Wyprzedzanie na linii jednostronnie przekraczalnej P-3. Kiedy jest dozwolone, a kiedy nie?

Okazuje się, że temat wyprzedzania jest nie mniej pojemny co sławne "jaki olej", czy "jakie opony". Wiele wątpliwości budzi zagadnienie wyprzedzania na linii jednostronnie przekraczalnej P-3.

znak p-3 Unsplash

Kwestia wydaje się prosta – znak P-1, czyli linia przerywana oznacza, że wyprzedzać wolno, znaki P-2 (linia ciągła pojedyncza) lub P-4 (linia ciągła podwójna) oznaczają, że wyprzedzanie jest zabronione. Wielu kierowców ma jednak zagwozdkę – jak prawidłowo wyprzedzać, kiedy na drodze jest znak P-3, czyli linia jednostronnie przekraczalna?

Na jednej z grup motoryzacyjnych trafiłem na post, w którym kobieta opisywała kłótnię z mężem, wywołaną nieprawidłowym, jej zdaniem, manewrem wyprzedzania. Mąż, kierujący samochodem, zakończył manewr wyprzedzania na linii jednostronnie przekraczalnej, przy czym od strony pasa ruchu, z którego manewr rozpoczął, linia ta była ciągła.

Mężczyzna upierał się, że wolno mu tam wyprzedzać, ponieważ od strony pasa ruchu, na którym znajdował się w trakcie wyprzedzania, była linia przerywana. Kobieta twierdziła, że wyprzedzanie w takiej sytuacji było niedozwolone, ponieważ linia przerywana dotyczyła wyłącznie pojazdów poruszających się w przeciwną stronę.

Kiedy zagłębić się w ten temat, okazuje się, że wielu kierowców uważa podobnie jak opisany mąż. Ponadto często pojawia się także argument, że jeżeli manewr wyprzedzania został prawidłowo rozpoczęty na linii P-3 (w miejscu, gdzie linia przerywana znajduje się po stronie kierowcy rozpoczynającego manewr), to kierowca ma prawo zakończyć manewr nawet tam, gdzie linia P-3 staje się ciągła od strony pasa, z którego rozpoczął on wyprzedzanie i na który wraca.

Obie opisane interpretacje są jednak nieprawdziwe. Wyraźnie opisuje taki przypadek Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (§ 86 ust. 4):

Znak P-3 "linia jednostronnie przekraczalna" oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej pas ruchu zajmowany przed wyprzedzaniem.

Oznacza to, że manewr wyprzedzania musi rozpocząć się i zakończyć w miejscu, gdzie linia P-3 ma część przerywaną od strony pasa, z którego manewr został rozpoczęty. A zatem, w opisanych przypadkach, czyli wówczas gdy wyprzedzanie zostało zakończone w miejscu, gdzie linia jednostronnie przerywana ma część ciągłą od strony pasa, z którego zostało rozpoczęte, mamy do czynienia z wykroczeniem.

Przekroczenie linii ciągłej dopuszczalne jest tylko wtedy, kiedy, w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania, znajduje się ona po stronie pasa ruchu przeznaczonego do ruchu w przeciwnym kierunku.

Przeczytaj także: Wyprzedzanie - z prawej, przed przejściem, co mówią przepisy?

Zobacz również:
Co się dzieje z motocyklem, gdy opony są stare, źle wyważone lub mają za niskie ciśnienie? Ten test na pewno nie był prowadzony w optymalnych warunkach. W końcu chcieliśmy się dowiedzieć, co by było, gdyby...
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA