Elektrycznie regulowana szerokość i wysokość kanapy? BMW pracuje nad ciekawym rozwiązaniem

Siedzisko, które jest wąskie podczas jazdy w off-roadzie i szerokie kiedy jedziesz autostradą – nad takim właśnie rozwiązaniem pracują inżynierowie BMW Motorrad.

Bywają patenty przydatne tylko zafiksowanym na punkcie technologii milionerom. Bywają i takie, z których korzystamy niemal wszyscy. I to właśnie te drugie cenimy najbardziej, bo o ile te pierwsze mogą budzić podziw i budować prestiż, to właśnie te dostępne dla nas wszystkich pozwalają w pełni docenić ich przydatność na co dzień.

Taki właśnie pomysł ujawnił się w nowym zgłoszeniu patentowym BMW, dotyczącym… motocyklowego siedzenia z regulacją szerokości. Dlaczego rozwiązanie to jest aż tak ważne? Odpowiedź na to pytanie zna każdy, kto próbował motocyklem adventure przejechać na jeden rzut kilkaset km.

Chodzi o komfort – wąskie kanapy stosowane w motocyklach adventure poprawiają kontrolę nad maszyną, ponieważ umożliwiają balans ciałem i wyczucie motocykla w trudnych warunkach. Niestety – niewielka szerokość siedziska bardzo negatywnie odbija się na komforcie, w efekcie czego już po kilkudziesięciu kilometrach przejechanych na siedząco pośladki błagają o litość.

kanapa BMWBMW Motorrad

kanapa BMWBMW Motorrad

Inżynierowie z BMW Motorrad wpadli na pomysł, na który projektanci motocykli powinni byli wpaść już dawno temu – siedzenie, które można regulować na szerokość. Na rysunkach dołączonych do zgłoszenia patentowego pomysł wydaje się zaskakująco prosty – siedzisko podzielone jest wzdłuż na dwa segmenty. Zewnętrzne przednie narożniki każdego z nich osadzone są na obrotowych trzpieniach, zaś w środkowej części każdego z segmentów znajdują się specjalne prowadnice, po których obie części siedziska przesuwają się na boki.

Korzyści z takiego rozwiązania są nie do przecenienia – podczas wymagającej zwiększonej kontroli nad motocyklem jazdy w trudnym terenie połówki siedziska można zsunąć do środka, pozostawiając kanapę wąską. Kiedy trzeba przejechać dłuższy odcinek na siedząco, wystarczy rozsunąć segmenty kanapy, by zapewnić sobie znacznie większy komfort.

kanapa BMWBMW Motorrad

kanapa BMWBMW Motorrad

To jednak nie wszystko. Patent BMW przewiduje także regulację wysokości siodła. Z dokumentacji patentowej nie sposób jednak dowiedzieć się w jaki sposób regulacja ta miałaby być realizowana. Spodziewamy się jednak, że producent będzie dążyć do tego, by dało się ustawić zarówno wysokość, jak i szerokość siedzenia elektronicznie, z poziomu menu motocykla. Standardowa regulacja, przy pomocy ramki, dostępna jest u wielu producentów w standardzie, mało prawdopodobne, by BMW zdecydowało się wprowadzać coś, co ktoś ma od dawna w ofercie.

Przeczytaj także: kontrola trakcji w BMW przewidzi jakość nawierzchni.

Zobacz również:
REKLAMA