REKLAMA

Drogi dla motocykli to za mało. Burmistrz Madrytu daje motocyklistom coś jeszcze

Razem z testową drogą tylko dla motocykli, burmistrz Madrytu postanowił dać motocyklistom coś jeszcze – możliwość korzystania z buforów rowerowych. Wszystko po to, by zachęcić większą liczbę mieszkańców do korzystania z jednośladów.

miasto skuter moto Shutterstock
  • Burmistrz Madrytu chce, by więcej mieszkańców przesiadło się na motocykle i skutery.
  • Zapowiedział już testy drogi tylko dla motocykli.
  • Kolejnym pomysłem jest udostępnienie kierowcom jednośladów buforów rowerowych. 

REKLAMA

REKLAMA

Pamiętacie drogę tylko dla motocykli, która testowana ma być w Madrycie? To nie koniec przywilejów, na jakie liczyć mogą tamtejsi motocykliści. Burmistrz hiszpańskiej stolicy Jose Luis Martinez-Almeida zezwolił kierowcom jednośladów na korzystanie z tak zwanych buforów, w zamyśle przeznaczonych dla rowerów.

Bufor to wydzielona między linią zatrzymania a sygnalizatorem przestrzeń, na którą nie mogą wjeżdżać samochody. Rozwiązanie to stosowane jest w wielu krajach Europy, szczególnie tam, gdzie występuje duże natężenie ruchu rowerowego. Burmistrz Madrytu zdecydował się eksperymentalnie zezwolić na korzystanie z bufora także użytkownikom motocykli i skuterów (powyżej 50 cm3).

W Hiszpanii liczba motocyklistów jest bez porównania większa niż w Polsce. W ruchu miejskim powoduje to problemy w postaci długich kolejek motocykli stojących między samochodami oczekującymi na zmianę świateł. Bywa to niebezpieczne – niektórzy kierowcy samochodów mogą czuć się zdezorientowani. Umożliwienie bikerom korzystanie z buforów ma pomóc ograniczyć liczbę kolizji.

Burmistrz Madrytu Jose Luis Martinez-Almeida jest gorącym zwolennikiem korzystania z jednośladu jako podstawowego środka transportu w mieście. Niedawno zapowiedział utworzenie testowego odcinka drogi przeznaczonego tylko dla motocyklistów, zezwolił im także na korzystanie z pasów dla autobusów. Zdaniem Martineza-Almeidy w Madrycie, gdzie każdego dnia odbywa się około dziesięciu milionów dojazdów do pracy, potrzebny jest bardziej ekonomiczny model mobilności, a za taki właśnie uważa on jednoślad.

Jeśli testy nowego rozwiązania okażą się pomyślne, motocykliści dostaną prawo korzystania z buforów na stałe. Jest też duża szansa, że za przykładem Madrytu pójdą również inne hiszpańskie miasta.

Przeczytaj także: w Madrycie testowana będzie droga tylko dla motocykli  

Zobacz również:
Projekt zakładający poprawę bezpieczeństwa kierowców jednośladów trafił do prac w komisjach sejmowych. Najważniejszą z proponowanych zmian jest zwiększenie minimalnego odstępu od wyprzedzanego roweru lub motocykla.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA