Benelli z silnikiem KTM? Pojawił się chiński patent na V-twina 1301 cm3

V-twin o pojemności 1301 cm3 pojawił się w dokumentach patentowych Qianjiang – właściciela Benelli. Jednostka wydaje się dokładną kopią silnika KTM, ale nie chodzi tutaj o kradzież własności intelektualnej, a o współpracę.

V-twin jest już drugim silnikiem bazującym na jednostkach KTM, który znalazł się w dokumentacji patentowej chińskiego Quianjianga. Na początku roku producent zastrzegł konstrukcję dwucylindrowej rzędówki, która była niemal identyczna jak silnik z KTM 890 Duke, ale, co ciekawe, chińska wersja ozdobiona była logiem TNT, odnoszącym się oczywiście do Benelli.

Jeśli Qianjiang kojarzy wam się absolutnie z niczym, warto wiedzieć, że to naprawdę gruba ryba w świecie automotive. Do tej firmy należą marki Benelli, QJmotor, ale także Keeway i KSR Moto. Większościowym udziałowcem Qianjiang jest Geely Holding Group, właściciel marek takich jak Volvo, Polestar, Smart i Lotus.

silnik V-twin QJQianjiang

Przygotowany do opatentowania silnik jest zapewne częścią umowy, którą Qianjiang zawarł z KTM-em. W jej ramach Austriacy udzielili licencji na niektóre technologie. Chińska firma współpracuje już z kilkoma dużymi światowymi producentami – na przykład z Harleyem-Davidsonem, dla którego ma produkować przeznaczony na rynki azjatyckie model HD 353, czy z MV Agustą, dla której przygotowuje model Lucky Explorer 5.5. Jedną z firm, z którymi współpracuje QJ, jest także KTM.

Przygotowywane przez Chińczyków silniki trafią najprawdopodobniej do nowych motocykli Benelli. Przypomnijmy – w ubiegłym roku zadebiutował na rynku chińskim model BJ 1200GT, potężny turystyk, konkurent CFMoto 1250TR-G. Motocykl napędzany jest silnikiem zbudowanym na bazie jednostki Benelli Tornado 1130. Oznacza to, że nie może trafić do Europy, ponieważ silnik ten nie spełnia normy Euro 5.

Jeśli producent zdecydowałby się na zamianę silnika na V-twina z patentu, europejski rynek stanąłby przed turystykiem otworem. Ta hipoteza wpisuje się w zapowiedzi, jakie jeszcze w 2020 roku słyszeliśmy od przedstawicieli Benelli. Obiecywano wówczas rozszerzenie gamy o silniki od 250 cm3 do ponad 1000 cm3. Zważywszy na znakomite wyniki sprzedaży tej marki w Europie, QJ ma dobrą motywację, by iść za ciosem.

Przeczytaj także: Benelli BJ 1200 GT.

Zobacz również:
REKLAMA