 milionów jednośladów, codziennie sprzedaje się ich około 50 000 (statystyki z 2017 r.) Każdy motocyklista musi mieć kask (ciekawostka: pasażerów ten obowiązek nie dotyczy), więc producenci garnków mają ogromne pole do popisu. Kto wstrzeli się w gusty i potrzeby choć części z tej rzeszy ludzi, ma szansę na złoty interes. Siedzibę właśnie takiej firmy odwiedziłem, by sprawdzić, co ma do zaproponowania.

Firma Studds, bo o niej mowa, istnieje od 45 lat i chwali się, że jest jednym z największych producentów kasków na świecie. Nie słyszałeś o niej? Nic dziwnego, bo dotychczas działała tylko w Indiach. Liczby imponują – produkcja wynosi obecnie 20 000 kasków dziennie, co daje roczny wynik (2017 r.) na poziomie 5 500 000 garnków. Powstają one w dwóch fabrykach w miejscowości Faridabad. 1800 pracowników tłucze tam kaski dzień i noc na trzy zmiany. W budowie są kolejne dwie fabryki. Sidharth Khurana, prezes Studdsa, po przejęciu biznesu po ojcu stworzył nową markę – SMK, którą chce wypuścić na szersze wody.

REKLAMA
Formy przygotowują automatyczne frezarki CNC, jednak wszelkie poprawki i cały proces przygotowania do produkcji to prace ręczne. / Wizyta w fabryce kasków SMK zadziwiają precyzja i staranność, z jaką są wykonywane kaski SMK. Hin­du­som nieco brakuje zaplecza technologicznego, ale jeśli będą się rozwijać w tym tempie, to kto wie... / Wizyta w fabryce kasków SMK

Zaskocz mnie

Nasze, tzn. europejskie standardy dotyczące bezpieczeństwa, komfortu oraz jakości znacząco różnią się od potrzeb i wymagań hinduskiego motocyklisty. My w Europie chcemy, żeby było bezpiecznie, wygodnie i stylowo. Dlatego aby sprostać wymaganiom firma Studds mocno inwestuje w urządzenia do produkcji. W fabrykach pojawiły się automatyczne frezarki do precyzyjnego wytwarzania form, laserowe wyrzynarki do wycinania elementów wyściółki, profesjonalne lakiernie, maszyny do nanoszenia powłok antifog na wizjery, tłocznie i prasy do wytwarzania skorup i drobnych elementów itp. Efekt: gdy wszedłem do hali produkcyjnej, zobaczyłem, że przy produkcji kasków SMK stosuje się standardy znane z zakładów renomowanych marek. Mimo że BHP traktują tam mocno po łebkach (pracownicy noszą zwykłe ciuchy i trampki), do kwestii dotyczących produkcji kasków podchodzą bardzo serio.

REKLAMA

REKLAMA

Firma ma własny dział Research & Development, który używając programów typu Auto-CAD projektuje kaski. Są też szwalnia i osobna hala do ręcznego nanoszenia grafik, a także hala montażowa, w której zręczne ręce składają wszystko w całość. Na końcu każdej linii znajdują się stanowiska do kontroli jakości. Z tym że o ile w przypadku kasków Studds na rynek indyjski przymyka się oko na pewne niedoskonałości, o tyle w przypadku linii SMK sprawa jest traktowana poważnie. W efekcie, kiedy wziąłem kask SMK do ręki, byłem zaskoczony. Wszystko było starannie spasowane, a jego wygląd nie dawał powodów do wstydu: ładne i porządne wykonanie.

REKLAMA
Firma Studds produkuje też kaski na zlecenie takich producentów, jak Honda czy Suzuki, oczywiście z przeznaczeniem na Indie. / Wizyta w fabryce kasków SMK Granulowany ABS – z tych ziarenek powstają skorupy kasków SMK. / Wizyta w fabryce kasków SMK

Firma ma laboratorium do testowania poziomu bezpieczeństwa, tak by kaski spełniały wymagania wszelkich możliwych norm i homologacji, np. europejską homologację ECE 22.05 czy amerykański DOT. Gdy dowiedziałem się, jakie rozwiązania są wykorzystywane w kaskach SMK, byłem pod wrażeniem. Jest zmienna twardość wypełnienia EPS, są różne wielkości skorupy dla różnych rozmiarów, wizjer z powłoką antifog i antiscratch, blenda z filtrem UV. Jest i oryginalny pinlock, i hipoalergiczna, wyciągana do prania wyściółka, i przygotowanie pod interkomy Bluetooth. Całkiem niezłe wyposażenie jak na kask za około cztery stówki. Na razie skorupy są wykonane z ABS-u, ale w niedalekiej przyszłości firma ma rozpocząć prace nad kaskami z kompozytów.

Grafika jest naklejana ręcznie w specjalnym warsztacie. To kalkomanie przyklejane na mokro. / Wizyta w fabryce kasków SMK Kaski SMK dotąd trafiały tylko na indyjski rynek, ale firma właśnie rozpoczęła ekspansję na Europę. Na szczęście nie za sprawą takich pojazdów. / Wizyta w fabryce kasków SMK

REKLAMA

Wyściółki i paski są obszywane ręcznie, a półprodukty przygotowywane maszynowo. / Wizyta w fabryce kasków SMK Piłka golfowa – znasz ten kask? Firma Studds jeszcze w latach 90. odkupiła od Schubertha wzór Speed z 1984 r. Wciąż jest w ofercie na indyjskim rynku! / Wizyta w fabryce kasków SMK
Fabryki Studds produkują 20 000 kasków dziennie. Za rok ta liczba ma się podwoić.

Modlitwa o ciszę

Aby sprawdzić, o co chodzi z SMK, wsiadłem na moto i w kasku Twister na głowie pokonałem 150 km po indyjskich drogach. Aerodynamika kasku jest dobra, a wentylacja nawet zbyt wydajna. Przyciski wentylacji, mechanizm wizjera czy blendy pracowały dobrze. Trochę do życzenia pozostawiło dopasowanie (boki uwierały nieco w uszach), ponadto pinlock jest nieco za mały w stosunku do wizjera, ale nie paruje. Dopracowania wymaga dopasowanie szyby do uszczelki oraz poziom hałasu, choć – jak mówił odpowiedzialny za markę Francesco Funaioli – takie było zamierzenie: w Indiach musisz słyszeć, co dzieje się wokół. Efekt: po 100 km miałem dosyć wszechobecnego trąbienia i modliłem się do Kryszny o ciszę.

SMK nie konkuruje z markami premium, niemniej bez problemu może stawać w szranki z takimi producentami, jak LS2. A jeśli tempo rozwoju firmy będzie rzeczywiście tak szybkie, jak się zapowiada, to kto wie... Kaski SMK znajdziesz w ofercie Inter Motors/I'm Ready (imready.eu).

Fabryka SMK ma własne maszyny do testów bezpieczeństwa. Dzieki temu Hindusi mogą spełnić normy wszelkich możliwych homologacji. / Wizyta w fabryce kasków SMK NA TAŚMIE sportowe kaski SMK Twister. Zarówno pod względem grafiki, jak i wykonania nie ma wstydu.  / Wizyta w fabryce kasków SMK

zobacz galerię

Zobacz również:
Trudno jednoznacznie ocenić udział Polaków w 80. Sześciodniówce Motocyklowej ISDE, którą rozegrano między 13 a 18 września na Słowacji.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij