REKLAMA

Dlaczego regularna wymiana oleju w silniku jest koniecznością?

Wymiana oleju silnikowego rodzi mnóstwo pytań i wątpliwości. Dlaczego wymiana oleju w silniku jest taka ważna? Jaki olej wybrać? Jakie są jego oznaczenia? Czy wymiana oleju jest trudna? 

Wymiana oleju silnikowego w motocyklu

Jaki wpływ na silnik ma zużyty olej?

Zużyty olej silnikowy zawiera zanieczyszczenia i produkty spalania zmywane ze ścianek oraz kwasy, które tworzą tlenki azotu i tlenki siarki ze spalin. Do wnętrza silnika może dostawać się również woda w postaci pary wodnej. Jeśli olej osiągnął lub jest blisko przebiegu kwalifikującego go do wymiany, to nie warto zostawiać go w silniku (np. na zimę). Wraz z olejem zawsze wymieniamy filtr oleju. Koszt jest niewiele wyższy, a efekt dużo lepszy. 

Niektórzy producenci olejów zalecają ich wymianę po zakończeniu sezonu (czyli jesienią) bez względu na przebieg. Nowy olej silnikowy ma odczyn zasadowy, który zmienia się wraz z przebiegiem. Jeśli przejechałeś mniej niż połowę dystansu, przy którym producent zaleca wymianę oleju to ewentualnie mógłby zostać na zimę. Jeśli więc nie wymieniasz oleju jesienią, to koniecznie zrób to na wiosnę.

Jeśli motocykla używasz przez cały rok (np. dojazdy do pracy na krótkich odcinkach zimą) to pamiętaj, że w niskich temperaturach układ zasilania (wtrysk lub gaźnik) wzbogaca mieszankę paliwowo-powietrzną, a benzyna zwykle nie odparuje całkowicie z powodu zbyt niskiej temperatury nierozgrzanego silnika.

Ten nadmiar benzyny dostaje się do oleju, a jeśli olej nie osiąga odpowiedniej temperatury pracy, to paliwo go rozrzedza. Efekt? Spadek lepkości i gorsze własności smarne. Taki olej także powinien być wymieniony, nawet, jeśli przebieg od poprzedniej wymiany jeszcze nie wskazuje na taką konieczność.

Regularna wymiana oleju jest bardzo ważna, nawet jeśli roczne przebiegi motocykla są niewielkie, a w szczególności jeśli jeździsz na krótkich dystansach. Taki sposób eksploatacji degraduje olej, więc brak regularnych wymian może spowodować szybsze zużycie silnika.

Niezależnie od jakości oleju i konstrukcji silnika do układu smarowania dostają się niewielkie ilości paliwa oraz skraplająca się para wodna. Na krótkich dystansach nie mają one szans na odparowanie, tak jak ma to miejsce podczas dłuższych przelotów gdy silnik osiąga właściwą temperaturę pracy.

W ofercie Fuchs Silkolene na bank znajdziesz olej silnikowy do swojego motocykla - sprawdź serię "Jak dbać o motocykl?". Nie zapomnij o płynie chłodzącym, ani o oleju przekładniowym!

Co się stanie gdy nie wymienię oleju w silniku?

Koszt oleju i filtra silnikowego stanowi niewielką część wydatków ponoszonych na motocykl, więc nie warto na nim oszczędzać. A ewentualne oszczędności na oleju są tylko pozorne.
Wybierając odpowiedni olej możemy sporo zaoszczędzić. Olej o niskiej jakości lub zużyty, nie spełni swojej roli i może być powodem wielu problemów:

  • Tworzenie osadów - możliwa przyczyna: zużyte dodatki lub zanieczyszczony olej. Możliwe konsekwencje: samozapłon, spadek mocy, dymienie.
  • Zużycie ścierne - Możliwa przyczyna: cząstki ścierne w oleju silnikowym, zużycie dodatków uszlachetniających, zanieczyszczenie oleju, zbyt niski poziom oleju. Możliwe konsekwencje: defekt podzespołu silnika lub awaria silnika.
  • Wzrost lepkości oleju - możliwa przyczyna: zużycie dodatków uszlachetniających, utlenienie i zanieczyszczenia oleju. Możliwe konsekwencje: zła cyrkulacja oleju, zużycie kluczowych elementów silnika, awaria mechaniczna.
  • Degradacja termiczna oleju - możliwa przyczyna: zużycie dodatków uszlachetniających, utlenienie oleju, przegrzewanie silnika. Możliwe konsekwencje: wzrost gęstości oleju, niedobór oleju, problem z uruchomieniem zimnego silnika, awaria silnika.
  • Problem z cyrkulacją oleju - możliwa przyczyna: usterka pompy oleju, zatkane kanaliki olejowe, zbyt niski poziom oleju. Możliwe konsekwencje: niskie ciśnienie oleju, zużycie kluczowych elementów silnika, problem mechaniczny.

Wyżej wymienionym problemom można łatwo zapobiec - wystarczy stosować olej silnikowy wysokiej jakości oraz regularnie go wymieniać (zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu).

Olej silnikowy wysokiej jakości zawiera wszystkie dodatki uszlachetniające potrzebne do zabezpieczenia silnika, nie ma więc potrzeby kupowania innych dodatków chemicznych do oleju lub płynów do płukania.

Nie ma potrzeby częstszych wymian niż zaleca producent pojazdu. Jedynym wyjątkiem jest użytkowanie w trudnych warunkach - wtedy należy częściej wymieniać olej.

Jeśli jeździsz turystycznie, na długich dystansach, to silnik i olej lepiej pracują, więc przy wysokiej jakości oleju, niewielkie przekroczenie przebiegu do wymiany oleju nie stanowi problemu.

Jak dobrać olej silnikowy?

Olej silnikowy dobierz według wymagań z instrukcji obsługi. Pamiętaj, że najczęściej są to wymagania minimalne i zwykle nie ma przeszkód, by zastosować lepszy produkt. Jednak weź także pod uwagę dotychczasowy sposób eksploatacji. Wśród szerokiej oferty rynkowej warto zwrócić uwagę na oleje silnikowe Silkolene z nowej serii XP (eXtreme Performance). Jak najprościej dobrać olej? Skorzystaj z internetowej wyszukiwarki www.silkolene.com/product-selector

Zobacz również jak samodzielnie wymienić olej silnikowy - poradnik krok po kroku.

Oznaczenia oleju - o co chodzi?

Oleje są klasyfikowane według swojej jakości i lepkości, o czym informują specjalne oznaczenia i symbole.

API: American Petroleum Institute

Jest to klasyfikacja jakościowa oleju. Pierwsza litera, czyli S (jak spark), oznacza olej do silników z zapłonem iskrowym. Druga litera określa klasę jakości (im dalsza litera alfabetu, tym wyższa klasa oleju). 

JASO: Japan Automobile Standards Organization

Klasyfikacja opracowana przez japońskich producentów motocykli jest obecnie najważniejsza dla olejów do motocyklowych silników czterosuwowych. MA to oleje dla silników z mokrym sprzęgłem, a MB – dla silników, w których nie ma mokrego sprzęgła lub pracuje ono w innym oleju.

Norma MA została w 2011 r. podzielona na MA-1 i MA-2. Przy określaniu, do której z kategorii należy olej, mierzy się dwa momenty obrotowe: przenoszony przez sprzęgło w warunkach poślizgu (cechuje pracę sprzęgła przy ruszaniu) i przenoszony przy braku poślizgu (zesprzęglone sprzęgło) oraz mierzy się czas przejścia sprzęgła od pracy w poślizgu do pracy bez niego (ważne przy ruszaniu). Zgodność z MA-2 potwierdza także, że olej może być zastosowany w silniku z katalizatorem. O zgodności z klasą MA-2 zapewnia nas umieszczony na etykiecie oleju numer certyfikatu JASO.

Lepkość

Jest miarą tarcia wewnętrznego cieczy, które przeciwstawia się przesuwaniu warstw oleju względem siebie. Organizacja SAE klasyfikuje oleje, sprawdzając ich właściwości.
Dla klas zimowych wykonuje się następujące pomiary:

  1. temperatura, przy której olej umożliwia uruchomienie silnika zimą;
  2. temperatura pompowalności oleju

Z kolei dla klas letnich:

  1. lepkość kinematyczna (w temp. 100°C)
  2. lepkość dynamiczna (w temp. 150°C).

Obecnie obowiązuje 6 klas zimowych – liczby 0, 5, 10, 15 i 20 oraz 25 oznaczonych literą W (winter) i 6 klas letnich – liczby 16, 20, 30, 40, 50 i 60.

Współczesne oleje motocyklowe można eksploatować przez cały rok. Mówi o tym podwójne oznaczenie, np. 5W-40. Zakres temperatur stosowania olejów silnikowych jest bardzo szeroki, np. olej 5W-40 zapewnia dobre smarowanie oraz łatwy rozruch zarówno w niskich temperaturach (SAE 5W), jak i w wysokich (SAE 40).

W książce serwisowej producent często podaje wymagane klasy lepkości oleju dla warunków klimatycznych, w których motocykl jest eksploatowany. Warto przestrzegać tych zaleceń. O stabilności lepkości oleju silnikowego informuje wskaźnik lepkości. Im jest on większy, tym mniejsza jest zmiana lepkości oleju przy zmianie temperatury.

Zobacz również serię "Jak dbać o motocykl?" - a konkretnie część 2: jak dbać o zestaw napędowy?