REKLAMA

AKTUALIZACJA: Duża akcja serwisowa klocków hamulcowych Brembo OEM

Szykuje się duża akcja serwisowa dotycząca motocykli wyposażonych w klocki hamulcowe Brembo. Na pierwszy ogień idą Ducati 1299 Panigale Superleggera i kilka modeli Triumpha.

| Data aktualizacji: 2020-05-15
Brembo Kilometro Rosso Brembo Kilometro Rosso

Aktualizacja: Wada klocków OEM i akcja serwisowa producentów

Tak jak pisaliśmy postanowiliśmy skonsultować sprawę bezpośrednio z przedstawicielem Brembo. Z podanych przez niego informacji wynika że, wadliwe klocki pochodzą z fabryki Tungaloy Corporation w Indiach i trafiają na pierwszy montaż, tzw. OEM do kilku producentów motocykli na świecie. To producenci decydują które klocki mają być zamontowane w układach hamulcowych i ostatecznie to właśnie oni będą przeprowadzać akcje serwisowe na swoje motocykle.

To znaczy że to producenci będą wymieniać klocki w ramach tej akcji. Póki co akcję w USA ogłosił Triumph, Ducati i Grupa Piaggio na kilka modeli Aprilii, które możecie znaleźć poniżej. Spodziewamy się, że kolejne marki i modele dołączą do tej akcji (zwykle w Europie dzieje się to z pewnym opóźnieniem). Jak zwykle w takich sytuacjach to producenci i dystrybutorzy motocykli będą kontaktować się z właścicielami aby wezwać ich na akcję serwisową, gdyż to ich odpowiedzialność (klocki zakładane są na pierwszy montaż). wkrótce powinniśmy też otrzymać oficjalne oświadczenie przedstawiciela Brembo.

Problem został ujawniony po szczegółowej analizie mieszanki przeprowadzonej przez Brembo na wadliwych klockach. Wyniki wskazały na to że dobrana w fabryce Tungaloy mieszanka nie spełnia założeń i wytycznych Brembo, i może sprawić problemy, o czym zostali poinformowani wszyscy producenci korzystający z tych produktów OEM, tak aby jak najszybciej zaradzić problemowi.

Poniżej znajdziecie listę modeli, które objęte są akcjami serwisowymi w USA i w Europie

2018-2020 Triumph Speed ​​Triple S
2018-2020 Triumph Street Triple RS
2020 Triumph Tiger 1200 Alpine Edition
2020 Triumph Tiger 1200 Desert Edition
2018-2020 Triumph Tiger 1200 XCA
2018-2020 Triumph Tiger 1200 XCx
2018-2019 Triumph Tiger 1200 XR
2018-2019 Triumph Tiger 1200 XRT
2018-2019 Triumph Tiger 1200 XRx
2018-2019 Triumph Tiger 1200 XRx LRH
2017-2020 Aprilia Tuono V4 1100 RR and RF
2017-2020 Aprilia RSV4 1000 RF
2017-2020 Aprilia RSV4 1000 RR
2017 Ducati 1299 Panigale Superleggera (póki co tylko USA)

Poniżej poprzednia informacja, wraz z przyczynami które mogą spowodować awarię klocków hamulcowych

Na stronie Brembo póki co brak oficjalnego oświadczenia odnośnie wady fabrycznej klocków hamulcowych, ale z różnych stron świata docierają do nas informacje o akcjach serwisowych motocykli wyposażonych właśnie w klocki tego producenta. Jako pierwsze akcję serwisową na motocykle 1299 Panigale Superleggera z wadą fabrycznie montowanych klocków hamulcowych ogłosiło Ducati, ale szybko w ich ślady poszedł amerykański oddział Triumpha. Problem dotyczy większej ilości motocykli brytyjskiego producenta (w USA mówi się przynajmniej o liczbie 3600 sztuk), bowiem większa ilość modeli była wyposażona fabrycznie w klocki hamulcowe Brembo. Przypuszczalnie do akcji dołączą kolejne modele Ducati, a także kolejne motocykle innych producentów wyposażonych w układy hamulcowe Brembo. Włoska marka jest bowiem dostawcą fabrycznych podzespołów do wielu motocykli na rynku.

Brembo – wada klocków

Na czym polega problem z klockami Brembo? Według naszych informacji istnieje pewne ryzyko, że okładzina klocka może odłączyć się od płytki, przez co motocykl może całkowicie utracić zdolność hamowania. Czy ryzyko jest duże? Tego nie wiadomo, ale pewne określone warunki (sól i sprzyjający korozji klimat) mogą spowodować właśnie taki efekt końcowy. Problem dotyczy głównie klocków z mieszanką BRM10B  - prawdopodobnie chodzi o seryjnie montowane klocki typu sintered na mosiężnej płytce.

Brembo podało nawet pewne przyczyny, które mogły doprowadzić do takiej sytuacji:

- za duża zawartość niklu w spieku, która utrudnia proces spiekania i w efekcie sprawia, że spiek jest mniej integralny, bardziej porowaty i gorzej trzyma się płytki mocującej

- duża porowatość spieku, która sprzyja dostawaniu się wilgoci i soli (np. podczas jazdy w zimowych warunkach) i doprowadza do korozji spieku

- mikropęknięcia na mosiężnej powierzchni płytki mocującej, które również sprzyjają dostawaniu się wilgoci, co również może doprowadzić do skorodowania i odpadnięcia powierzchni ciernej klocka (zwłaszcza w agresywnym klimacie).

Czy to poważne?

Problem wydaje się być z założenia prostym do rozwiązania – wystarczy wymienić klocki hamulcowe na nowe i problem znika. To najlepsze rozwiązanie jeśli nie chcesz czekać na oficjalne ogłoszenie akcji serwisowej. W innym wypadku właściciele motocykli wyposażonych w wadliwe klocki hamulcowe muszą czekać na ogłoszenie właściwej akcji serwisowej i rozwiązanie problemu w ramach gwarancji.

Póki co akcja serwisowa ogłoszona została na terenie USA, ale niemal pewne jest że problem dotyczy też europejskich motocykli. Jeśli więc jest właścicielem motocykla z ostatnich dwóch-trzech lat produkcji wyposażonego w klocki Brembo, trzymaj rękę na pulsie, bo możesz spodziewać się wezwania do serwisu.

Czekamy jeszcze na potwierdzenie tej kwestii i komentarz ze strony Brembo.

To nie pierwsza taka sytuacja z klockami Brembo - podobna akcja miała miejsce w 2018 roku i problem również był podobny. Wcześniej jedyna akcja dotycząca układów hamulcowych Brembo dotknęła akcesoryjnej pompy hamulcowej.

Brembo jest jednym z najbardziej renomowanych producentów układów hamulcowych dla wszystkich rodzajów pojazdów, a w branży motocyklowej ta marka uznawana jest za topową, czego potwierdzeniem jest choćby produkcja układów hamulcowych do motocykli wyścigowych, startujących w najwyższych klasach mistrzowskich MotoGP, czy World Superbike.

Zobacz również:
BMW to nie tylko motocykle, to również mnóstwo akcesoriów i ubrań motocyklowych. Ekipa z Bawarii od zawsze duży nacisk kładzie na bezpieczeństwo - wystarczy spojrzeć na kaski motocyklowe.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA