Benelli TRK 700. Yamaha, Triumph i Aprilia mają się czego bać!

Qianjiang, właściciel Benelli, złożył dokumentację patentową dotyczącą motocykla adventure o pojemności 650 cm3. Model ten może finalnie zastąpić TRK 800, który jak dotąd nie doczekał się premiery.

Benelli TRK 502 X Fot. Robert Wiechetek
  • Benelli od dłuższego czasu przygotowuje premierę modelu TRK 800, ale jakoś średnio to idzie.
  • W międzyczasie Qianjiang Motor, właściciel włoskiej marki, złożył dokumenty patentowe dotyczące nowego motocykla napędzanego V-twinem.
  • Nowy piec byłby znacznie lepszym wyborem dla większego TRK.

REKLAMA

REKLAMA

Benelli bez cienia przesady może mówić o gigantycznym sukcesie, szczególnie jeśli mowa o macierzystym, włoskim rynku. Model TRK502 bije się o pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży z niekwestionowanym dotąd liderem – BMW R1250GS. Niemcom z pewnością miękną nogi na samą myśl o tym, jakie szkody mógłby zrobić ich planom sprzęt Benelli z mocniejszym silnikiem.

Jeden taki motocykl jest zresztą w fazie testów – mowa o modelu TRK800, z dwucylindrowym silnikiem, który znamy z 752S. Ta jednostka napędowa ma jednak swoje wady – między innymi sporą mułowatość, co może być przeszkodą nie do przejścia dla wielu potencjalnych nabywców. Wcale by nas nie zdziwiło, gdyby właśnie to powstrzymywało dotąd Benelli przed wprowadzeniem modelu TRK800 na rynek. Skoro w nakedzie silnik nie porywa, w cięższym adventure może być tylko gorzej.

Ciekawe informacje płyną z Chin, macierzystego kraju właściciela Benelli, firmy Qianjiang. Do urzędu patentowego trafiły dokumenty dotyczące – uwaga – motocykla adventure wyposażonego w silnik V-twin o pojemności 650 cm3. Jest to zupełnie nowa jednostka, ponieważ w portfolio QJ znajdują się jak dotąd silniki rzędowe – dwucylindrowe 500 cm3 i 750 cm3, trzycylindrowe 899 cm3 i 1130 cm3 z dawnych modeli Benelli i czterocylindrowa jednostka 600 cm3. Jest wprawdzie jedna V-ka, która napędza chińskiego Harleya, ale ma ona pojemność 300 cm3.

Przeczytaj także: chiński Harley produkowany przez Benelli.

Pojemność i konstrukcja V-twina sugeruje, że może mieć on coś wspólnego z silnikiem Suzuki, który napędza dziś modele SV650 i V-Strom 650. W motocyklach z Hamamatsu jego dni są już policzone, ale sprytni Chińczycy z pewnością znajdą sposób, by dać tej konstrukcji nowe życie. Żeby było jasne – silnik Qianjiang nie jest dokładnie tą sama jednostką napędową, jest do niej tylko podobny. Silnik Suzuki, z niewielkimi zmianami, trafił już kiedyś do Hyosunga, teraz możemy zobaczyć go na przykład w Moto Morini X-Cape 650.

Jeśli zatem V-twin QJ trafiłby do modelu TRK700, mielibyśmy ciekawy układ rynkowy. Model ten, zamiast na siłę konkurować w dość wymagającym segmencie z Triumphem Tigerem 900, czy KTM-em 790 Adventure, gdzie nie miałby wielkich szans, mógłby zawalczyć o coraz popularniejszą klasę adventure 700, reprezentowaną przez Yamahę Tenere 700, a wkrótce także Aprilię Tuareg 660 i Triumpha Tigera Sporta 660.

Nie spodziewamy się, że Benelli będzie konkurować bardzo niską ceną. Włosi postawią raczej na topowe wyposażenie – zawieszenia Marzocchi i hamulce Brembo – podobną strategię widać w przypadku 752S. Jednostka napędowa będzie generować około 70 KM, co będzie zupełnie wystarczające by nawiązać równorzędną walkę z konkurentami. Wydaje się, że Benelli TRK700 pójdzie raczej w stronę własności drogowych, niż terenowych – świadczyć mogą o tym rozmiary opon widoczne na wizualizacjach załączonych do dokumentacji patentowej. Przednie koło ma średnicę 19 cali, tylne zaś – 17 cali.

To jednak tylko nasze hipotezy, pamiętajmy że dla Chińczyków europejski rynek jest tylko poligonem doświadczalnym, potencjał sprzedażowy jest tutaj znacznie mniejszy niż w Azji.

Zobacz również:
Futurystyczny skuter BMW CE 04 niewiele różni się od konceptu Definition CE04, pokazanego w ubiegłym roku. Napędzany prądem jednoślad, jak na pojazd miejski, ma całkiem przyzwoite parametry.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA