Sportowy Triumph Speed Triple RR
Do niedawna Triumph uparcie twierdził, że nie zamierza budować sportowego motocykla na drogi, podobnie jak KTM i jak się okazuje ani jedna, ani druga firma do końca nie dotrzymała słowa. KTM na razie pokazała RC 390 i limitowaną wersję RC8 C, a Triumph ugiął się pod presją fanów, a może po prostu wykorzystał idealną, niemal gotową platformę nowego Speed Triple'a i właśnie dziś zaprezentował nowego Speed Triple RR. Nie jest to jednak całkowicie sportowa maszyna klasy superbike, a raczej sportowy motocykl z lekką nutką stylu retro - klasyczną owiewką, okrągłym reflektorem i smacznymi dodatkami, ale zdolna do dokopania niejednemu superbike'owi. Zadba o to przede wszystkim nowy silnik pochodzący ze Speed Triple'a, czyli trzycylindrowiec o pojemności 1200 cm3 rozwijający moc 180 KM (przy 10 750 obr/min) i 125 Nm (przy 9000 obr/min). Oczywiście silnik to nie wszystko i równie ważne są tu zawieszenia i hamulce - w tym przypadku pakiet z najwyższej półki - półaktywny Ohlins Smart EC 2.0 oraz układ hamulcowy Brembo z zaciskami Stylema i pompą MCS.
Jak na motocykl sportowy przystało nie obyło się bez lekkiej zmiany geometrii oraz położenia podnóżków kanapy i kierownicy. Speed Triple RR oferuje prawdziwie sportową geometrię i aktywną pozycję za kierownicą typu clip-on - siedzenie umieszczono aż na 830 mm! Zoptymalizowany został też rozkład masy i środek ciężkości, zaoszczędzono też kilka kilogramów dzięki elementom z włókna węglowego.
Hi-tech na pokładzie
Trzycylindrowy silnik o pojemności 1200 cm3 pochodzący ze Speed Triple'a, rozwija moc 180 KM (przy 10 750 obr/min) i 125 Nm (przy 9000 obr/min).
Jasne jest to że nowoczesna maszyna sportowa, zwłaszcza o tak dużych osiągach nie obędzie się bez systemów elektronicznych ułatwiających jazdę i poprawiających bezpieczeństwo. Oprócz wspomnianych elektronicznie regulowanych, półaktywnych zawieszeń Ohlinsa Smart EC 2.0 na pokładzie Speed Triple'a RR jest pełny pakiet systemów wspomagających. Optimised Cornering ABS (ABS na zakręty) i Optimised Cornering Traction Control (zaawansowana kontrola trakcji) współpracują z sześcioosiowym modułem bezwładnościowym IMU mierzącym poziom złożenia i wszystkie wychyły motocykla, tak by dopracować siłę działania systemów. Jak zeznaje producent oba systemy można deaktywować! Pracą silnika zarządza aż pięć trybów jazdy - Rain, Road, Sport, Track i Rider, przy czym ten ostatni możesz dowolnie konfigurować. Przy zmianie biegów ma pomagać dwukierunkowy quickshifter (działający w górę oraz przy redukcji), a o to by przednie koło nie strzelało zbyt często w górę zadba kolejny system redukujący podnoszenie się przedniego koła (wheelie control). Wszystko sterowane i ustawiane jest za pomocą 5-calowego, kolorowego ekranu TFT z systemem łączności My Triumph Connectivity. Na dokładkę mamy tempomat, podświetlane przełączniki i system bezkluczykowy oraz oczywiście, jak na nowoczesny motocykl przystało oświetlenie w systemie FullLED.
Jeśli to za mało to wciąż możesz wybrać dodatki z grubej oferty oryginalnych akcesoriów.

Od redakcji
Dla nas ten motocykl jest po prostu piękny, i nie możemy doczekać się kiedy będziemy wreszcie mieć możliwość przejechać się nim. Choć kochamy najprawdziwsze superbike'i z krwi i kości maszyny tego typu powoli kradną nasze serce. Podobnie sprawa ma się z MV agustą Turismo Veloce, która jest po prostu przepiękna, a przy tym nowoczesna i piekielnie szybka. To ciekawa alternatywa dla wypakowanych po brzegi elektroniką futurystycznych maszyn wyścigowych.

Speed Triple RR Dane techniczne
Poniżej znajdziecie tabelę z pełnymi dostępnymi danymi technicznymi. Ceny nie są jeszcze znane, więc pod tym względem należy uzbroić się w cierpliwość. Jak tylko się dowiemy, damy wam znać.

SILNIK & NAPĘD | |
Rodzaj | Chłodzony cieczą, 12-zaworowy, DOHC, z 3 cylindrami w układzie rzędowym |
Pojemność | 1160 cm³ |
Średnica | 90,0 mm |
Suw | 60,8 mm |
Stopień sprężenia | 13.2:1 |
Maksymalna Moc | 180 KM (132,4 kW) przy 10 750 obr./min |
Maksymalny Moment Obrotowy | 125 Nm przy 9000 obr./min |
Układ Zasilania | Elektroniczny sekwencyjny wielopunktowy wtrysk paliwa |
z elektroniczną kontrolą przepustnicy | |
Układ Wydechowy | Stal nierdzewna, system głowicowy 3-1, główny tłumik podwieszany i drugi montowany z boku |
Układ Napędowy | Łańcuch X-ring chain |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe typu „slip & assist” |
Skrzynia biegów | 6-stopniowa |
PODWOZIE | |
Rama | Aluminiowa rama typu Twin-Spar, przymocowana śrubami do tylnej aluminiowej ramy pomocniczej |
Wahacz | Jednostronny ze stopu aluminium |
Przednie Koło | Odlewane z aluminium, 17 x 3,5 cala |
Tylne Koło | Odlewane z aluminium, 17 x 6,0 cala |
Przednia Opona | 120/70 ZR 17 (58W) |
Tylna Opona | 190/55 ZR 17 (75W) |
Przednie Zawieszenie | W pełni regulowany 43 mm widelec USD Öhlins o 120 mm skoku. Elektroniczny system tłumienia odbicia i kompresji Öhlins S-EC 2.0 OBTi |
Tylne Zawieszenie | Öhlins RSU monoshock, skok koła 120 mm. Elektroniczny system tłumienia odbicia i kompresji Öhlins S-EC 2.0 OBTi |
Przedni Hamulec | Podwójne, 320 mm pływające tarcze hamulcowe. Zaciski monoblock Brembo Stylema, OC-ABS, promieniowe pompy hamulcowe z oddzielnymi zbiornikami oraz systemem regulacji |
Tylny Hamulec | Pojedyncza 220 mm tarcza hamulcowa, podwójne zaciski hamulcowe Brembo, OC-ABS. Z tylną pompą hamulcową |
z oddzielnym zbiorniczkiem | |
Wyświetlacz | W pełni kolorowy 5" ekran TFT |
WYMIARY & MASA | |
Długość | 2085 mm |
Szerokość (Kierownica) | 758 mm |
Wysokość bez lusterek | 1120 mm |
Wysokość siedzenia | 830 mm |
Rozstaw osi | 1439 mm |
Kąt pochylenia główki | 23,9º |
Wyprzedzenie | 104,7 mm |
Masa z płynami | 199 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 15,5 litrów |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Zużycie paliwa | 6,3 litra/100 km |
Emisja CO2 | 144 g/km |
Standard | EURO 5 |
Emisje CO2 i zużycie paliwa zmierzono zgodnie z rozporządzeniem 168/2013/EC. Wartości parametrów dotyczących zużycia paliwa pochodzą ze specyficznych warunków testowych i przedstawiono je wyłącznie w celach porównawczych. Mogą one nie odzwierciedlać rzeczywistych wartości uzyskiwanych podczas jazdy. | |
SERWIS | |
Interwał między przeglądami | 16 000 km/12 miesięcy |