Elektryk z… bokserem? BMW opatentowało taki właśnie motocykl!

Jeśli uważnie śledzisz poczynania BMW, pamiętasz zapewne koncept DC Roadster – napędzany elektrycznie motocykl z czymś w rodzaju rozstawionych na boki cylindrów. Niemiecki producent złożył właśnie w USA patent na takie rozwiązanie.

BMW Vision DC Roadster BMW Motorrad

Nic mocniej nie kojarzy się z BMW niż silnik typu bokser. Choć jednostkę taką stosują także między innymi Ural i Honda, w powszechnej świadomości to właśnie niemiecki producent nierozerwalnie związany jest z takimi silnikami. W zaprezentowanym w 2019 roku koncepcie Vision DC Roadster również pojawiły się więc przeciwsobne cylindry. Problem w tym, że motocykl ten napędzany był elektrycznie.

BMW Vision DC RoadsterBMW Motorrad

Producent tłumaczył wówczas, że owe "cylindry" mają jednak charakter nie tylko stylistycznego smaczku. Ich rolą było wspomaganie chłodzenia baterii, co realizowano było dwa specjalnie skonstruowane boczne elementy. Odprowadzanie ciepła to w motocyklach elektrycznych spory problem. Temperatura akumulatorów rośnie zarówno podczas użytkowania pojazdu, jak i podczas jego ładowania, szczególnie kiedy używa się szybkiej ładowarki.

Te z kolei stają się coraz powszechniejsze, bo żaden użytkownik pojazdu elektrycznego nie ma ochoty czekać kilku godzin na naładowanie pojazdu. Zapotrzebowanie na wydajne chłodzenie baterii będzie zatem rosło. Dokumentacja, którą BMW złożyło w amerykańskim urzędzie patentowym opisuje właśnie takie rozwiązanie – „cylindry” są w nim zewnętrznymi elementami chłodzącymi. Mają wbudowane ożebrowanie, które zwiększa powierzchnię chłodzącą i wykorzystuje pęd powietrza do obniżania temperatury.

BMW Vision DC RoadsterBMW Motorrad

Z dokumentacji wynika również, że elementy chłodzące mogą być również wykorzystane jako wymienniki ciepła dla innych elementów motocykla chłodzonych cieczą. W ten sposób BMW łączy tradycyjną dla swoich motocykli linii R sylwetkę z ułożonymi na boki cylindrami z praktycznym zastosowaniem tego elementu w motocyklach elektrycznych.

Do produkcyjnej wersji Vision DC Roadstera jeszcze długa droga. Niemcy skupiają się teraz głównie na miejskiej elektromobilności, roadstery, cruisery i motocykle adventure napędzane prądem to póki co pieśń przyszłości.

Przeczytaj także: BMW Vision Next 100.

Zobacz również: