Asystent pasa ruchu z aktywnym wspomaganiem. Honda szykuje gruby pakiet elektroniki

LKAS, czyli system kontrolujący utrzymanie się na pasie ruchu to kolejny system opracowywany przez Hondę. Nie tylko ostrzeże on przed wyjechaniem z toru jazdy, ale także aktywnie zareaguje na to ryzyko, kierując motocykl z powrotem.

Honda jest jednym z najbardziej awangardowych producentów motocykli, przynajmniej jeśli chodzi o projekty, nad którymi pracuje. Pamiętacie jeszcze RideAssist – projekt, w którym motocykl poruszał się samodzielnie, podążając za idącym człowiekiem? A patent dotyczący systemu autopilota w motocyklu? To nie wszystko, co ten producent szykuje dla swoich przyszłych jednośladów.

W poszukiwaniu kolejnych systemów, które można by zaadaptować z samochodu, inżynierowie Hondy wpadli na pomysł zastosowania asystenta pasa ruchu. System nazywa się LKAS i nie jest po prostu układem przeniesionym z samochodu, ale został zaprojektowany zgodnie ze specyfiką działania motocykla. Nie ma zatem mowy o brutalnej reakcji, na przykład nagłej zmianie kierunku jazdy. Inżynierowie wymyślili to tak, by reakcja systemu była jak najbardziej subtelna.

Nonda asystent pasa ruchuHonda

Działanie LKAS opiera się na wykorzystaniu danych pozyskiwanych przez umieszczone z przodu kamerę oraz czujnik radarowy, który stale monitoruje otoczenie, w szczególności znaki drogowe i pojazdy jadące z przodu. Z grubsza więc działanie systemu wygląda na podobne do tego, które funkcjonuje w samochodzie, jednak dostosowanie go do specyfiki motocykla wymagało znacznie więcej pracy.

Od strony mechanicznej LKAS, w dużym uproszczeniu, jest bardziej zaawansowaną wersją aktywnego amortyzatora skrętu. O ile jednak działanie amortyzatora ogranicza się tylko do tłumienia nagłych, niepożądanych reakcji układu kierowniczego, LKAS ma także możliwość ingerencji w ten układ. Jednostka LKAS jest zatem czymś w rodzaju siłownika. Rozwiązanie takie pojawiło się już wcześniej w patentach Hondy w kontekście wspomagania kierownicy w modelu Gold Wing. Co ciekawe, nad podobnym układem pracuje także Yamaha.

Nonda asystent pasa ruchuHonda

Siłownik kierowniczy Hondy wykorzystuje magnetostrykcyjny czujnik momentu obrotowego, który mierzy sygnał wejściowy na kierownicy i rozpoznaje jego źródło, tak by nie wkraczać do akcji w przypadku normalnych warunków drogowych, np. wybojów. W przypadku stwierdzenia niechcianego zamiaru wyjechania poza pas ruchu, LKAS wykorzystuje przeciwskręt by skierować motocykl z powrotem na środek pasa. Urządzenie do działania wykorzystuje dane z czujnika bezwładnościowego IMU, a zatem korekcja toru jazdy odbywa się w sposób bezpieczny dla kierującego, bez ryzyka destabilizacji motocykla.

Nonda asystent pasa ruchuHonda

Elementy systemu LKAS mają obsługiwać także inne funkcje – siłownik będzie także wspomaganiem kierownicy, a radar używany ma być w konfiguracji z adaptacyjnym tempomatem. Z dokumentacji patentowej możemy się także dowiedzieć, że radar posłuży docelowo jako element układu ostrzegającego przed niebezpieczeństwem – na przykład kiedy poprzedzający pojazd nagle się zatrzyma lub gwałtownie zwolni. Komputer sterujący podejmuje wówczas decyzję, czy ominąć przeszkodę, czy wykonać awaryjne hamowanie. Zawsze jednak działania kierowcy traktowane będą przez system priorytetowo i w przypadku podjęcia przez kierującego działania, system zostanie wyłączony lub nieaktywny.

Dla doświadczonych motocyklistów, przyzwyczajonych do konieczności sprawowania pełnej kontroli nad maszyną, system LKAS może wydawać się absurdem, jednak pamiętajmy, że jednoślady wybierane są nie tylko z wewnętrznej pasji, ale często także z pragmatyzmu. Człowiek robi się coraz wygodniejszy i takie automatyczne systemy zarządzania jazdą będą zyskiwać na popularności.

Przeczytaj także: wspomaganie kierownicy w Gold Wingu.

REKLAMA