[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Wyprzedzić epokę - najważniejsze wydarzenia i wynalazki w historii motocyklizmu.

Bez nich nasz świat nie byłby taki sam. Przedstawiamy epokowe wydarzenia i wynalazki, które wywarły największe piętno na historii motocykli i motocyklizmu.

Hamulec tarczowy (1969)

W czasach, gdy motocykle przypominały rower z silnikiem (początek XX w.) za hamowanie odpowiadały hamulce cierne: drewniane, skórzane lub gumowe klocki dociskane do obręczy koła lub opony zatrzymywały maszynę. Pierwszy tego typu hamulec – metalową płytkę dociskaną do opony – zastosowała w 1902 roku firma Staffey Motorcycles z Filadelfii. Nieco później popularność zdobyły hamulce taśmowe i bębnowe. Te drugie do dziś stosuje się w tylnych kołach niektórych modeli. Lambretta jako pierwsza firma na świecie zastosowała mechanicznie sterowany hamulec tarczowy w skuterze - model TV125 seria 3 z 1962 r. Tarczę wraz zaciskiem zamknięto w piaście przedniego koła. Najbardziej spektakularnym momentem w historii hamulców był 1969 rok, kiedy Honda wypuściła na rynek CB 750 Four z hydraulicznym hamulcem tarczowym. Linki i cięgna zastąpiły płyn hydrauliczny i pompa hamulcowa. Bębny odeszły do lamusa. Hamulce hydrauliczne okazały się znacznie skuteczniejsze.

Honda CB 750 Four była pierwszym seryjnym motocyklem wyposażonym w hydrauliczny hamulec tarczowy.

 

ABS czyli Anti-lock Brake System (1988)

Na miano rewolucji w elektronice motocyklowej zasłużył układ ABS (Anti-Lock Brake System), czyli rozwiązanie zapobiegające blokowaniu kół podczas hamowania. Pierwszy w historii ABS pojawił się w 1988 roku i był montowany w BMW K 100. Trzy lata później w ślady Niemców poszła Yamaha, wprowadzając opcjonalny ABS do modelu FJ 1200. W 1992 roku zadebiutował pierwszy motocykl Hondy z ABS-em – ST 1100 Pan European. Wg obowiązujących u nas przepisów w ABS muszą być wyposażone wszystkie nowo rejestrowane maszyny o pojemności powyżej 125 cm3.

 

Półaktywne zawieszenia (2013)

W 1980 r. w Hondzie GL 1100 Interstate po raz pierwszy pojawiło się zawieszenie z regulacją wstępnego napięcia sprężyn za pomocą kompresora i sprężonego powietrza. Kolejnym krokiem było wprowadzenie przez BMW w 2004 roku zawieszeń z elektryczno-hydraulicznym systemem ESA, umożliwiającym regulowanie wstępnego napięcia sprężyn, a z czasem również zmianę charakterystyki dobicia i odbicia amortyzatorów. 2013 r. to początek elektronicznej epoki w zawieszeniach. Pierwszym krokiem były półaktywne zawieszenia. Na rynku równocześnie pojawiły się BMW HP4 z systemem DDC (Dynamic Damping Control), Ducati Multistrada 1200 S z systemem DSS (Ducati Skyhook Suspension) oraz Aprilia Caponord 1200 z ADD (Aprilia Dynamic Damping).

 



Dookoła świata (1912)
Amerykanin Carl Stearns Clancy przerzuca nogę nad siodłem Hendersona Four i wyrusza w podróż, by jako pierwszy w historii okrążyć motocyklem świat dookoła. Dosiada maszyny ze wzdłużnie zamontowanym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 934 cm3 i szokującej mocy... 7 (tak, siedmiu!) KM. Bike ma jeden bieg i tylko tylny hamulec. Dołącza do niego Walter Storey na drugim Hendersonie i towarzyszy mu aż do Paryża. Dalej Clancy musi radzić sobie sam. Ubrany w elegancką marynarkę facet przemierza Europę, Afrykę, Azję i Amerykę Północną, pokonując przy tym w sumie 29 000 km. Po 10 miesiącach Clancy wraca do Nowego Jorku. Ogromne pieniądze potrzebne do realizacji celu udało mu się zgromadzić dzięki pomocy nowojorskiej gazety ,,The Bicycling World and Motorcycle Review”.
Wyczyn Clancy’ego zainspirował wielu motocyklistów do podobnych podróży. Henderson Four dowiódł swojej jakości, dając producentowi powody do dumy i przynosząc dużą kasę. M.in. dzięki akcji reklamowej firma odniosła sukces na światowym rynku. Dobił ją Wielki Kryzys – została zamknięta w 1931 r.

Zobacz też: co grozi za jazdę pod wpływem zakazanych substancji

REKLAMA

REKLAMA

300 km/h na liczniku (1955/1999)

We wrześniu 1955 r. John Allen zasiada za kierownicą 4,5-metrowego bolidu Triumpha i jako pierwszy w historii motocyklista łamie magiczną barierę 300 km/h. Na słonym jeziorze Bonneville udaje mu się rozpędzić Diabelską Strzałę do 311 km/h. Kiedy kilka miesięcy później niemiecki zespół NSU pobił rekord Allena (339 km/h), ekipa Triumpha wróciła na Bonneville ze świeżo odmalowaną maszyną i rozbiła w pył wynik Niemców, rozpędzając się do 345 km/h. W ten sposób Brytyjczycy z Hinckley na kolejnych kilka lat zatrzymali dla siebie tytuł najszybszego motocykla na świecie.
40 lat później, w roku 1999 Suzuki prezentuje Hayabusę GSX 1300 R – pierwszy motocykl seryjny, który pojechał ponad 300 km/h (rozwinął 312 km/h).

Dla upamiętnienia rekordu Diabelskiej Strzały, w 1959 roku Triumph wypuścił model Bonneville.

 

Wtrysk paliwa (1973)

Historia wtrysku paliwa w motocyklach sięga 1973 roku, kiedy to niemiecka firma Münch zastosowała ten układ w modelu TTS/E. Tym supernowoczesnym wówczas, mechanicznie sterowanym systemem dysponowały np. Porsche 911 i BMW 2002 tii. 40 lat temu po raz pierwszy zastosowano na dużą skalę układ wtrysku paliwa w motocyklu. Uczyniło to Kawasaki w modelu KZ 1000 Classic (1980 r.). Zieloni pod tym względem o rok wyprzedzili Hondę (CX 500 Turbo). BMW w 1983 r. po raz pierwszy zasiliło wtryskiem rzędową czwórkę K 100. Ogromny wzrost popularności wtrysku datuje się na koniec XX wieku. W 1997 r. Suzuki zastosowało go w TL-u 1000, a rok później
w GSX-R-ze 750. W 2000 r. Honda w CBR-ze 929, Kawasaki w Vulcanie 1500, a 2 lata później Yamaha w R-jedynce.


Zobacz też: jak jeździ Reitwagen Daimler (a ściślej jego replika) czyli najstarszy motocykl świata

 

Wyścig motocyklowy (1907)

Za pierwszy oficjalny międzynarodowy wyścig motocyklowy uznaje się Tourist Trophy na wyspie Man. Odbył się on 28 maja 1907 roku, a trasa wiodła po St. John’s Short Course. Zawodnicy mieli do pokonania 10 okrążeń, czyli około 250 km. Startowali w dwóch kategoriach. Pierwsza z nich to motocykle z silnikami jednocylindrowymi, a druga z dwucylindrowymi. W klasie singli zwyciężył Brytyjczyk Charlie Collier na Matchlessie, którego moc nie przekraczała 3,5 KM. Trasę udało mu się pokonać w 4 h i 8 min ze średnią prędkością 61 km/h. Dzisiaj rekord średniej prędkości okrążenia wynosi 217,989 km/h (!).
Wyścigi drogowe są o wiele bardziej wymagające, niebezpieczne i całkowicie nieprzewidywalne. Tym różnią się od tych rozgrywanych na torze. To właśnie dlatego TT przetrwał dwie wojny światowe i od 113 lat przyciąga na wyspę Man rzesze fanów z różnych zakątków świata. Niestety, TT niemal co roku pochłania kolejne ofiary. Od pierwszego Tourist Trophy do dzisiaj na Isle of Man zginęło 260 zawodników. Aż połowa z nich (130 kierowców) to Anglicy.

 

 

REKLAMA

Kask integralny (1968)

W czasach, gdy motocykliści chronili swoje głowy skórzanymi czapkami, do gabinetu dra Erica Gardnera notorycznie trafiali motocykliści z urazami czaszki. Doktor wpadł na pomysł stworzenia prowizorycznego kasku – czapki z płótna utwardzonej szelakiem (czyli żywicą). Rewolucji na tym polu dokonał brytyjski związek motorowy, który w 1914 r. zarządził, że prowizoryczny kask Gardnera ma być obowiązkowym wyposażeniem zawodników startujących w Tourist Trophy na wyspie Man. Decyzja ta nie spotkała się z aprobatą zawodników. Później dr Hugh Carins wymyślił orzeszka, a w 1953 roku profesor C.F. Lombard z Uniwersytetu Południowej Karoliny opracował kask otwarty z skorupą z włókna szklanego i piankowym wypełnieniem. W 1953 roku Roy Richter (konstruktor i zawodnik wyścigowy) stracił dwóch przyjaciół w wyniku wypadku. Tragedia zmotywowała go do założenia firmy Bell Helmets. Tak właśnie powstał pierwszy w historii kask Bell 500, a w 1968 r. rynek poszerzył się o pierwszy na świecie kask integralny – model Star (patrz: zdjęcie).

 

Skórzana kurtka (1928)

Pierwszą na świecie skórzaną kurtkę motocyklową zaprojektował w 1928 r. Ivring Schott. Nazwał ją Perfecto na cześć swojego ulubionego cygara. Wyglądała charakterystycznie – miała podwójne klapy z ćwiekami, przesunięty na bok zamek, szeroki pas i pagony. Dystrybutorem kurtki został Harley-Davidson, a cena detaliczna wynosiła wówczas 5,5 $. Firma Schott swój sukces zawdzięcza m.in. Marlonowi Brando, który ubrany w ramoneskę Perfecto 618 wystąpił w filmie ,,The Wild One”. Na przełomie lat 60. i 70. Perfecto stała się bardzo modna i zaczęli nosić ją rockmeni, a nawet gwiazdy światowego formatu. Nazwa ramoneska pochodzi od powstałego w 1974 r. w USA punkrockowego zespołu The Ramones. Za współczesny model Perfecto (patrz: zdjęcie) trzeba zapłacić 750 $, czyli około 3300 zł.

 

Opona (1839)

Koło zostało wynalezione najprawdopodobniej 3,5 tys. lat przed naszą erą w Mezopotamii, lecz na opony trzeba było jeszcze długo poczekać. Pierwsze przypominające współczesne wyprodukowano z mleczka kauczukowego w 1839 roku, co ludzkość zawdzięcza Charlesowi Goodyearowi, który dokonał przełomowych odkryć dotyczących gumy. W 1846 roku R. W. Thompson opatentował dętkową oponę pneumatyczną, a w 1888 roku B. J. Dunlop wynalazł pneumatyczną oponę dętkową do roweru. W 1946 r. Michelin wyprodukował pierwszą oponę radialną.

Zobacz też: Rękawice Alpinestars Valparaiso Drystar po trzech latach użytkowania

REKLAMA

REKLAMA

Najdłużej istniejąca marka (1901)

Wprawdzie ta brytyjska firma nie odpowiada za wyprodukowanie pierwszego na świecie motocykla, ale jest to najstarsza marka, która nieprzerwanie produkuje takie pojazdy. Oczywiście przez niemal 100 lat w firmie Royal Enfield wiele się zmieniło – poczynając od właściciela firmy, na kraju produkcji kończąc (przeprowadzka z Wielkiej Brytanii do Indii). Ciekawostka: początkowo firma produkowała broń palną, później rozpoczęła produkcję jednośladów. Swoje maszyny reklamowała hasłem: ,,Made like a gun, goes like a bullet”, czyli ,,Zrobiony niczym karabin, szybki niczym pocisk”.

 

Polskie zawody motocyklowe (1903)

Pierwsze oficjalne zawody, które można uznać za początek sportu motocyklowego w Polsce, odbyły się 4 czerwca 1903 roku. Był to wyścig torowy na dystansie 27 km, zorganizowany na warszawskim torze Dynasy z okazji I Wielkiej Wystawy Sportowej. Na kolejne imprezy nie trzeba było długo czekać. Już 2 sierpnia tego samego roku zorganizowano pierwszy wyścig szosowy. Trasa liczyła 102,5 km i wiodła gruntowymi drogami w okolicach Zegrza koło Warszawy. Na starcie stanęło sześciu motocyklistów, do mety dotarło czterech, dwaj odpadli z powodu awarii. Zwycięzcą został znany w owym czasie kolarz Julian Osiński, który pokonał trasę ze średnią prędkością 39 km/h.

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Czasem przychodzi chwila, w której odkrywasz, że potrzebujesz czegoś innego i postanawiasz zmienić motocykl. Często jednak, nim zaczniesz poszukiwania musisz pozbyć się tego który posiadasz. Zobacz jak się do tego zabrać, by sprzedać dobrze i później nie żałować.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA