REKLAMA

FEMA: przegląd techniczny motocykla nie ma wpływu na bezpieczeństwo

Stan techniczny motocykli nie odgrywa znaczącej roli w wypadkach – twierdzi Europejska Federacja Stowarzyszeń Motocyklowych. W przyszłym roku zacznie obowiązywać europejska dyrektywa, nakładająca na poszczególne państwa obowiązek przeprowadzania cyklicznych badań technicznych jednośladów.

przeglad jednosladu fot. Jacek Hanusz

Wiadomość może wydawać się nam bez większego znaczenia, ponieważ w Polsce coroczne badanie stanu technicznego motocykla jest standardem. W niektórych krajach UE motocykliści są jednak zwolnieni z tego obowiązku. Jest tak na przykład w Holandii, Finlandii i Irlandii. Ten przywilej już wkrótce jednak zniknie.

W 2014 r. weszła w życie dyrektywa UE w sprawie okresowych badań przydatności do ruchu drogowego (2014/45/UE). Dokument nakładał na państwa członkowskie obowiązek wdrożenia między innymi corocznych badań technicznych dla jednośladów od roku 2016. Po zdecydowanym oporze Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Motocyklowych (FEMA), przy wsparciu części europosłów udało się przełożyć wejście w życie części rezolucji dotyczącej motocykli do roku 2022.

Pozostawiono także pewną furtkę – gdyby któreś z państw znalazło inne rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo motocyklistów, mogłoby zaproponować jego wdrożenie i w ten sposób uniknąć obowiązku corocznych badań. Z tej opcji skorzystały trzy kraje – Finlandia, Irlandia i Holandia.

Szkolenie kierowców, psychologia transportu, infrastruktura i egzekwowanie obowiązujących przepisów ruchu drogowego odgrywają znacznie większą rolę w bezpieczeństwie ruchu drogowego niż kiedykolwiek będą miały okresowe kontrole techniczne

Zdaniem FEMA nie ma dowodów, że stan techniczny motocykli odgrywa znaczącą rolę w statystykach wypadków motocyklowych. Zdaniem członków Federacji, obowiązkowe badania techniczne to rozwiązanie o skuteczności znacznie mniejszej niż inne działania skierowane na poprawę bezpieczeństwa motocyklistów. Zamiast corocznych badań, FEMA sugeruje postawienie na szkolenia kierowców, psychologię transportu, infrastrukturę i egzekwowanie obowiązujących przepisów ruchu drogowego. FEMA twierdzi również, że to motocykliści są gwarantem dobrego stanu technicznego swoich maszyn.

FEMA wystosowała do członków Komisji Transportu parlamentu UE list, w którym wyjaśniają, że wprowadzenie obowiązkowych badań technicznych jest złym pomysłem. Wskazano, że w większości stacje diagnostycznie nie są przystosowane do obsługi motocykli, zaś w krajach, gdzie przeglądy są wykonywane, sprowadzają się zwykle do pobieżnej oceny stanu technicznego. Urzędnicy UE wydają się być jednak zupełnie innego zdania. Jak wynika z badań, przeprowadzonych w roku 2013, przyczyna co dwunastego wypadku z udziałem motocyklistów leży w usterkach technicznych jednośladów.

Przeczytaj również: wszystko, co musisz wiedzieć o przeglądzie technicznym

Zobacz również:
Końca obostrzeń nie widać, w wielu krajach rządy przedłużają lockdown na kolejne tygodnie, a sezon motocyklowy coraz bliżej. Czy mamy w tym roku szansę na powrót do normalności?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA