CF Moto została założona w roku 1989, ale motocykle produkuje dopiero od roku 2000. Trudno uznać ją zatem za doświadczoną. Z drugiej strony, jako przedsiębiorstwo z Państwa Środka, miało przywilej szybkiego zmierzenia się z problemami, z którymi wiele znanych marek musiało borykać się przez lata. Producent po prostu eksperymentował na nabywcach, sukcesywnie doskonaląc własne technologie.
W Polsce motocykle CF Moto próbował kilka lat temu sprzedawać pod własną marką Junak. Bez sukcesów – choć były tanie, to jednak wyraźnie droższe od pozostałych modeli tej marki. Poza tym ówczesny poziom wykończenia i stylistyka nie były na tyle przekonujące, by skłonić do zakupu liczbę osób wystarczającą dla utrzymania opłacalności importu.
Przez lata sytuacja się jednak bardzo mocno zmieniła. Teraz CF Moto, z chińskiego podrabiacza zachodnich technologii, stało się ważnym producentem, w dodatku na tyle istotnym i groźnym dla europejskiego rynku, że sam Stefan Pierer, wyczuwając nadchodzące problemy, postanowił spacyfikować potencjalnego przeciwnika poprzez nawiązanie z nim strategicznego sojuszu.
Przeczytaj także: CF Moto CLX 700
I to właśnie ten moment jest punktem zwrotnym i nowym otwarciem w dziejach chińskiego producenta. Kiedy na scenę wkroczył nadworny projektant KTM Gerald Kiska, motocykle CF Moto stały się ekscytujące i wreszcie nabrały własnego stylu. O mechanikę zadbali Chińczycy, ale, wbrew temu, co możecie uważać, nie obawiałbym się o to. Zadziwiające jak wielu światowych producentów korzysta z chińskich fabryk.
Dziś CF Moto zaskakuje swoją ofertą. W Polsce wiemy o niej niewiele, motocykle tej marki nie są na razie dostępne w oficjalnej sieci sprzedaży, trudno nawet mówić o jakimkolwiek prywatnym imporcie. Są jednak kraje, gdzie oferta CF Moto jest szeroka i bynajmniej nie chodzi mi o bantustany, ale na przykład o Australię.
Przeczytaj także: CF Moto 800 MT - znamy datę premiery
Inwestycje w technologię i współpraca z renomowanymi producentami podzespołów takimi jak Continental, Bosch czy KYB ani chybi zakończy się uzyskaniem europejskich homologacji i ofensywą chińskich motocykli w Europie. Póki co doniesienia o CL-X Heritage 700, czy 800 MT dają nadzieję na zagospodarowanie średniej niszy cenowej, co być może przełoży się na ogólne odmłodzenie średniego wieku motocykla w Polsce.
Oferta CF Moto obejmuje kilkanaście modeli – od 125 cm3 do 1250 cm3. Ten największy, 1250 TR-G, jest dopiero w przygotowaniu, ale jego premiera jest kwestią krótkiego czasu. Być może producent przygotowuje się do kompleksowej ofensywy na Europę, z wszystkimi modelami i gotową siecią sprzedaży. Kto się zajmie wprowadzeniem marki CF Moto na rynek? Dziś nie wiadomo, ale kto by to nie był, szykuje się ciekawa wolta na rynku motocyklowym.