BMW R 1300 GS będzie miało system aktywnej aerodynamiki

Aktywna aerodynamika – system obecny dziś tylko w Moto Guzzi V100 Mandello, trafi także do nowego BMW R 1300 GS. W niemieckim motocyklu zasada jego działania będzie jednak inna niż we włoskim.

BMW R1300GS BMW

Moto Guzzi V100 Mandello jako pierwszy motocykl otrzymało system, w którym układ szyby i spoilerów aktywnie dostosowuje się do prędkości i związanych z nią oporów powietrza. Na razie trudno powiedzieć jak skuteczne będzie to rozwiązanie, ale wydaje się, że inni producenci także dostrzegają jego potencjał – kolejnym motocyklem, do którego trafi aktywna aerodynamika będzie najprawdopodobniej nowe BMW R 1300 GS.

Szkice patentowe, załączone do złożonej niedawno przez BMW dokumentacji wskazują, że nowe adventure będzie wyposażone w specjalne ruchome deflektory. Zasada ich działania różni się jednak od rozwiązania z V100 Mandello. BMW twierdzi, że deflektory osadzone na sprężynach będą chronić kierowcę przed wiatrem i deszczem przy niskich prędkościach. Wraz z jej wzrostem, ciśnienie będzie stopniowo zamykać deflektory, poprawiając aerodynamikę.

patent aerodynamika bmwBMW Motorrad

W zgłoszeniu patentowym pojawia się jednak jeszcze drugi wariant tego rozwiązania – stałe deflektory z ruchomymi tylnymi częściami, których położenie zmienia się w zależności od prędkości motocykla. Na szkicu patentowym wyraźnie widać zestaw trzech deflektorów biegnących z góry na dół. Nie jest do końca jasne czy producent zastosuje je wszystkie, czy jest to tylko studium możliwości ich użycia.

Niewykluczone także, że aktywne deflektory pojawią się także w innych modelach BMW. Nawet jeśli okaże się, że rozwiązanie to potrzebne jest w motocyklu jak dziura w moście, będzie to przecież kolejny system, za który warto wziąć od klienta pieniądze.

Przeczytaj także: BMW testuje R 1300 GS.

Zobacz również:
REKLAMA