BMW R 18 na kategorię A2. Absurd, ale tylko pozorny

W teorii nie ma problemu, by model R18 przystosować do wymagań kategorii A2. Francuscy dziennikarze twierdzą, że BMW planuje stworzyć taki motocykl, a sam pomysł wcale nie jest tak absurdalny, jak może się wydawać.

BMW R 1200 C, BMW R 18 Fot. Maximilian Balazs
  • BMW R 18 waży 345 kg i kosztuje 99 tys. zł. 
  • Ponieważ jego moc nie przekracza 95 KM, można go legalnie dostosować do wymagań kategorii A2.
  • Francuscy dziennikarze twierdzą, że producent pracuje nad taką wersją. 

REKLAMA

REKLAMA

Przy cenie bazowej wynoszącej niemal 100 tys. zł i masie niemal 350 kg BMW R 18 nie sposób uznać za sprzęt dla niedoświadczonych motocyklistów. A dla takich właśnie pomyślana została kategoria A2 - coś w rodzaju rozbiegówki przed pełnoprawną kategorią A.

Kategoria A2 uprawnia do kierowania:

motocyklem dwukołowym o mocy 35 kW (...) przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla.

Tymczasem wymagania dotyczące pojazdów, którymi poruszać się mogą posiadacze kategorii A2 wyraźnie określają że R 18, po drobnych modyfikacjach może zostać do nich dostosowane. W Europie kategoria ta jest bardzo popularna i to może być powodem, dla którego BMW postanowiło pochylić się nad specjalną wersją swojego cruisera. Tak przynajmniej twierdzą dziennikarze francuskiego portalu Le Repaire des Motards.

Do wymagań kategorii A2 dostosować można każdy motocykl, którego moc nie przekracza 70 kW (95 KM). BMW R 18, z mocą 91 KM spełnia to kryterium, co oznacza, że po ograniczeniu mocy mógłby on mieć moc 48 KM, czyli tyle ile na przykład Benelli Leoncino. Co ciekawe w ten sam sposób swoje motocykle dostosowuje na przykład Harley-Davidson. W Europie na A2 dostępne są modele Street-Bob, Fat-Bob 107, czy Fat Boy 107.

W takim gronie osłabiona wersja R 18 wcale nie wyglądałaby tak absurdalnie. Problemem może być tylko cena, wynosząca minimum 99 tys. zł za podstawową wersję. Z drugiej strony kiedy kierowca zdobędzie w końcu pełną kategorię A, mógłby bez problemu przywrócić motocyklowi pełną moc.

Pozostaje jeszcze kwestia mniejszej wersji R 18 – R12, opartej na silniku stosowanym w R nine T. Możliwość pojawienia się takiego motocykla zapowiedział w rozmowie z dziennikarzem lerepairedesmotards.com Markus Schramm, dyrektor generalny BMW Motorrad.

Schramm określił R 12 jako logiczną kontynuację rozwoju segmentu cruiserów. Może się zatem zdarzyć, że w ofercie BMW pojawi się mniejszy cruiser i to on będzie dostosowany do wymagań A2.

Przeczytaj także: BMW R 18 kontra R 1200 C

Zobacz również:
CF Moto 800 MT ujrzał wreszcie światło dzienne. Motocykl powstał we współpracy z KTM i oparty jest na konstrukcji modelu 790 Adventure. Cena i dostępność w Europie wciąż są zagadką.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA