75. Bol d’Or 2011

SERT (Suzuki Endurance Racing Team) wygrał pierwszą rundę Mistrzostw Świata Endurance w długodystansowych wyścigach drogowych, dwudziestoczterogodzinny wyścig Bol d’Or rozegrany na torze Magny-Cours we Francji. Była to jubileuszowa, siedemdziesiąta piąta edycja tego klasyku.
Zespół SERT, który swoją bazę ma niedaleko legendarnego toru Le Mans, tworzą w sezonie 2011: Vincent Philippe, Freddy Foray i Anthony Delhalle.


Broniący tytułu zawodnicy na motocyklu Suzuki GSX-R 1000 w czasie dwudziestu czterech godzin (od trzeciej po południu w sobotę do trzeciej w niedzielę) przejechali osiemset czternaście okrążeń toru, czym niemal wyrównali swój własny rekord z sezonu 2009, kiedy to udało im się pokonać aż osiemset piętnaście okrążeń.
Przewaga na mecie nad drugim zespołem SRS Kawasaki była druzgocąca i wyniosła sześć okrążeń! Ostatnie miejsce na podium przypadło zespołowi Motorrad France 99 BMW, który w ciągu doby pokonał zaledwie osiemset trzy okrążenia toru Magny-Cours.
W pierwszym wyścigu Mistrzostw Świata kategorii Endurance w sezonie 2011 na podium znalazły się trzy różne marki: Suzuki, Kawasaki i BMW, jak i trzej różni dostawcy opon: Dunlop, Pirelli i Michelin. Za czołową trójką ulokowały się dwa zespoły Hondy: fabryczny Honda TT Legends i prywatny Paris dealer National Motos.
Warto przypomnieć, że jest to czwarty z rzędu tryumf dla zespołu Suzuki w klasyku 24H Bol d’Or, a dla Vincenta Philippe siódmy osobisty, co jest wyrównaniem rekordu wśród zawodników. Oczywiście zespół SERT zostaje liderem klasyfikacji generalnej Mistrzostw World Endurance.
Następna runda mistrzostw 2011 Qtel FIM Endurance World Championship odbędzie się na torze Albacete w Hiszpanii, gdzie 21 maja rozegrany zostanie wyścig ośmiogodzinny.
O ENDURANCE:
Endurance to rozgrywane na zamkniętych torach, długodystansowe wyścigi motocyklowe. Pierwsze taki puchar rozegrano w latach sześćdziesiątych pod nazwą FIM Endurance Cup. W roku 1976 EC zmienił się w European Championship, a potem w 1980 w World Endurance Championships (Mistrzostrwa Świata Endurance) i pod tą nazwą seria ta funkcjonuje do dziś. Dzięki swojemu unikalnemu formatowi kilka wyścigów z kalendarza tej kategorii stało się wręcz legendarnymi np.: 24 Hours of Le Mans, 24 Hours of Liège (tor Spa-Francorchamps), 8 Hours Of Suzuka i Bol d'Or 24 Hours (rozgrywane na torach Paul Ricard i Magny-Cours).
Obecnie zespoły w poszczególnych rundach ścigają się od sześciu do dwudziestu czterech godzin w klasach EWC i Superstock.
Pierwszy tytuł mistrzowski dla Suzuki w tej kategorii wywalczyli Richard Hubin i Hervé Moineau w 1983 roku. Obecnie można powiedzieć, że fabryka Suzuki zdominowała te serię - zawodnicy ścigający się na motocyklach tej marki sięgali po tytuły mistrzowskie aż czterokrotnie w latach 2005-2010. W sezonie 2010 dokonał tego zespół  Suzuki Endurance Racing Team (SERT) na motocyklu Suzuki GSX-R 1000.

Wyniki pierwszej rundy Mistrzostw Świata Endurance – Bol d’Or 24H 2011:

1. SERT - Vincent Philippe, Freddy Foray, Anthony Delhalle (Suzuki GSX-R1000) 814
2. Team SRS Kawasaki - Julien Da Costa, Gregor Leblan, Olivier Four (Kawasaki) 808
3. BMW Motorrad France - Sebastien Gimbert, Damian Cudlin, Erwan Nigon (BMW) 803
4. Bolliger Team Switzerland - Horst Saiger, Roman Stamm, Jerome Tangre (Kawasaki) 802
5. Honda TT Legends - Steve Plater, John McGuiness, Keith Amor (Honda) 796
6. National Motors - Eme Jonchiere, Luc De Carolis, Etienne Masson (Honda) 794
7. YMES Folch Endurance - Bisch Ribalta, F Vallcaneras, Jose M Luis Rita (Yamaha) 789
8. Yamaha France GMT 94 - David Checa, Kenny Foray, Matthieu Largrive (Yamaha) 785
9. Metiss JLC Moto - Christoph Michel, Marc Fissette, Emman Cheron (Metiss) 781
10. Motors Events Bo - Mathieu Gines, Vincent Bocquet, Emilien Humeau (Suzuki) 779
Zobacz również:
REKLAMA