W oczy rzuca się dość surowa forma, kontrastująca z wymyślnymi kształtami linii Multistrada. Ma ona nawiązywać do maszyn startujących w rajdzie Paryż-Dakar w latach 80. Ducati wyraźnie, wspólnie z MV Agustą, tworzy tym samym nową klasę premium w segmencie adventure, która obejmować będzie motocykle w stylizacji retro, dysponujące dużą dzielnością terenową i wyposażone w najnowocześniejsze systemy – zarówno elektroniczne, jak i mechaniczne.
Ducati DesertX - zawieszenia, koła i hamulce
Ducati DesertX oparte zostało na stalowej ramie kratownicowej, zaprojektowanej dla maksymalnej optymalizacji masy, przy zachowaniu wysokiej sztywności. Motocykl na sucho waży zaledwie 202 kg. Zawieszenie pochodzi od Kayaby – z przodu znalazł się widelec upside-down z goleniami o średnicy 46 mm i skoku 230 mm. Z tyłu zastosowano centralny amortyzator o skoku 220 mm. Prześwit motocykla to 250 mm.
Ducati
Model DesertX toczy się na 21-calowym kole z przodu i 18-calowym z tyłu, obutych w bezdętkowe opony Pirelli Scorpion Rally STR, 90/90-21 i 150/70 R18. Zatrzymywanie powierzono rzecz jasna Brembo – z przodu zastosowano radialne, czterotłoczkowe zaciski M50 na dwóch tarczach 320 mm, sterowane precyzyjną pompą promieniową, z tyłu dwutłoczkowy zacisk na pojedynczej tarczy 265 mm.
Dużą wagę przywiązano w modelu DesertX do ergonomii. Pozycja za kierownicą jest komfortowa, a jednocześnie pozwala na precyzyjne wyczucie motocykla, zarówno podczas jazdy na siedząco, jak i stojąco. Wysokość kanapy wynosi 875 mm, dostępne jest także akcesoryjne niższe siodło. Sporym atutem modelu DesertX jest 21-litrowy zbiornik paliwa, który można dodatkowo uzupełnić akcesoryjnym zbiornikiem 8-litrowym. Na pokład motocykla można zabrać prawie 120 l bagażu, który zmieści się w trzech kufrach.
Ducati DesertX - silnik, napęd i elektronika
Sercem maszyny jest znany z Multistrady V2, chłodzony cieczą silnik Testastretta 11° Desmo o pojemności 937 cm3. Generuje on moc 110 KM przy 9250 obr/min i maksymalny moment obrotowy 92 Nm przy 6500 obr/min. Dla potrzeb modelu DesertX skrócono przełożenia biegów 1-5. Szczególnie krótkie są dwa pierwsze, co ma ułatwić jazdę z małą prędkością w trudnym terenie. Szósty bieg pozostawiono niezmieniony, by zapewnić komfort podróży przy prędkościach autostradowych.
Ducati
W standardowym wyposażeniu znalazły się liczne systemy elektroniczne, znane z innych modeli włoskiego producenta. Znajdziemy tutaj zatem 6 trybów jazdy (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro, Rally) współpracujących z 4 trybami mocy (Full, High, Medium, Low). Każdy z trybów jazdy sterowany jest bezwładnościowym czujnikiem Bosch IMU, dzięki czemu możliwe jest zastosowanie kolejnych systemów elektronicznych sterujących motocyklem: kontroli hamowania silnikiem (EBC), kontroli trakcji (DTC), kontroli wheelie (DWC), quickshiftera (DQS) oraz działającego w zakrętach ABS-u. Ten ostatni system można ustawić na jednym z 3 poziomów zależnych od sytuacji na drodze i umiejętności kierowcy. W trybach jazdy przeznaczonych do jazdy w terenie (Enduro i Rally), ABS można całkowicie dezaktywować.
Rolę deski rozdzielczej pełni napakowany elektroniką 5-calowy wyświetlacz TFT, obsługujący wszystkie systemy motocykla. Można sparować go ze smartfonem, by korzystać z dodatkowych funkcji takich jak obsługa połączeń, czy nawigacja GPS. Kokpit można ustawić w jednym z dwóch trybów – standardowym i rajdowym. Ta pierwsza opcja dostarcza wszystkie informacje drogowe: obroty silnika, prędkość, włączony bieg, czy poziom paliwa. W trybie rajdowym kierowca ma do dyspozycji funkcję Trip Master, czyli symulację roadbooka z możliwością ręcznego zerowania licznika kilometrów za pomocą przycisków przy lewej manetce.
Ducati
Produkcja motocykla ma rozpocząć się w maju 2022 roku. W ofercie znajdzie się także wersja dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2. Każdy egzemplarz zostanie objęty 4-letnią gwarancją producenta bez limitu przebiegu. Cena nie została jeszcze ustalona.
Przeczytaj także: MV Agusta Lucky Explorer.