Żółta tablica w motocyklu. Jak to załatwić i ile to kosztuje?

Motocykl z żółtą tablicą to sporo wygody, a otrzymać ją wcale nie tak trudno. Jak zarejestrować jednoślad na żółtą tablicę?

Jawa zabytek Unsplash
  • Rejestracja motocykla na zółtą tablicę wymaga nieco zachodu, ale nie jest skomplikowana.
  • Żółta tablica oznacza że motocykl jest zabytkowy, może także być częścią kolekcji.
  • Posiadacz tablicy w kolorze kwitnącego rzepaku nie musi co roku robić badania technicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Zarejestrowanie motocykla na tak zwaną żółtą tablicę nie nastręcza wielkich trudności, o ile faktycznie pojazd spełnia warunki określone w ustawie. Wbrew powszechnym opiniom, aby pojazd mógł otrzymać żółtą tablicę rejestracyjną, wcale nie musi być zabytkiem. Wystarczy, że będzie elementem kolekcji tematycznej pojazdów. Jeśli zbierasz zatem motocykle polskie, czeskie albo wyposażone w silniki typu bokser, takie jednoślady również mogą otrzymać żółte tablice, nawet jeśli nie spełniają kryterium dla pojazdów zabytkowych.

Żółta tablica w motocyklu – warunki

Najczęściej jednak rejestrowane są właśnie motocykle zabytkowe, a te, by móc poszczycić się żółtą tablicą muszą spełnić następujące warunki:

  • wiek minimum 25 lat,
  • produkcja zakończona minimum 15 lat temu,
  • minimum 75% oryginalnych części.

W niektórych częściach kraju (na przykład w województwach mazowieckim, śląskim i wielkopolskim) obowiązuje minimalny wiek 30 lat.

Nawet jeśli motocykl nie spełnia wszystkich kryteriów określonych dla zabytku, może otrzymać żółtą tablicę. Warunek? Motocykl taki musi:

  • dokumentować ważny etap rozwoju techniki,
  • być związany z osiągnięciami sportowymi,
  • mieć historię związaną z osobami o wysokiej randze w społeczeństwie,
  • być powiązany z istotnymi dla państwa wydarzeniami historycznymi,
  • posiadać oryginalne wykonanie,
  • być odrestaurowany zgodnie z technologią z okresu jego produkcji.

REKLAMA

Plusy posiadania motocykla na żółtych tablicach

Motocykl zarejestrowany jako zabytek nie musi jeździć co roku na obowiązkowe badanie techniczne. Jego właściciel może także skorzystać z przywileju wykupienia czasowego ubezpieczenia OC – to przydatne, kiedy sprzętem takim wyjeżdża się tylko raz w roku. Zabytkowy motocykl sprowadzony z zagranicy nie podlega także obowiązkowi dostosowania do wymagań technicznych obowiązujących w Polsce.

Jest także pewien minus posiadania żółtej tablicy rejestracyjnej. Ponieważ motocykl figuruje w rejestrze zabytków, wszelkie zmiany konstrukcyjne, a także sprzedaż za granicę wymagają zgody konserwatora zabytków.

Jak zarejestrować motocykl na żółte tablice rejestracyjne?

Rejestracja motocykla jako zabytku nie jest bardzo skomplikowana, ale wymaga przejścia czasochłonnej procedury. Warto skorzystać z pomocy doświadczonego rzeczoznawcy.

Proces zaczynamy od wypełnienia karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, tak zwanej białej karty. Tutaj nieoceniona może okazać się pomoc rzeczoznawcy – bez fachowego oka łatwo popełnić błąd, którego skutkiem może być późniejsza odmowa rejestracji.

Następnie wypełniamy wniosek o wpisanie auta do wojewódzkiej kartoteki ewidencji zabytków techniki i wraz trzema egzemplarzami białej karty składamy w siedzibie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dokumentacja trafia do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, gdzie weryfikuje ją konserwator zabytków. Jeśli wszystko pójdzie gładko, włącza ją do wojewódzkiej ewidencji zabytków, co potwierdzane jest odpowiednią decyzją.

Decyzja jest podstawą do wykonania badania technicznego auta zabytkowego w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Jeśli motocykl jest sprawny technicznie, otrzymuje dopuszczenie do ruchu. To jedyne badanie techniczne, które trzeba wykonać dla zabytku. Ostatnim krokiem w procesie rejestracji jest wizyta w wydziale komunikacji. Trzeba przygotować następujące dokumenty:

  • dowód własności pojazdu,
  • dowód rejestracyjny lub oświadczenie o jego braku,
  • dowód tożsamości właściciela pojazdu,
  • decyzję konserwatora o wpisaniu pojazdu do rejestru zabytków,
  • zaświadczenie z badania technicznego pojazdu z wynikiem pozytywnym,
  • tablicę rejestracyjną – dotyczy motocykli zarejestrowanych w Polsce.

W przypadku motocykli zarejestrowanych wcześniej za granicą potrzebne będzie dodatkowo tłumaczenie dowodu rejestracyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Ile kosztuje zarejestrowanie motocykl na żółte tablice?

Koszt zarejestrowania zależy w dużej mierze od tego, czy korzystamy z usług rzeczoznawcy. Honorarium za przygotowanie białej karty wraz ze zdjęciami waha się od 500 do 1000 złotych. Kolejnym wydatkiem jest badanie techniczne – właściciel motocykla zapłaci 183 zł. Tablica to wydatek 50 zł, zaś koszt rejestracji jednośladu 131,50. W najlepszym razie całkowity koszt rejestracji motocykla na żółte tablice zamknie się w 864,50 zł, w najgorszym wyniesie 1364,50 zł.

Przeczytaj także: motocykle z okresu PRL - komuno wróć!

Zobacz również:
Kupię ten motocykl za pełną sumę, zwiększone o koszty do transportu – kiedy masz nadzieję na sprzedaż motocykla, nie zastanowi cię nawet łamana polszczyzna. Nigeryjski przekręt z OLX wraca i uderza w sprzedających motocykle.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA