2335 m - najdłuższy tunel w Polsce otwarty. To prawdziwy tor testowy dla wydechów!

Dziś o 12 otwarty został najdłuższy tunel w Polsce, będący częścią Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). Warszawskim motocyklistom zazdrościmy możliwości testowania swoich wydechów!

Tunel POW GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko, Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL)

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto wjeżdżając do tunelu, nie odkręcał rolgazu, by delektować się brzmieniem wydechu. Dla motocyklisty to odruch, tak jak dla dziecka stąpanie po białych liniach lub wskakiwanie do kałuż. Dlatego ci, którzy mieszkają w pobliżu tuneli, niemal zawsze tak układają trasy przejażdżek, by choć raz móc poczuć ekscytację rykiem wydechów swoich motocykli.

Warszawski tunel POW to ciekawy obiekt – budowano go przy wykorzystaniu technologii innej niż zwykle stosowana w takich przypadkach. Zamiast drążenia wykorzystano metodę odkrywkową – najpierw wykonano ściany szczelinowe, na których zamontowano strop. Spod powstałej w ten sposób konstrukcji wybierano następnie grunt, a na końcu zasypywano powstałą konstrukcję. Metoda taka była możliwa, ponieważ w ciągu ulicy Płaskowickiej na Ursynowie, pod którą znajduje się tunel, przewidziano niegdyś w planach szeroką arterię komunikacyjną, dzięki czemu nie było tam budynków. Podobną metodą wykonywano wszystkie stacje centralnego odcinka II linii metra.

Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy ma długość 2335 m, co czyni go najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Dla porównania najdłuższy istniejący do tej pory tunel w naszym kraju – pod Martwą Wisłą w Gdańsku – ma długość 1777,5 m. Spośród tuneli w budowie także żaden nie pobije rekordu warszawskiego obiektu. Najdłuższy z planowanych – zlokalizowany w ciągu S3 w okolicach Starych Bogaczowic – będzie miał 2300 m.

Tunel POWGDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Fot. GDDKiA/Krzysztof Nalewajko, Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL)

Tunel POW składa się z trzech naw: wschodniej, którą pojedziemy w stronę Siedlec, zachodniej, prowadzącej w stronę Łodzi oraz środkowej, która pełni funkcję techniczną i wentylacyjną. Nawy wschodnia i zachodnia będą miały po trzy pasy ruchu i pasy awaryjne. Dzisiejszy termin oddania tunelu do użytku jest już piątym. Obiekt powinien być gotowy w sierpniu 2020, ale ze względu na opóźnienia GDDKiA wyznaczała kolejne terminy – najpierw marzec 2021, potem sierpień, wrzesień i wreszcie grudzień 2021.

Ostatnie opóźnienie wyniknęło z awarii jednego z wentylatorów, którą można było usunąć tylko w Portugalii. Wcześniej trzeba było między innymi wymienić część nawierzchni, ponieważ nie spełniała ona wymogów mrozoodporności. Tunel POW to ostatni fragment odcinka S2 biegnącego przez stolicę. Podróżni jadący z zachodu na wschód, tuż za tunelem wjadą na nowo wybudowany Most Południowy.

Niestety w tunelu POW nie poszalejesz - maksymalna prędkość na tym odcinku jest ograniczona do 80 km/h. Funkcjonuje tam też odcinkowy pomiar prędkości, ale to informacja istotna raczej dla kierowców samochodów. 

Przeczytaj także: nowy odcinek Via Carpatia oddany do użytku.

Zobacz również:
REKLAMA