Dakar 2022: znamy termin i trasę rajdu

Rajd Dakar 2022 odbędzie się w dniach 2-14 stycznia - organizatorzy zapowiadają, że przyszłoroczna edycja będzie bardziej piaszczysta.

Rajd Dakar 2022 najważniejsze fakty:

  • 44. edycja Dakaru odbędzie się w dniach 2-14 stycznia 2022, po raz trzeci z rzędu w Arabii Saudyjskiej. Start rajdu zaplanowano w mieście Ha'il, dzień przerwy – w stolicy kraju Rijadzie, a metę w Dżuddzie. Na trasie prowadzącej w kierunku południowo-wschodnim organizatorzy przewidują jeszcze więcej piasku, niż w ubiegłych latach. W regionie Empty Quarter czeka na uczestników gigantyczna piaskownica!

  • Dążąc do redukcji emisji CO2, w edycji 2022 wprowadzona będzie zgodnie z obecnymi trendami kategoria T1-E dla prototypów z napędem elektrycznym. Koniec ery samochodów spalinowych przewiduje się w roku 2030.

  • Kategoria Dakar Classic dla pojazdów z lat 80. i 90. ubiegłego stulecia okazała się wielkim sukcesem. Na starcie w Ha’il w styczniu 2022 organizator spodziewa się nawet dwukrotnie więcej załóg, niż w tegorocznej edycji.

  • Podczas rozpoczynającego się Rajdu Andaluzji, w którym startuje wielu faworytów Dakaru przedstawiono zarys koncepcji przyszłorocznej edycji maratonu. 17 maja rozpoczyna się przyjmowanie zgłoszeń.

REKLAMA

REKLAMA

Rajd Dakar przeniósł się na Półwysep Arabski w 2020 roku. Uczestnicy najtrudniejszego rajdu świata odkrywali wówczas Arabię Saudyjską, rok później - w 2021 roku -  poznawali nowe zakątki kraju, a w 2022 będą kontynuować tę przygodę.

Trasa aż 3 odcinków specjalnych będzie prowadzić wyłącznie po wydmach - David Castera, dyrektor rajdu Dakar.

Rzut oka na mapę kraju podpowiada, że to będzie rajd dla tych, którzy kochający bezkresne przestrzenie regionu zwanego "Empty Quarter" czyli „pusta okolica”. Ogromna pustynia o powierzchni porównywalnej z obszarem Francji zajmuje całą południowo-wschodnią część Arabii Saudyjskiej. Dyrektor rajdu - David Castera - stawia przed uczestnikami niezwykle trudne zadanie. W edycji 2022 kluczowa będzie umiejętność jazdy po wydmach oraz nawigacja w terenie.

Aby wyrównać szanse uczestników wszyscy piloci samochodów, pojazdów SSV i ciężarówek będą używać elektronicznego roadbooka. To samo dotyczy czołówki motocyklistów i quadowców (w tym zawodników ORLEN Team).

Ukłonem w stronę ekologów jest fakt, że edycja 2022 wyznacza początek realizacji planu dopuszczenia wyłącznie samochodów napędzanych alternatywnymi źródłami energii, co ma nastąpić w 2030 roku. Stopniowe zmniejszanie udziału pojazdów z napędem spalinowym będzie następowało sukcesywnie, stosownie do postępów w rozwoju technologii. Jako pierwszy krok zostaje wprowadzona kategoria T1-E dla prototypów niskoemisyjnych. Konstruktorzy już obecnie pracują nad rozwojem tych pojazdów dążąc do tego, aby były one jak najbardziej konkurencyjne.Pierwszą marką w nowej klasie jest Audi, które stanie na starcie Dakaru w styczniu 2022. Już wkrótce na bezkresnych wydmach regionu Empty Quarter zagoszczą samochody elektryczne.

Zobacz również: ile kosztuje start w rajdzie Dakar?

Kategoria Dakar Classic cieszyła się w styczniu 2021 wielkim zainteresowaniem na biwakach. Przyciągnęła także uwagę fanów na całym świecie. W przyszłorocznej edycji wprowadzono kilka zmian. Regularność nie będzie już jedynym kryterium wyniku. Na fragmentach trasy, łącznie około 20% decydować będzie tylko nawigacja, a nie czas, a każdy pokonany nadprogramowo kilometr będzie oznaczał punkty karne dla załogi.

zobacz galerię

Zobacz również:
Na co dzień dakarowych zawodników i ich pojazdy możemy obserwować w czasie walki na trasie. A co się dzieje po przekroczeniu linii mety każdego etapu? Kuba Przygoński zdradza jak wygląda dakarowy biwak. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA