Wizyta w fabryce kasków SMK - Europa w Indiach

Produkująca kaski firma Studds od 45 lat działa na rynku indyjskim. Teraz chce wbić się na europejski rynek z nową marką – SMK. Odwiedziłem ich fabrykę w Indiach i...

Indie to motocyklowa potęga. Po tamtejszych drogach jeździ 160 milionów jednośladów, codziennie sprzedaje się ich około 50 000 (statystyki z 2017 r.) Każdy motocyklista musi mieć kask (ciekawostka: pasażerów ten obowiązek nie dotyczy), więc producenci garnków mają ogromne pole do popisu. Kto wstrzeli się w gusty i potrzeby choć części z tej rzeszy ludzi, ma szansę na złoty interes. Siedzibę właśnie takiej firmy odwiedziłem, by sprawdzić, co ma do zaproponowania.

Firma Studds, bo o niej mowa, istnieje od 45 lat i chwali się, że jest jednym z największych producentów kasków na świecie. Nie słyszałeś o niej? Nic dziwnego, bo dotychczas działała tylko w Indiach. Liczby imponują – produkcja wynosi obecnie 20 000 kasków dziennie, co daje roczny wynik (2017 r.) na poziomie 5 500 000 garnków. Powstają one w dwóch fabrykach w miejscowości Faridabad. 1800 pracowników tłucze tam kaski dzień i noc na trzy zmiany. W budowie są kolejne dwie fabryki. Sidharth Khurana, prezes Studdsa, po przejęciu biznesu po ojcu stworzył nową markę – SMK, którą chce wypuścić na szersze wody.

Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
Formy przygotowują automatyczne frezarki CNC, jednak wszelkie poprawki i cały proces przygotowania do produkcji to prace ręczne. / Wizyta w fabryce kasków SMK
Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
zadziwiają precyzja i staranność, z jaką są wykonywane kaski SMK. Hin­du­som nieco brakuje zaplecza technologicznego, ale jeśli będą się rozwijać w tym tempie, to kto wie... / Wizyta w fabryce kasków SMK

Zaskocz mnie

Nasze, tzn. europejskie standardy dotyczące bezpieczeństwa, komfortu oraz jakości znacząco różnią się od potrzeb i wymagań hinduskiego motocyklisty. My w Europie chcemy, żeby było bezpiecznie, wygodnie i stylowo. Dlatego aby sprostać wymaganiom firma Studds mocno inwestuje w urządzenia do produkcji. W fabrykach pojawiły się automatyczne frezarki do precyzyjnego wytwarzania form, laserowe wyrzynarki do wycinania elementów wyściółki, profesjonalne lakiernie, maszyny do nanoszenia powłok antifog na wizjery, tłocznie i prasy do wytwarzania skorup i drobnych elementów itp. Efekt: gdy wszedłem do hali produkcyjnej, zobaczyłem, że przy produkcji kasków SMK stosuje się standardy znane z zakładów renomowanych marek. Mimo że BHP traktują tam mocno po łebkach (pracownicy noszą zwykłe ciuchy i trampki), do kwestii dotyczących produkcji kasków podchodzą bardzo serio.

Firma ma własny dział Research & Development, który używając programów typu Auto-CAD projektuje kaski. Są też szwalnia i osobna hala do ręcznego nanoszenia grafik, a także hala montażowa, w której zręczne ręce składają wszystko w całość. Na końcu każdej linii znajdują się stanowiska do kontroli jakości. Z tym że o ile w przypadku kasków Studds na rynek indyjski przymyka się oko na pewne niedoskonałości, o tyle w przypadku linii SMK sprawa jest traktowana poważnie. W efekcie, kiedy wziąłem kask SMK do ręki, byłem zaskoczony. Wszystko było starannie spasowane, a jego wygląd nie dawał powodów do wstydu: ładne i porządne wykonanie.

Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
Firma Studds produkuje też kaski na zlecenie takich producentów, jak Honda czy Suzuki, oczywiście z przeznaczeniem na Indie. / Wizyta w fabryce kasków SMK
Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
Granulowany ABS – z tych ziarenek powstają skorupy kasków SMK. / Wizyta w fabryce kasków SMK

Firma ma laboratorium do testowania poziomu bezpieczeństwa, tak by kaski spełniały wymagania wszelkich możliwych norm i homologacji, np. europejską homologację ECE 22.05 czy amerykański DOT. Gdy dowiedziałem się, jakie rozwiązania są wykorzystywane w kaskach SMK, byłem pod wrażeniem. Jest zmienna twardość wypełnienia EPS, są różne wielkości skorupy dla różnych rozmiarów, wizjer z powłoką antifog i antiscratch, blenda z filtrem UV. Jest i oryginalny pinlock, i hipoalergiczna, wyciągana do prania wyściółka, i przygotowanie pod interkomy Bluetooth. Całkiem niezłe wyposażenie jak na kask za około cztery stówki. Na razie skorupy są wykonane z ABS-u, ale w niedalekiej przyszłości firma ma rozpocząć prace nad kaskami z kompozytów.

Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
Grafika jest naklejana ręcznie w specjalnym warsztacie. To kalkomanie przyklejane na mokro. / Wizyta w fabryce kasków SMK
Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
Kaski SMK dotąd trafiały tylko na indyjski rynek, ale firma właśnie rozpoczęła ekspansję na Europę. Na szczęście nie za sprawą takich pojazdów. / Wizyta w fabryce kasków SMK
Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
Wyściółki i paski są obszywane ręcznie, a półprodukty przygotowywane maszynowo. / Wizyta w fabryce kasków SMK
Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
Piłka golfowa – znasz ten kask? Firma Studds jeszcze w latach 90. odkupiła od Schubertha wzór Speed z 1984 r. Wciąż jest w ofercie na indyjskim rynku! / Wizyta w fabryce kasków SMK
Fabryki Studds produkują 20 000 kasków dziennie. Za rok ta liczba ma się podwoić.

Modlitwa o ciszę

Aby sprawdzić, o co chodzi z SMK, wsiadłem na moto i w kasku Twister na głowie pokonałem 150 km po indyjskich drogach. Aerodynamika kasku jest dobra, a wentylacja nawet zbyt wydajna. Przyciski wentylacji, mechanizm wizjera czy blendy pracowały dobrze. Trochę do życzenia pozostawiło dopasowanie (boki uwierały nieco w uszach), ponadto pinlock jest nieco za mały w stosunku do wizjera, ale nie paruje. Dopracowania wymaga dopasowanie szyby do uszczelki oraz poziom hałasu, choć – jak mówił odpowiedzialny za markę Francesco Funaioli – takie było zamierzenie: w Indiach musisz słyszeć, co dzieje się wokół. Efekt: po 100 km miałem dosyć wszechobecnego trąbienia i modliłem się do Kryszny o ciszę.

SMK nie konkuruje z markami premium, niemniej bez problemu może stawać w szranki z takimi producentami, jak LS2. A jeśli tempo rozwoju firmy będzie rzeczywiście tak szybkie, jak się zapowiada, to kto wie... Kaski SMK znajdziesz w ofercie Inter Motors/I'm Ready (imready.eu).

Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
Fabryka SMK ma własne maszyny do testów bezpieczeństwa. Dzieki temu Hindusi mogą spełnić normy wszelkich możliwych homologacji. / Wizyta w fabryce kasków SMK
Kaski SMKMichał Janiszyn / MPP
NA TAŚMIE sportowe kaski SMK Twister. Zarówno pod względem grafiki, jak i wykonania nie ma wstydu.  / Wizyta w fabryce kasków SMK
Zobacz również:
REKLAMA