REKLAMA

BMW S 1000 R - wreszcie nowy model

Nowy BMW S 1000 R, tak jak poprzednik, bazuje na S 1000 RR. Rama, hamulce i półaktywne zawieszenia pochodzą wprost ze sportowego litra.

BMW S 1000 R - nowość 2021 BMW

W zeszłym roku, na targach EICMA w Mediolanie zadebiutował całkowicie nowy BMW S 1000 RR o mocy 204 KM, więc bazujący na nim naked z jednym R w nazwie był tylko kwestią czasu. I oto jest!

Nowego BMW S 1000 R na bank nie pomylisz z poprzednikiem. Najbardziej w oczy rzuca się pojedynczy reflektor o trudnym do zdefiniowania kształcie (w opcji wersja adaptacyjna). Na pierwszy rzut oka kojarzy mi się on z R 1250 R i nie jestem pewien czy to dobrze... Zgodnie z bieżącym standardem oświetlenie wykorzystuje diody LED.

Podobnie jak poprzednicy tak i nowy S 1000 R bazuje na sportowym S 1000 RR. I podobnie sportowe podzespoły zostały przystosowane do użytkowania na zwykłych ulicach. Czterocylindrowy, rzędowy silnik jest teraz lżejszy aż o 5 kg(!). Został on na nowo zestrojony w celu poprawy osiągów w niskim i średnim zakresie obrotów. Spełnienie wymogów normy Euro5 obyło się straty mocy. Nowy S 1000 R dysponuje identycznym jak poprzednik stadem 165 KM przy 11 000 obr/min. Robotę robi również moment obrotowy 114 Nm przy 9250 obr/min.

Zobacz również nowa Honda CB 1000 R

Spełnieniu norm emisji spalin i hałasu nieco pomagają wydłużone przełożenia 4, 5 i 6 biegu. Do antyhoppingowego sprzęgła możesz dokupić opcjonalną kontrolę momentu obrotowego silnika (MSR). System elektronicznie ogranicza ilość momentu obrotowego przekazywanego na tylne koło. Chodzi o zapobieganie uślizgom tylnego koła spowodowanym zbyt gwałtownym dodaniem gazu lub zbyt agresywnym redukowaniem biegów.

Silnik jest elementem nośnym, a aluminiowa rama ma cieńsze ścianki i jest bardziej elastyczna w określonych przez inżynierów miejscach. To, według BMW, zapewni lepszą stabilność w dużych pochyleniach, a przy okazji pozwoliło zredukować masę o kolejne 6,5 kg. Jednak to nie koniec korzyści - dzięki temu, że jest węższa niż w poprzedniku, to nowy model ma smuklejszą talię, co oznacza wygodniejszą pozycję. Do tego wyostrzono nieco geometrię, a kierownica ma regulowaną pozycję (na mostkach) w zakresie 10 mm.

Hamulce i zawieszenia pochodzą wprost z S 1000 RR. Dotyczy to również półaktywnego zawieszenia BMW Dynamic Damping Control (DDC). Jest ono dostępne za dopłatą lub jako standard w wersji S 1000 R Sport.

Kolorowy wyświetlacz TFT również pochodzi z S 1000 RR, co oznacza, że ma przekątną 6,5 cala i zapewnia dobrą czytelność oraz intuicyjną obsługę. S 1000 R standardowo dysponuje kontrolą trakcji, ABS-em Pro z funkcją na zakręty oraz trzema trybami jazdy: Rain, Road i Dynamic.

W pełni konfigurowalny tryb Dynamic Pro jest dostępny w opcjonalnym pakiecie. Podobnie jak wspomniana kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), Power Wheelie, Dynamic Brake Control (DBC), czy światła doświetlające zakręty.


Nowy BMW S 1000 R ma trafić do dealerów późną wiosną. Anglicy podali już ceny: model podstawowy ma kosztować 12 055 funtów, a bardziej dopasiony S 1000 R Sport z ulepszoną elektroniką i półaktywnymi zawieszeniami - 14 000 funtów.

REKLAMA

Dane techniczne BMW S 1000 R (2021)

Silnik chłodzony cieczą, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, 4 zawory na cylinder, rozrząd DOHC
Pojemność  999 cm3
Śr. cylindra x skok tłoka 80 x 49,7 mm
Stopień sprężania 12.5:1
Moc maks. 165 KM przy 11 000 obr/min
Maks. moment obrotowy 114 Nm przy 9250
Sprzęgło mechanicznie sterowane, wielotarczowe w kąpieli olejowej z antyhoppingiem
Skrzynia 6-biegowa, przełożenie wtórne 2.647
Rama grzbietowa z aluminium, silnik jako element nośny
Zawieszenia przód - widelec upside-down, śr. goleni 45 mm; tył - dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator. Pełna regulacja lub zawieszenia półaktywne
Hamulce przód - 2 tarcze o śr. 320 mm, czterotłoczkowe zaciski, tył - tarcza o śr. 220 mm, jednotłoczkowy zacisk, ABS
Rozmiar kół p/t 3.50 x 17 / 6.00 x 17
Rozmiar opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
Długość 2090 mm
Szerokość 812 mm
Skok zawieszeń p/t 120/117 mm
Rozstaw osi 1450 mm
Kąt główki ramy 66°
Wysokość kanapy 830 mm
Masa z paliwem 199 kg
Pojemność zbiornika paliwa 16.5 l
Średnie spalanie 6.2 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h 3.2 s
Prędkość maksymalna >250 km/h
Zobacz również:
Z powodu Covid-19 sezon 2020 jest wyjątkowy. Na szczęście strach ma wielkie oczy i po początkowych dużych spadkach rynek motocyklowy odrabia straty i to z nawiązką. Za nami najlepszy wrzesień od 2016 roku.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA