[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
4.0

Czy Jawa powróci na polskie drogi?

Szprychowe felgi, chromowany bak, podwójne rury wydechowe - kultowy motocykl wraca do gry w wielkim stylu. Oto współczesna wersja Jawy.

Za produkcję motocykli Jawa odpowiada indyjska firma Mahindra, która przejęła prawa do marki i jej logotypu. W tym roku Hindusi zaprezentowali trzy nowe modele: Jawę, Jawę Forty-two i Jawę Perak. Dwa pierwsze motocykle trafią na rynek indyjski już w 2019 roku.

 

REKLAMA

ZOBACZ TEŻ: Motocykle z czasów PRL-u. Pamiętasz je? [QUIZ]

 

Za napęd Jawy i Jawy Forty-two odpowiada silnik o pojemności 293 cm3, który ma 27 KM mocy i  28 Nm momentu obrotowego. Czterosuwowy singiel nawiązuje wyglądem do jednostki z Jawy 250 i 350 Panelka z przełomu lat 50. i 60. ubiegłego wieku. 

Hindusi odwalili kawał dobrej roboty. Silnik ma typowe dla czeskiej firmy, okrągłe kształty i chromowane pokrywy boczne. Żeberka cylindra i głowicy nadają mu oldskulowego wyglądu, ale nie daj się zmylić - jest on chłodzony cieczą, a nie powietrzem. Nie mogło zabraknąć też dwóch, klasycznych, chromowanych tłumików i szprychowych felg. Zatankowane do pełna motocykle ważą ok. 170 kg.

Jeśli chodzi o Jawę Perak, to producent nie zdradza dokładnej daty wprowadzenia do sprzedaży. Hindusi są równie wstrzemięźliwi w temacie danych technicznych. Dzisiaj wiem tylko, że silnik będzie miał pojemność 334 cm3 powinien osiągać 30 KM mocy i 31 Nm momentu obrotowego. Na tym koniec szczegółów. Perak to oczywiście nic innego niż wariacja na temat  kultowej Jawy z lat 40. i 50. o tej samej nazwie.

 

ZOBACZ TEŻ: Motocykle PRL-u: Komuno wróć



REKLAMA

 

Ile kosztuje nowa Jawa?

Warto przypomnieć, że czeska marka uchodzi za legendarną nie tylko w Europie. Import motocykli na wschód spowodował, że firma zyskała ogromną popularność również wśród mieszkańców Azji. To powód dla którego indyjska firma Mahindra przejęła czeską markę Jawa. 

REKLAMA

Chciałbyś mieć Jawę prosto z fabryki? Jest jeden mały problem. Na ten moment indyjskie wersje Jawy nie są dostępne w Polsce. Liczę, że to się wkrótce zmieni. Byłoby to bardzo dziwne gdyby Mahindra nie wykorzystała potencjału rynku europejskiego, gdzie każdy zna Jawy.

Za nową Jawę w Indiach zapłacić trzeba 164 000 rupii indyjskich (₹), czyli w przeliczeniu 8620 zł. Jawa w wersji Forty-two to koszt 155 000 rupii indyjskich (₹) - 8150 zł. 



REKLAMA

 

ZOBACZ TEŻ: REV'IT! - przewaga dzięki technice

REKLAMA

 

Jawa 

 

Jawa Forty-two

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (10)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij