REKLAMA

Dalsze podwyżki OC dla młodych kierowców? Zaskakujące wyniki badań

W badaniu przeprowadzonym na początku roku, niemal 40 procent respondentów wyraziło opinię, że składka dla kierowców z najmłodszej grupy – 18-24 lata, powinna znacząco wzrosnąć. Przeciwnego zdania było niewiele więcej badanych – 45 procent.

dziewczyna na motocyklu Unsplash

Najmłodsi kierowcy (18-24 lata) odpowiadają za około 16-18 procent wszystkich wypadków drogowych w Polsce. Jak pokazują policyjne statystyki, choć grupa ta jest najmniej liczną wśród kierowców ogółem, proporcjonalnie do swojej liczby powoduje najwięcej zdarzeń drogowych.

Nie mamy jeszcze pełnych danych za rok 2020, ale w 2019 roku rozkład sprawców wypadków według grup wiekowych wyglądał następująco:

wiek wypadki 2018 wypadki 2019 populacja wyp/10 tys osób w 2019
18-24 5 113 4 910 2 819 515 17,4
25-39 8 726 8 326 8 745 353 9,5
40-59 7 308 7 142 10 282 667 6,9
60+ 4 537 4 465 9 601 052 4,7

Wyraźnie widać, że wskaźnik wypadków na 10 000 osób przemawia bardzo mocno na niekorzyść najmłodszych kierowców. Jest trzykrotnie wyższy niż w przypadku seniorów, którym często obrywa się za słabą koordynację i stwarzanie niebezpiecznych sytuacji na drogach.

Badanie przeprowadzone przez UCE Research i SYNO Poland dla HELPER CPP pokazuje ciekawy trend – 38,6% respondentów uważa, że kierowcy w wieku 18-24 lat powinni płacić jeszcze wyższe OC. 45,4% badanych jest przeciwnego zdania. Coraz więcej Polaków uważa, że młodzi kierowcy stanowią faktyczny problem na drogach.

Tak uważają również ubezpieczyciele, którzy dla najmłodszych kierowców mają zaporowe stawki – w skrajnych przypadkach świeżo upieczony szofer zapłaci dwa razy więcej niż czterdziestolatek. Polski system nie zachęca młodych do rozwijania kultury bezpiecznej jazdy – nie mają z tego po prostu żadnych korzyści. Najczęściej spotykaną formą obchodzenia wysokich stawek ubezpieczeń jest rejestrowanie samochodu na rodzica, albo korzystanie z współwłasności z nim.

Przeczytaj również: jazda motocyklem bez ubezpieczenia

Tymczasem prawie połowa respondentów optujących za podwyżkami cen polis dla najmłodszych kierowców widziałaby dalszy wzrost cen polis - na poziomie 20-50%. 33,7% badanych wskazało podwyżkę do 20%, zaś 9,5% mówi o skoku na poziomie 50-80%. Zdaniem ekspertów, komentujących badania dla portali prnews.pl, tak gigantyczny wzrost cen polis przyniósłby skutek w postaci zwiększonej liczby kierowców jeżdżących bez ubezpieczenia, czy na przykład rejestrowania pojazdów na słupów. Z pewnością jednak nie poprawiłby bezpieczeństwa na drogach.

Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1008 dorosłych, posiadających prawo jazdy Polaków, w wieku 18-80 lat.

Zobacz również:
Policja zatrzymała kierującego quadem w stanie nietrzeźwości. Starosta zatrzymał mu prawo jazdy, zaś sąd uznał, że kierowca powinien stracić tylko uprawnienia na quada.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA