REKLAMA

Bezobsługowy łańcuch - nowy wynalazek BMW?

Bezobsługowy łańcuch BMW M endurance może być motocyklowym wynalazkiem roku. Koniec ze smarowaniem łańcucha i smarem na wszystkich elementach motocykli?

Łańcuch M Endurance BMW BMW Motorrad
Bezobsługowy łańcuch napędowy BMW M Endurance

Łańcuch czy wał?

BMW znane jest z tego, że od lat promuje napęd wałem kardana jako najbardziej praktyczny, ponieważ jest trwały i całkowicie bezobsługowy. Mimo to motocykle mniejszej pojemności oraz sportowe z gamy BMW napędzane są tradycyjnymi łańcuchami. Dlaczego? Obstawiamy że chodzi ograniczenie kosztów, masy, a także o to, że łańcuch zapewnia dużo mniejsze straty mocy na kole niż wał kardana (moc silnika na wale korbowym vs moc rzeczywista przenoszona na tylne koło), a w motocyklach typu S 1000 RR czy S 1000 XR moc maksymalna to bardzo ważny parametr. Straty powodowane przez wał mogą tu wynieść nawet około 10%, a straty na łańcuchu to około 5%  - zależnie od stopnia zużycia łańcucha i zębatek. W dużych GS-ach czy maszynach turystycznych odrobinę większe straty powodowane przez Kardana nie są tak istotne, dużo bardziej liczy się trwałość i brak konieczności obsługiwania i ingerencji w układ napędowy.

Koniec ze smarowaniem łancucha

Rolki łańcucha M Endurance są pokryte specjalną powłoką ta-C odporną na ścieranie. Nie trzeba będzie go smarować!

Teraz może się to zmienić bowiem BMW zaprezentowało bezobsługowy łańcuch M Endurance, który nie wymaga smarowania i zachowuje podobną, możliwie nawet większą trwałość jak regularnie smarowany łańcuch tradycyjny typu O-ring lub X-ring. Łańcuch M Endurance konstrukcyjnie jest niemal identyczny jak łańcuch typu X-ring (pod uszczelką w kształcie litery X znajduje się smar), z tą różnicą, że tulejki i rolki są pokryte powłoką ta-C (teraedryczny amorficzny węgiel – przemysłowa wyjątkowo twarda powłoka – pochodna diamentu przemysłowego i DLC – diamond-like carbon). Powłoka ta jest wyjątkowo twarda i odporna na uszkodzenia, ścieranie i zarysowania co powoduje, że rolki łańcucha nie wymagają smarowania. Jeśli to rozwiązanie rzeczywiście się sprawdzi wreszcie zniknie problem umazanych w smarze kół, zadupków, ciuchów i elementów silnika każdego motocykla napędzanego łańcuchem. BMW zapowiada też, że zniknie konieczność naciągania łańcucha, choć to naszym zdaniem nie do końca prawda, ale być może tu również zastosowany jest jakiś nowoczesny patent, który zapobiegnie rozciąganiu łańcucha.

Łańcuch M Endurance BMWBMW Motorrad
Bezobsługowy łańcuch napędowy BMW M Endurance. Tuleje i rolki są pokryte powłoką ta-C, a pod uszczelką X znajduje się smar jak w tradycyjnym łańcuchu X-Ring.

Łańcuch powstał we współpracy z włoską marką Regina zajmującą się produkcją łańcuchów napędowych do motocykli, ale to BMW dzierży palmę pierwszeństwa jako autor tego wynalazku. Całkiem możliwe więc, że BMW opracowało technologię do przygotowania tego typu napędu, a marka Regina posłużyła jako dostawca i producent podzespołu. Rozwiązanie zapewne trafi też do oferty marki Regina i może przynieść firmie spore zyski.

Osiągi motocykli na łańcuchu bezobsługowym

Całkiem możliwe jest też, że dzięki takiemu rozwiązaniu straty mocy i momentu obrotowego wywołane przez tradycyjne łańcuchy napędowe znacznie się obniżą dzięki faktowi, że pokryte tą kosmiczną powłoką rolki łańcucha będą miały znacznie niższy współczynnik tarcia. Ciekawe też czy w przyszłości również zębatki nie będą pokrywane tego typu powłoką by jeszcze obniżyć współczynnik tarcia.

Póki co BMW wspólnie z Reginą przygotowały łańcuch o rozstawie rolek 525 do motocykli czterocylindrowych BMW – S 1000 RR i S 1000 XR (prawdopodobnie też do S 1000 R), ale niebawem na pewno pojawią się też łańcuchy o innych rozmiarach. Można go kupić jako akcesoryjną część lub zamówić razem z motocyklem w salonie jako wyposażenie dodatkowe. Cena to na razie tajemnica, ale tanio na pewno nie będzie.

Łańcuch M Endurance BMWBMW Motorrad
Bezobsługowy łańcuch napędowy BMW M Endurance

zobacz galerię

Zobacz również:
Lubisz klasyczne maszyny BMW lub nowe z serii Heritage? Oto pakiet gadżetów i akcesoriów codziennego użytku w sam raz dla ciebie. Teraz możesz mieć swoje BMW zawsze przy sobie.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA