Gigantyczne kary za brak przeglądu w 2023 r. Lepiej nie ryzykuj!

Dwukrotność stawki zapłaci kierowca, który po nowym roku spóźni się z przeglądem technicznym pojazdu więcej niż 30 dni. W jeszcze gorszej sytuacji znajdzie się kierowca uczestniczący w okresie takiego spóźnienia w wypadku.

Badanie techniczne motocykla Jacek Hanusz

Te zmiany miały zacząć obowiązywać już dawno temu. Polska zobowiązała się do ich wprowadzenia do roku 2020, tymczasem kończy się rok 2022, a przepisów jak nie było, tak nie ma. O co konkretnie chodzi? Przede wszystkim o zapis, który mówi o podwójnej stawce za przegląd techniczny pojazdu w sytuacji, gdy jego właściciel spóźni się z badaniem o ponad 30 dni.

To nie wszystko – znacznie dotkliwszy może być kolejny przepis, który wiąże się z takim spóźnieniem. Jeśli bowiem właściciel pojazdu będzie uczestniczył w wypadku podczas gdy jego pojazd nie będzie mieć wykonanego przeglądu, konsekwencje takiego zaniedbania mogę okazać się gigantyczne. Ubezpieczyciel sprawdzi zależność między stanem technicznym pojazdu i okolicznościami wypadku. Jeśli okaże się, że usterki, które mogły zostać wyłapane podczas badania technicznego miały wpływ na zdarzenie, kierowca będzie zmuszony zwrócić ubezpieczycielowi poniesione koszty odszkodowania.

Łatwo wyobrazić sobie jak ogromne mogą być to koszty. Naprawy blacharskie i lakiernicze po niewielkiej stłuczce mogą kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Niewiele pomoże nawet użycie części używanych – nawet wówczas koszty idą w grube tysiące złotych. Drobne zaniechanie może więc bez problemu skutkować zrujnowaniem domowego budżetu.

Kolejną sprawą, która pojawi się w przepisach wchodzących w życie z początkiem nowego roku, będzie obowiązek prowadzenia dokumentacji fotograficznej pojazdów poddawanych obowiązkowym badaniom technicznym. Ma to ukrócić znany od lat proceder podbijania dowodów rejestracyjnych "na gębę".

Jak informuje portal prawo.pl, w samym tylko 2021 r. zarejestrowano 41 wypadków, których bezpośrednią przyczyną była niesprawność pojazdu. Wykryto także 626 usterek, które pośrednio mogły się przyczynić do wypadków. W wypadkach tych zginęło 7 osób a 40 odniosło rany. Najczęstsze przyczyny usterek pojazdów to brak oświetlenia (ok. 64 proc.), braki w ogumieniu (ponad 14 proc.), usterki układu kierowniczego to niecałe 10 proc., a ponad 7 proc. to usterki układu hamulcowego.

Przeczytaj także: zmiany w przeglądach znów opóźnione.

Zobacz również:
REKLAMA