Gdzie i jak zgłosić zakup pojazdu? Przez internet, w jakim urzędzie?

Ministerstwo Infrastruktury doprecyzowało przepis mówiący o 30-dniowym terminie zgłoszenia nabycia pojazdu. Zapis ten jest często mylnie interpretowany jako obowiązek rejestracji pojazdu w ciągu miesiąca od zakupu.

Tablica rejestracyjna Shutterstock
  • Zakup pojazdu trzeba zgłosić w ciągu 30 dni, inaczej trzeba liczyć się z wysoką karą.
  • Najprościej zgłosić przez internet, ale trzeba mieć profil zaufany.
  • Ministerstwo doprecyzowało przepisy, bo wiele osób miało wątpliwości do którego urzędu należy zgłaszać zakup. 

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy kupujesz pojazd, masz obowiązek zgłosić ten fakt w ciągu 30 dni. Wielu kupujących nie zdaje sobie sprawy, że zgłoszenie nie oznacza konieczności rejestracji – chodzi wyłącznie o fakt poinformowania urzędu o dokonanej transakcji. W istniejących przepisach była pewna luka, która powodowała, że część osób spotykała się z odmową przyjęcia zgłoszenia.

Nigdzie nie zostało bowiem doprecyzowane miejsce, w którym należy zgłosić fakt nabycia pojazdu. Jest mowa o obowiązku zgłoszenia faktu do starostwa, jednak brakuje informacji o które konkretnie starostwo chodzi – czy to właściwe dla miejsca zamieszkania nabywcy, czy sprzedającego. Sprawą postanowił zająć się Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, który skierował do Ministerstwa Infrastruktury zapytanie w tej sprawie.

Z odpowiedzi udzielonej przez resort wynika, że wobec braku odpowiedniego zapisu w Prawie o ruchu drogowym, zastosowanie mają przepisy ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z nimi właściwość miejscową organu administracji publicznej ustala się według miejsca zamieszkania strony postępowania. Innymi słowy – zgłoszenie nabycia pojazdu kierujesz do starostwa właściwego dla twojego miejsca zamieszkania.

Przeczytaj także: rejestracja używanego motocykla krok po kroku

REKLAMA

Zgłoszenie nabycia pojazdu przez internet

Najprostszą formą zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu jest forma online. Tutaj potrzebny jest jednak Profil Zaufany. Po zalogowaniu do niego (lub do aplikacji bankowej, połączonej z Profilem Zaufanym) trzeba wybrać opcję Usługi dla Obywatela, a następnie Kierowcy i Pojazdy – rejestracja pojazdu.

Potrzebne będą następujące informacje:

  • dane zakupionego pojazdu: marka, typ (jeśli jest), model,
  • numer identyfikacyjny (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia, ramy),
  • dotychczasowy numer rejestracyjny,
  • dane poprzedniego właściciela,
  • skan lub zdjęcie dokumentu potwierdzającego prawo własności pojazdu – umowę kupna-sprzedaży, umowę darowizny pojazdu, fakturę.

Wszystkie dokumenty muszą być przygotowane w formie plików w formacie jpg lub pdf. Najprościej zrobić im dokładne i wyraźne zdjęcia telefonem.

Zgłoszenie kupna motocykla lub samochodu przez internet jest bezpłatne. Wszelkie koszty poniesiesz dopiero podczas rejestracji. Niedopełnienie obowiązku zgłoszenia nabycia pojazdu w ciągu 30 dni zagrożone jest karą do 1000 zł.

Zobacz również:
Decyzją sądu skutery Peugeot Metropolis muszą zostać wycofane z rynków Francji i Włoch. Indyjski producent, do którego należy francuska marka, naruszył prawa patentowe Piaggio.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA