Pomysł stworzenia jednośladu z własnym napędem jest starszy niż wynalazek Gottlieba Dailmlera. Już w 1868 roku Francuz Perreau eksperymentował z silnikiem parowym zamontowanym w ramę jednośladu, a w latach 1884-1888 Amerykanin Copeland produkował dwukołowe welocypedy napędzane silnikiem parowym. Jednak to Daimler po raz pierwszy na świecie zamontował w ramie jednośladu silnik spalinowy. Była to mala jednostka o pojemności zaledwie 264 cm3 i osiągająca maksymalną moc 0.5 KM przy minimalnych jak na współczesne standardy obrotach - 600 obr/min. Wystarczyło to jednak do napędu pojazdu, którego konstrukcja (oprócz silnika oczywiście) wykonana była z drewna.
Jak jeździł ten motocykl? Nasze wrażenia z przejażdżki repliką Reitwagena (oryginał nie przetrwał do naszych czasów) możesz przeczytać klikając w ten link.
Ja polecam obejrzenie dwóch filmów, na których Reitwagen pokazuje co potrafi. Szkoda tylko, że w obu przypadkach zabrakło strojów z epoki.