Będzie nowa Honda Dominator? Producent zastrzega w Europie oznaczenie NX500

NX650 Dominator był w latach 90. jednym z najbardziej cenionych modeli dual-sport. Honda zastrzegła w Europie oznaczenie NX500, co sugeruje, że w planach może być następca kultowego motocykla.

Honda Dominator Honda
  • Pierwszy NX650 Dominator produkowany był w latach 1988-2003.
  • Prototypowe modele cztery razy z rzędu zwyciężały w Dakarze.
  • Honda zastrzegła znak towarowy NX500, co może sugerować następcę Dominatora.

Ostatni NX650 Dominator zniknął z rynku w 2003 i miało to miejsce w Stanach Zjednoczonych. Europa pożegnała się z tym modelem znacznie wcześniej, bo w roku 2000. Zdarzeniu temu towarzyszyły pełne bólu westchnienia fanów dual-sportów, wśród których model ten, obok Kawasaki KLR 650 cieszył się ogromnym uznaniem

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz "650" Honda przyklejała przez lata przydomek "Dominator" do różnych motocykli linii NX – od 125, przez 250, aż do 500. Prototypowe modele Dominatora, oznaczone jako NXR750V i NXR800V odniosły nawet spektakularne cztery kolejne zwycięstwa w Dakarze – w latach 1986-1989. Oznaczenie NX zawsze było dla Hondy czymś niezmiernie ważnym, podobnie jak przydomek Dominator, nadany przecież nie bez powodu.

Tym bardziej ekscytujący wydaje się fakt, że producent złożył w Unii Europejskiej wniosek o zastrzeżenie symboli „NX” i „NX500” w odniesieniu do motocykli. Podobny ruch Honda wykonała w Nowej Zelandii dla nazwy „NX”. Czy może to oznaczać powrót dawnego Dominatora? Jest to mało prawdopodobne – po pierwsze tamta konstrukcja, oparta na jednocylindrowym silniku, nie miałaby szans spełnić dzisiejszych norm ekologicznych.

Po drugie – prawa do nazwy "Dominator" od lat należą do Nortona, który oferował model o takiej nazwie. Bardziej prawdopodobne jest zatem, że wzorem modelu NT1100, Honda użyje symbolu NX500 do nazwania nowego motocykla o charakterystyce zbliżonej do dual-sporta. Nie mamy złudzeń, że nie będzie to całkiem nowa konstrukcja. Wydaje się, że NX500 będzie zmodyfikowaną wersją CB500X – być może otrzyma większy skok zawieszenia, może nawet szprychowe koła.

W ramie najpewniej znajdzie się jednak dwucylindrowa rzędówka 471 cm3. Kluczowe zmiany dotkną zapewne stylistyki owiewek, które producent będzie chciał upodobnić do charakterystycznego retro vibe'u lat 80., które dziś są na topie. Mamy tylko cichą nadzieję, że prace stylistyczne nie pójdą w stronę, w którą odjechał model Hawk – następcy Dominatora wyglądającego jak Deauville chyba byśmy nie znieśli.

NX500 mógłby uzupełnić ofertę Adventure Hondy, do której już wkrótce dołączy także nowy Transalp z dwucylindrowym silnikiem o pojemności około 750 cm3. Linia Adventure jest dziś dla Hondy priorytetem, a jak pokazują ostatnie premiery, producent chętnie sięga po inspiracje do własnych tradycji, czego przykładem są właśnie NT1100, czy Hawk.

Stan na dziś jest taki, że złożono dokumenty. Czasem od tego kroku do premiery mija jednak bardzo długi czas – najlepszym przykładem jest właśnie nowy Transalp, który jedzie już do nas od kilku lat. Z drugiej strony na NT1100 nie musieliśmy czekać aż tak długo.

Przeczytaj także: używana Honda Dominator.

Zobacz również:
REKLAMA